برگزیده ها
آنقدر سمن هست که یاسمن توش گمه!

مازندمجلس: سمن‌ها قرار است کدام مشکل کلان استان مازندران را حل کنند و اساسا چه تعریف و نقشی از آنها برای حل مشکلات استان شده است؟ مشکل زباله، بیکاری، معضلات اجتماعی، فرهنگ سازی و...

مازندمجلس: در طول سال‌های اخیر اخبار متفاوتی از شروع بکار سمن های مختلف در سطح استان مازندران منتشر شده است.

سرعت تشکیل  این سمن‌ها در روزهای اخیر به سرعت در حال افزایش است و به صورت قارچ‌گونه در حال رونمایی هستند.

با مراجعه به مصاحبه‌های مسئولان استان مازندران در خصوص تشکیل این سمن‌های مردم نهاد می‌توان فهمید که تا کنون 479 سمن مردم‌نهاد در استان فعالیت هستند که از سال 92 تاکنون 227 سمن از دولت رحانی مجوز فعالیت گرفته‌اند که نشان دهنده رشد دو برابری این سمن‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم است.

اعتباری که برای راه‌اندازی و ادامه کار این سمن‌ها در سال گذشته اختصاص پیدا نموده است مبلغ 18 میلیارد ریال است.

نکته جالب در انتخاب اعضای این سمن‌ها، حضور بیش از 100 هزار دانش‌آموز مازندرانی به عنوان اعضای این سمن‌هاست.

این سمن‌ها که هنوز ماهیت کار انها برای عموم مردم شناخته شده نیست دارای ردیف اعتباری شده و مبالغی را جهت انجام امورات خود دریافت نموده است.

گستره ایجاد این سمن‌ها به روستاهای مازندران هم کشیده شده و روستاییان استان هم دارای انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد شده‌اند.
اهمیت گستره این سمن‌ها بر کسی پوشیده نیست و اساسا یکی از ویژگی‌های بسیار مهم انقلاب اسلامی تاکید و تکیه بر مردم بوده است.

اما سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در کنار چالش‌های عظیمی که استان بدان دچار است و متاسفانه روز به روز این چالش‌ها در حال بیشتر شدن و عمیق‌تر شدن است صرف هزینه و توان مدیریتی استان به سمت چنین مواردی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

این سمن‌ها قرار است کدام مشکل کلان استان را حل نمایند؟ و اساسا چه تعریف و نقشی از آنها برای حل مشکلات استان شده است؟ مشکل زباله، بیکاری، معضلات اجتماعی، فرهنگ سازی و ...

رشد این سمن‌ها در حالی که به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم باعث ایجاد شائبه‌هایی در مورد تشکیل شدن آنها می‌شود.

آیا می‌شود گفت که هدف از تشکیل دادن این سمن‌ها حضور تشکیلاتی نهادهای خاص دولتی برای انتخابات مجلس است؟ انتخاب مدیران و مسئولین این سمن‌ها که از طیف خاص سیاسی در استان نیز می باشد به ابهامات انتخاباتی تشکیل این سمن ها دامن می‌زند.

باید از مدیران و متولیان تشکیل این سمن‌ها پرسید که برای ابهام‌زدایی از فعالیت این سمن‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

شفاف‌سازی نتایج کاری تشکیل چنین سمن‌هایی باعث اقبال بیشتر مردم به این سمن های مردم نهاد خواهد شد و نیت واقعی گردانندگان انها را برای مردم استان مشخص خواهد کرد.

با توجه دریافت بودجه میلیاردی سوال اینجاست دفاتر این سمن‌ها چگونه مدیریت می‌شوند و مسئولان مرتبط باید گزارش عملکرد سمن‌ها را شفاف سازی کرده و به رسانه‌ها اعلام کنند و این مطالبه به حقی است که مردم بدانند در بطن این سمن‌ها چه می‌گذرد.

در روزها و هفته‌های گذشته برخی از رسانه‌ها به صورت مصداقی با اسناد و مدارک به این موضوع پرداختند و خواستار شفاف‌سازی درباره نحوه توزیع اعتبارات سال ۹۷ میان تشکل‌های مردم نهاد شدند.

ما هم منتظریم تا ببینیم متولیان امر چه گزارش کاری برای این سمن‌ها ارائه می‌کنند.

مجلس انتخابات مجلس بازدهم سازمان های مردم نهاد مازندران