برگزیده ها
محمود صادقی: فضای پنهان‌کاری در همه اجزای حاکمیت وجود دارد

مازندمجلس: بیش از ۸۰ کشور دنیا رای‌گیری‌هایشان علنی است، حتی خود اتحادیه اروپا طی دستور العملی موظف شد که آرا نمایندگانشان با شفافیت اعلام شود.

مازندمجلس: یک نماینده مجلس با اشاره به معایب و مزایای طرح شفافیت آرا گفت: در مجموع فضای پنهان کاری و محافظه کاری در در همه اجزای حاکمیت وجود دارد و این روی مجلس هم سایه انداخته است. انکار هم نمی‌کنم که ممکن است گروه‌های فشار هم باشند و بخواهند تهدید کنند، اینها آن تبعات منفی است که در کنار آثار مثبت وجود دارد

محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با  ایلنا درباره شفافیت آراء نمایندگان گفت: بارها در این مورد اظهارنظر کرده‌ام و در فراکسیون شفافیت جلساتی داشته‌ایم. در برنامه راهبردی که تهیه کرده‌ایم در ابتدا این موضع را یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های خودمان قرار دادیم و در پی شفافیت همه نهادهایی که درباره حقوق عمومی و مردم تصمیم‌گیری می‌کنند، بودیم.

وی ادامه داد: شفافیت در همه اجزاء کاری پارلمان از جمله در آرای نمایندگان بر اساس بررسی‌ها و دیدگاهی که فراکسیون شفاف‌سازی انجام داده است، می‌تواند به افزایش کیفیت کار مجلس و افزایش عملکرد خود نماینده کمک کند و در مجموع منجر به نظارت بیشتر مردم و پاسخ‌گویی بیشتر مجلس شود.

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با بیان اینکه این طرح هر چند که ممکن است محدودیتی‌هایی در کار نمایندگان ایجاد کند اما آثار بسیار مثبتی دارد، در مورد تبعات منفی آن گفت: طبیعتا این طرح تبعات منفی دارد اما با آثار مثبت آن قابل مقایسه نیست؛ در حال حاضر در مجلس اصل بر مخفی بودن رای است و شفافیت و علنی بودن رای نیاز به رای‌گیری دارد، که من معتقد هستم این باید برعکس باشد یعنی اصل برعلنی و شفاف بودن باشد و در مواردی که نیاز است رای مخفی باشد، رای‌گیری بشود.

وی ادامه داد: راه را کامل نبندیم اصل بر شفافیت باشد اما با پیشنهاد تعدادی از نمایندگان و رای‌گیری اعلام کنند که رای مخفی باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: در حال حاضر و در دهه‌های اخیر بسیاری از پارلمان‌های دنیا به سمت شفافیت پارلمانی رفته‌اند، بیش از ۸۰ کشور دنیا رای‌گیری‌هایشان علنی است، حتی خود اتحادیه اروپا طی دستور العملی موظف شد که آرا نمایندگانشان با شفافیت اعلام شود.

وی درباره این موضوع که در کشورهای دیگر به علت وجود احزاب قدرتمند شفاف‌سازی می‌تواند موثرتر باشد و تنها بار فشار را بر دوش نمایندگان قرار ندهد، گفت: ما نمی‌توانیم همه محاسن را یک‌جا داشته باشیم، واقعا خلا وجودی احزاب در نظام سیاسی ما که ابعاد مختلفی دارد حس می شود، اما منافاتی با آن ندارد.

این عضو کمیسون آموزش درباره برخی نگرانی‌ها راجع به اینکه ممکن است برخی وزرا به مناطقی که نماینده آنها رای مخالف داده، رسیدگی نکنند، تاکید کرد: اتفاقا موارد مطرح شده باعث می‌شود که نماینده شجاعت و صداقت داشته باشد که بتواند در مخالفت با وزیر صحبت بکند یا رای منفی بدهد در عین حال بعد از اینکه وزیر رای بیاورد و تعامل داشته و همکاری داشته باشد یعنی فضا از این حالت فعلی خارج شود و شفافیت برقرار بشود، وزیر جرأت نمی‌کند به دلیل اینکه نماینده‌ای رای منفی داده است، به آن منطقه بی توجهی کند .

وی ادامه داد: در مجموع فضای پنهان کاری و محافظه کاری در در همه اجزای حاکمیت وجود دارد و این روی مجلس هم سایه انداخته است. انکار هم نمی‌کنم که ممکن است گروه‌های فشار هم باشند و بخواهند تهدید کنند، اینها آن تبعات منفی است که در کنار آثار مثبت وجود دارد ۸۰ درصد تبعات مثبت است و ۲۰ درصد هم تبعات منفی دارد که باید آنجا هم سبک و سنگین کرد و باید حرکتی در این زمینه انجام شود.

این عضو فراکسیون امید درباره شفافیت دیگر نهاد‌های انتصابی و انتخابی گفت: ما آنها را نیز در فراکسیون شفافیت پیش‌بینی کرده بودیم و در لایحه‌ای که دولت تحت عنوان شفافیت داده است پیش بینی شده که همه دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری شفاف شوند، البته عیوبی دارد اما اگر تصویب بشود می‌تواند موضوع شفافیت را فراگیر کند.

رئیس کارگروه پایش شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه درباره فعالیت این کارگروه گفت: این کارگروه کار خودش را با مسئولیت من و اعضای شورای سیاست‌گذاری جلو می‌برد تا الان دو شیوه‌نامه تهیه کردیم و به تصویب نهایی شورا رسیده است؛ یکی آیین‌نامه شفافیت و دیگری هم شیوه‌نامه سنجش عملکرد منتخبان است که شامل نمایندگان مجلس، اعضای شورای‌شهر و به طور کلی هر کسی که توسط اصلاح‌طلبان انتخاب شده، از جمله رئیس‌جمهور هم می‌شود.

وی ادامه داد: این شیوه‌نامه را آماده کرده‌ایم که به فراکسیون امید هم ابلاغ شده است و نمایندگان عضو فراکسیون امید طبق این شیوه‌نامه موظف هستند که عملکرد خودشان را از بخش‌های مختلف مجلس که در دو بخش داده‌های ثبتی و خوداظهاری نماینده است بگیرند و به دبیرخانه فراکسیون بدهند. چند نظرسنجی هم وجود دارد که گردآوری می‌شود و بعد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

صادقی در مورد اینکه آیا موارد تنبهی برای افرادی که عملکرد مناسبی نداشته در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر بحث سنجش را داریم ابتدا باید گزارش عملکرد در بیاید سنجیده بشود، که البته تبدیل کار کیفی به کمی کار سختی هم هست.

وی گفت: فعلا اولین کارکردی که این شیوه‌نامه می‌تواند داشته باشد، انتخابات آینده است یعنی این امتیازبندی‌ها بر اساس گزارشات این شیوه است که در اختیار کمیته‌ای که کاندیداها را تعیین می‌کند قرار می‌گیرد و عملکرد نمایندگان فعلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انتخابات مجلس بازدهم شفافیت آرا محمد صادقی