برگزیده ها
شفافیت آرای نهادهای تصمیم‌گیر در اعتمادسازی تاثیرگذار است

مازندمجلس: اگر به دنبال شفافیت هستیم، باید آن را برای همه بخواهیم در غیر این صورت شفافیت را علیه شفافیت به کار می‌بریم.

مازندمجلس: عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین،‌ با دفاع از طرح مجلس به منظور شفافیت آرای نهادهای تصمیم‌گیر، گفت: در مورد شفافیت قائل به همه یا هیچ هستم. در این راستا نباید برخورد جزیره‌ای شود. اینکه بگوییم قانون خاصی مختص مجلس می‌نویسیم اشتباه است، ما باید قانون عام بنویسیم. قوانینی هم که در مجلس تصویب می‌شود، بیشتر قوانین عام است.

 

او ادامه داد: در صورت تصویب شفافیت تنها برای مجلس، این سوال پیش می‌آید که چرا نباید آرای تمامی ارکان تصمیم‌گیر از جمله شورای نگهبان، خبرگان رهبری، مجمع تشخیص و بسیاری از ارگان‌های دیگر این موضوع وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید از شفافیت به عنوان یک ابزار سیاسی برای تخطئه رقبا استفاده کرد، تاکید کرد: قانون یا باید شامل همه باشد یا شامل هیچ‌کس نباشد. اگر به دنبال شفافیت هستیم، باید آن را برای همه بخواهیم در غیر این صورت شفافیت را علیه شفافیت به کار می‌بریم و در پی این نیستیم که به شفافیت به عنوان یک هدف نگاه کنیم. بلکه به آن به مثابه یک ابزار سیاسی برای تخطئه کردن رقبای سیاسی خودمان می‌نگریم.

 

حسین‌زاده توضیح داد: پیش از ارائه طرح شفافیت تمامی نهادهای تصمیم‌گیر، که در مورد آن در هیات‌رئیسه فراکسیون امید هم بحث کردیم، مخالف طرح شفافیت آرای نمایندگان بودم. چون به موضوعات و پدیده‌های اینچنینی که می‌تواند به نهاد دموکراسی در کشور قوام و دوام ببخشد، کاملاً جهت‌دار و سیاسی نگاه می‌کردیم.

 

او به شرایط طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اشاره کرد و ادامه داد: برای مثال سال گذشته در اوج تنش‌ها بر سر FATF و CFT شفافیت آرا را مطرح کردند تا تعدادی از افراد برای نگرانی از آینده‌شان در صورت شفافیت و علنی بودن آرا رأی ندهند. این نگاه سیاسی است. ما باید با مردم صادق باشیم. باید می‌گفتند ما دوست نداریم FATF و CFT رأی بیاورد شما هم لطف کنید رأی ندهید، اما اینکه برای آن یک خط قرمز و یک دیوار حائل به اسم شفافیت آرا درست کنیم، صحیح نیست و استفاده ابزاری محسوب می‌شود.

 

نایب‌رئیس فراکسیون امید گفت: مگر مردم فقط به ما رأی می‌دهند؟ شفافیت آرا باید از هیات دولت، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی آرا شفاف شود و مردم متوجه شوند در سیستم‌های تصمیم‌گیری روال به چه قرار است.

 

او در پاسخ اینکه آیا شفافیت آرای تمام نهادهای تصمیم‌گیر در بازگشت اعتماد مردم به حاکمیت تاثیرگذار است، گفت: بابک زنجانی را دستگیر کردیم و مدعی هستیم که با فساد مالی مبارزه می‌کنیم، اما مردم هنوز باور نکرده‌اند چون مدام به معلول‌ها می‌پردازیم نه علت‌ها. زمانی مردم از مبارزه با فساد مالی در کشور مطمئن می‌شوند که ببینند ما از دستگیری امثال بابک زنجانی به حفره‌ها و مکان‌هایی می‌رسیم که رانت وفساد در آنجاها رخ می‌دهد و ما آن گلوگاه‌ها را می‌بندیم.

 

حسین زاده افزود: تا زمانیکه از شفافیت استفاده ابزاری می‌کنند مردم اعتماد ندارند. اما اگر آرا تمام نهادهای تصمیم گیر به صورت شفاف و بدون تبعیض علنی شود، حتماً در اعتمادسازی، ترمیم اعتماد و نزدیک شدن و حتی خودی دانستن بیشتر حاکمیت از جانب مردم تأثیر خواهد داشت.

شفافیت انتخابات مجلس مجلس یازدهم