برگزیده ها
اموال و دارایی نمایندگان «چرتکه» انداخته می‌شود

مازندمجلس: موج شفافیت به اموال مسئولین رسیده است و حالا این نمایندگان مجلس هستند که باید از داشته‌ها و نداشته‌هایشان بگویند.

مازندمجلس: بالاخره بعد از سال‌ها، سرو کار مسئولین باز هم به قانون «از کجا آورده ای»  افتاده است و با ابلاغیه قوه قضائیه از وزیر و روسای قوا گرفته تا نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص، شورای نگهبان و ...باید آنچه در چنته دارند را روی میز بگذارند و بگویند چقدر مال و اموال دارند. راست و دروغش هم این‌بار پای خودشان نیست و قرار است گفته‌هایشان راستی آزمایی شود تا به قول معروف «سیه رو شود هرکه در او غش باشد».

در راستای عملیاتی کردن همین قانون است که سامانه ثبت اموال مسئولین این روزها در انتظار بهارستان‌نشینان است تا اطلاعات اموالشان را در خود ثبت و ضبط کند و آنطور که علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید قرار است شعبه‌ای ازسامانه ثبت داریی مقامات ومسئولان در مجلس مستقر می‌شود و نمایندگان و مدیران مجلس دارائی‌ها واموال خود را در این سامانه اظهار وثبت کنند.

حال که شفافیت اموال به یک قدمی ساختمان هرمی بهارستان و اهالی آن رسیده است،

در گفتگویی با برخی نمایندگان مجلس از آنها پرسیده شده است،«چقدر با شفاف شدن اموال موافق هستند و چقدر آن را راهکاری برای مقابله با فساد می‌دانند؟»

شوآف ثبت اموال؟

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا درباره شفافیت اموال مسئولین می‌گوید: «من اعتقاد به شفافیت مالی دارم و به ضرس قاطع می‌گویم که باید همه مسئولین شفافیت مالی داشته باشند.» او ادامه می‌دهد: «مسئولین بعد از انقلاب اسلامی به صورتی عمل کردند که خیلی افرادی که بیرون از سیستم مدیریت بودند تبدیل به قدرت اقتصادی شدند بنابراین باید به آنها هم رسیدگی شود ضمن آنکه ما قانون داریم و از اول انقلاب قرار بود به صورت مداوم بررسی اموال مسئولان صورت گیرد. از سوی دیگر افرادی که پول در بانک می‌گذارند و سود می‌گیرند در خیلی از کشورها از این پول مالیات می‌گیرند اما  در ایران اینطور نیست. لذا به نظر می‌رسد اجرایاین قانون به این شکل نمی‌تواند پاسخگو باشد.» آنطور که از صحبت‌های دلخوش برمی‌آید گویی او اجرای این قانون را به نوعی شوآف و امری نمایشی می‌داند. او این موضوع را رد نمی کند و می گوید؛ «به نظر این‌طور می‌رسد چراکه ما قانون به اندازه کافی داریم اما چه کسی است که برخورد بکند؟ در قانون و شرع مالکیت مشروع است اما اینکه از چه راهی به دست آورده‌اند موضوع مهمی است که نباید در آخر بررسی شود بلکه باید اول کار کنترل شود.»

باید مردم چرتکه بیاندازند

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه از جمله افرادی است که با شفافیت اموال مسوولین موافق است اما آن را با این ساز و کار خالی از اشکال نمی‌داند و به قول معروف معتقد است تا زمانی که اطلاعات در دسترس مردم قرار نگیرد وضعیت همان و آش و همان کاسه است. او گفت: «وقتی صحبت از شفافیت می‌شود برخی شفافیت را فقط مشمول رای می‌دانند درحالی که وقتی منِ نماینده نطق می‌کنم و نظرم را درباره یک موضوعی مطرح می‌کنم  تقریبا همه با مواضع من آشنا هستند و می‌دانند رای من چیست بنابراین آن چیزی که اتفاقا باید شفاف باشد بخش مالی است این بخش در مجلس روشن‌تر از حوزه‌های دیگر است چون در معرض دید مردم قرار دارد ولی در بخش‌های دیگر مانند نیروهای مسلح یا بخش‌های نظارتی و اطلاعاتی این ها شفاف نیست بنابراین همه جا باید این اتفاق بیفتد که در این صورت ثمره کار به سود مردم خواهد بود.»

میرزایی نیکو می گوید؛ «درباره شفافیتی که قوه قضائیه متولی آن شده است باید گفت چون تمام اطلاعات نزد قوه قضائیه باقی می‌ماند یعنی هنوز هم همه چیز محرمانه خواهد ماند ،یعنی همان روالی که از قبل وجود داشت. به عبارت دیگر این موضوع خیلی کارساز نیست چون ممکن است قوه قضائیه هم برای هرکسی چرتکه بیندازد درحالی که اگر شفافیت رخ بدهد چرتکه واقعی را مردم می‌اندازند.»

از بازداشت تا ثبت اموال

محمد عزیزی نماینده ابهر که چندی پیش خبر بازداشتش به دلیل تخلفات مالی نقل هر محفلی شده بود و در نهایت توانست با وثیقه 10 میلیاردی به مجلس بازگردد یکی از افرادی بود که از او درباره ثبت اموالش در سامانه قوه قضائیه سوال کردیم. عزیزی

گفت: «قرار بود شعبه‌ای در مجلس مستقر شود تا این ثبت اموال را انجام دهند.» او می‌گوید برای ثبت اموالش آماده است اما اگر در مجلس این‌کار را برای او انجام ندهد مجبور است به کافی‌نت برود و آنجا این کار را انجام دهد. او درپاسخ به این سوال که مگر خودتان سیستم کامپیوتر ندارید که مجبورید به کافی‌نت بروید گفت: بلد نیستم این امور را انجام دهم.

اموالی نداریم که ثبت کنیم

رحیم زارع نماینده مردم آباده و عضو کمیسیون اقتصادی از افرادی است که موافق شفافیت مسئولان است اما می‌گوید باید این ثبت اموال در مورد افراد درجه یک هم صورت بگیرد. او

گفت: «اموال مسئولان و وابستگان درجه یک آنها و حتی اعضای دفاترشان باید در این سامانه درج شود. ضمن اینکه باید بکوشیم تعداد افراد مشمول این سامانه هم به مرور زمان افزایش پیدا کند.»

زارع معتقد است: «اعلام اموال و دارایی مسئولان از تهمت‌هایی که در جامعه زده می‌شود جلوگیری خواهد کرد؛ ضمن اینکه این کار می‌تواند مانع از اقدامات افرادی که نیت منفی دارند، شوند.»

وقتی از این نماینده مجلس پرسیدیم آیا حاضر است اموالش را در این سامانه به ثبت برساند گفت: «خداوکیلی اموالی هم ندارم که بخواهم ثبتش کنم اما هرچه دارم را ثبت می‌کنم»

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین هم از نمایندگانی بود که درباره ثبت اموال مسئولینگفت: «این ثبت اموال اگر راستی آزمایی شود و واقعا اطلاعات آن مورد اطمینان باشد می‌تواند به مبارزه با فساد اقتصادی کمک کند و این اتفاق، اتفاق خوبی است اما به شرط آنکه راستی آزمایی شود.» بعد از این صحبت پاسخ زرآبادی به سوال آیا شما هم اموالتان را در سامانه ثبت می‌کنید جالب بود. او هم پاسخی از جنس جواب نماینده آباده داد و گفت: «من نه خانه دارم و نه ماشین که بخواهم ثبت کنم اما اگر شماره حساب می‌خواهد می‌توانم آن را ثبت کنم»

اموال آقازاده‌ها زیر ذره‌بین شفافیت

سید محسن علوی نماینده لامرد و فرزند حجت الاسلام سید محمود علوی (وزیر اطلاعات) از نمایندگانی است که برچسب آقازاده بودن را هم حمل می کند.  او درپاسخ به این سوال که آیا اموالش را در این سامانه ثبت می کند یا نه، با خنده می‌گوید: «ما چون آقازاده بودیم همان اول دوره، قوه قضائیه لیست اموال از ما گرفته است.» او در پاسخ به این سوال که اگر سامانه به راه بیفتد اموالتان را ثبت می‌کنید یا خیر گفت:« یک‌بار ثبت کرده‌ایم و با پایان دوره حاج‌آقا(حجت‌الاسلام محمود علوی) بار دیگر به سراغمان می‌آیند بنابراین نیازی نیست در این سامانه ثبت نام کنم.

فاطمه حسینی نماینده مردم تهران و فرزند صفدر حسینی رئیس اسبق صندوق توسعه  و از وزرای دولت اصلاحات، نیز درارتباط با ثبت اموال مسوولین

می‌گوید: «این موضوع بخشی از قانون اساسی است که باید اجرا شود البته پیش از این درباره مسوولین ارشد نظام اجرا می‌شد و امروز هم این مسئله می‌تواند درباره کلیه مسوولان رخ بدهد. بنابراین ما با پدیده جدیدی روبه‌رو نیستیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اموالش را در این سامانه ثبت می‌کند گفت: این یک قانون است و همه باید از ان تبعیت کنند.

جلیل رحیم‌آبادی نماینده تربت جام گفت: « من اعتقاد دارم هرکسی مسوولیتی را در نظام جمهوری اسلامی دارد باید این حق را برای مردم قائل باشد که از اموال و اقداماتش و همینطور آرایی که می‌دهد مطلع باشند. البته ما در قانون موضوع ثبت اموال را در سطح مسئولین ارشد نظام داریم اما درمورد سایر پست‌ها نداریم که به نظرم هم لازم و هم ضروری است چراکه در این صورت بخشی از فسادهایی که می‌تواند در بین مسئولین زمینه داشته باشد محدود شود. شاید همه مشکلات را نتواند حل کند اما نظارت نظارت دقیقی خواهد بود.» او می‌گوید حتما اموالش را در سامانه ثبت خواهد کرد.

از سوی دیگر جلال میرزایی نماینده ایلام نظری متفاوت با هم فراکسیونی خود جلیل رحیم‌ابادی دارد و مانور بر موضوع ثبت اموال را یک بزرگ‌نمایی می‌داند. او می‌گوید: «ما چیزی را به مردم القا می‌کنیم که قرار نیست مسئله‌ای را حل ‌کند. این کاری بود که از قبل باید انجام می‌شد و حالا در شرف آن هستیم لذا این دیگر شق‌القمر نیست که این همه روی آن مانور بدهیم.» میرزایی ادامه داد: « این موضوعی نیست که ما این همه آن را در بوق کرده‌ایم و فریادش می‌زنیم ضمن آنکه دردی را از مردم دوا نمی‌کند. کارهای ما بعضی موقع‌ها عجیب است.»

او در پاسخ به این سوال که این شفافیت نمی‌تواند تاثیری در مبارزه با فساد داشته باشد گفت: «این موضوع نمی‌تواند تاثیری داشته مگر اینکه مسئولین این فرض را داشته باشند که همه افرادی که پستی دارند ناسالم هستند و بر این اساس اقدام شود اما اگر این تصور را داشته باشیم که اکثریت سالم هستند و تعداد قلیلی از موقعیت خود سواستفاده می‌کنند انقدر بزرگ‌نمایی نمی‌خواهد.»

جلال میرزایی درپاسخ به این سوال که آیا اموالش را ثبت می‌کند گفت: «ما اگر اموالی داشتیم اعلام می‌کنیم.»

ثبت اموال به معنای این نیست که نماینده گدا و گشنه باشد

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه هم از موافقتش با شفافیت اموال مسئولین می‌گوید. او

گفت: «هر چیزی شفاف باشد می‌تواند از تخلف جلوگیری کند. اموال مسئولین و نمایندگان باید شفاف باشد تا مردم بدانند مسئولانشان در زمانی که مسئولیت داشتند آیا پاک عمل کرده است یا نه قرار هم نیست تصورمان این باشد که نمایندگان و مسئولین حتما باید گدا و گشنه باشند آنها هم حق زندگی دارند اما از راه حلال باشد اما اگر از راه حرام مانند رشوه و ... باشد باید با آن برخورد شود.»

شفافیت مالی نمایندگان شفافیت مالی رسیدگی به اموال مسئولان مجلس دهم طرح نظارت بر نمایندگان مجلس