برگزیده ها
یک قابِ ساده و چند پرسش دیگر

اختصاصی مازندمجلس: روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری در صفحه رسمی اینستاگرامی این سازمان، تصویری از حضور عباس رجبی در آیین بزرگداشت روز جهانی سالمند در ساری را منتشر کرد؛ که این قابِ تصویری بسیار تأمل برانگیز است.

اختصاصی مازندمجلس: روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری در صفحه رسمی اینستاگرامی این سازمان، تصویری از حضور عباس رجبی در آیین بزرگداشت روز جهانی سالمند در ساری را منتشر کرد؛ که این قابِ تصویری بسیار تأمل برانگیز است. در این قاب که در کنار عباس رجبی یکی از اعضای سرشناس و قدیمی -و می گویند اصلاح طلب- پارلمان شهری نشسته، حضور یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس جلب توجه می کند. تا این جای ماجرا به ظاهر مشکلی ندارد. اما این که در این روزها که شهر پُر است از حرف و حدیث و اخبار موثق، حضور برخی افراد در کنار هم و نشستنشان در قاب مشترک دوربین های خبرنگاران، فراوان شبهه ناک است. توضیح می دهیم چرا.

با توجه به این که زیر سپهر سیاسی شهر ساری، درباره رابطه نزدیک و البته می گویند انتخاباتی احدی از اعضای شورای شهر با یکی از کاندیداهای انتخابات صحبت –و به قولی حرف و حدیث- فراوان است، و تقریباً همه نخبگان سیاسی و اکثریت جامعه می دانند که آن بابای کاندیدا برای تثبیت وضعیت خود در انتخابات، نقبی به شورای شهر زده است، و از دیگر سو، آن عضو شورا هم از حامیان آقای شهردار می باشد؛ پس گزینش این قاب برای انتشار در صفحه اینستاگرامی شهرداری، یک بی سلیقگی که نه، یک کژ سلیقگی آشکار بود. حال از دو نگاه متفاوت به تماشای این قاب می پردازیم.

1. در نگاه اول فرضمان را بر عمومی بودن مراسم بگیریم !
صفحه اینستاگرامی شهرداری ساری گزارش داد که این مراسم با حضور شخصیت ها و مدیران کشوری و استانی و شهرستانی برگزار شده است. فرض می گیریم که این مراسم عمومی و بدون دعوت برگزار شده بود. پس حضور شخصیت های سیاسی و فعالان اجتماعی در آن منع و مانعی نداشت. اما از سرپرست بهزیستی استان مازندران می بایست سوال کنیم کسی که در حال حاضر هیچ جایگاه و منصب سیاسی و مدیریتی ندارد؛ و کاندیدای انتخابات هم می باشد، به چه دلیل می بایست در ردیف مهمانان ویژه بنشیند و در قاب دوربین عکاسان قرار بگیرد؟ بدون شک این کاندیدا در آینده از این تصویر می تواند به نفع تبلیغات انتخاباتی خود بهره ها ببرد. و این چنین القا کند که رابطه نزدیکی با شخصیت ها و مدیران سیاسی مانند شخص شهردار دارد. اما وقتی صفحه شهرداری این چنین ناشیانه اقدام به انتشار این قاب نمود، حق داریم از خودمان بپرسیم که آیا بین آقای شهردار و آقای کاندیدا و آقای عضو شورای شهر، راز و رمزی در میان است که ما از آن بی خبریم؟ زمان پاسخ این پرسش ما را خواهد داد.

اگر هم آقای کاندیدا به همراه آن عضو شورای بنشسته در قاب، به مراسم آمده است؛ با توجه به این که حکایت می شود این آقا توسط این عضو شورا برای انتخابات حمایت می شود، و رصد کردن این امر هم برای دستگاه های مربوطه که سهل است برای مردم عادی کوچه و بازار هم کار چندان دشواری نیست؛ آیا این تخلف آشکار انتخاباتی و سوء استفاده از جایگاه و منصب برای تبلیغ به نفع یک کاندیدای خاص محسوب نمی شود؟ اگر در روزهای تبلیغات رسمی این آقایان در کنار هم دیده شوند مفروضه ما در این نوشتار اثبات می گردد. و با توجه به جمیع گفته های پراکنده در شهر آیا بهتر نبود که آقای شهردار از نشستن در این قاب پرهیز می کردند، تا استقلال شخصیتی و مدیریتی شان ضایع و ذایل نشود؟

2. در نگاه دوم فرض بر این باشد که مدعوین مراسم دعوتنامه داشتند
اگر فرض بگیریم که سازمان بهزیستی برای مدعوین ویژه برای حضور در این مرسم، دعوتنامه صادر نموده است؛ پس حضور آن کاندیدای محترم در مراسم به سه شکل ممکن بوده است. شکل اول این است که از طرف سازمان بهزیستی برای ایشان دعوتنامه صادر شده باشد. حال پرسشی که مطرح می شود این است که آقای کاندیدا که در این روزها فاقد هرگونه جایگاه و منصب قانونی و مدیریتی هستند بر چه ملاک و معیاری به این مراسم دعوت شده اند؟ آیا مدیریت سازمان بهزیستی این فرصت و ظرفیت تبلیغاتی را در اختیار سایر کاندیداهای انتخابات قرار داده و برای ایشان هم دعوت نامه صادر کرده است؟ بدون شک پاسخ منفی است.

شکل دوم در گزینه نگاه دوم این است که سازمان بهزیستی برای احدی از کسانی که فاقد مناصب سیاسی و مدیریتی هستند، دعوت نامه صادر نکرده باشد؛ و آقای کاندیدا خودش، خودش را دعوت کرده و به مراسم رفته است. البته این گزینه محتمل تر است. اما باز هم این پرسش مطرح می شود که چرا می بایست اجازه داده شود ایشان در ردیف اول و در کنار مهانان ویژه جلوس بفرمایند؟

تردیدی نداریم که برای آقای کاندیدا دعوتنامه ای صادر نشده است، و ایشان هم سر خود به مراسم نرفته اند. بلکه وی به همراه نماینده پارلمان شهری به این مجلس رفته است. حالا که آقای کاندیدا از ظرفیت های معنوی و انسانی شورای شهر به نفع تبلیغات خودش سوءاستفاده می کند؛ و از دیگر سو، شخص نماینده شورای شهر نیز آشکارا از ظرفیت ها و امکاناتی که به واسطه حضورش در پارلمان شهری در اختیار وی قرار دارد، به سود تبلیغات یک کاندیدای خاص سوء استفاده می کند؛ آیا بهتر نیست جناب آقای کاندیدا پاسخگوی برخی تصمیمات شهردار جدیدالعماره در همین چند روز جلوسشان باشند؟

از نظر ما تخلفی فاحش در امر مهندسی انتخابات در حال طراحی و اجرا می باشد. زمانی این مسئله تخلف پررنگ تر می شود که هیئت نظارت بر انتخابات بخواهد و می تواند آن چه را که در زیر پوست شهر و حتی روی پوست شهر درباره روابط انتخاباتی این کاندیدای خاص و حامی شورانشینش می گذرد، را ببیند و بشنود. و متأسفانه شهردار جوان هم در قابی نشسته است که اصولاً نباید اجازه دهد او را در چنین قابی بنشانند. مگر ماجرا چیز دیگری باشد؛ که فقط خدا بر پیدا و پنهان آگاه است.

این احتمال وجود دارد که ثبت و انتشار این تصویر با برنامه و هدف قبلی و در جهت سو دهی و آماده نمودن افکار عمومی، به نفع کاندیدای خاصی صورت گرفته باشد. ما قصد اتهام زنی نداریم. اما بهتر است هیئت نظارت و مدیران کمپین های انتخاباتی با وسواس بیشتری به فعالیت ها و روابط این کاندیدا با آن عضو شورای شهر توجه داشته باشند. شاید این قاب، اولین تخلف انتخاباتی ای باشد که در پرونده کاندیداها ثبت می شود. و بهتر است شهردار جوان هم از این بازی ها فاصله بگیرد و خودش را دور نگاه دارد. آقای کاندیدا هم بد نیست درباره معضل زباله و معظل معظم اخراج نیروهای شرکتی شهرداری اظهار نظر شفافی بفرمایند تا ما با نظرات ایشان که داعیه دار حمایت از کارگران هستند بیشتر و بهتر آشنا شویم.

 

مجلس انتخابات مجلس یازدهم ساری مازندران شهرداری شورای شهر ساری