برگزیده ها
نمایندگان ادوار در سودای بازگشت!

اختصاصی مازندمجلس: آمار هفت نماینده از قائم‌شهر، چهار نماینده از سوادکوه و یک نماینده‌ی جویباری و دو نفر متولد خارج از این حوزه‌ی انتخابیه، مؤید این نکته است که رقابت در این حوزه به‌شدت دوقطبی و شدید است

اختصاصی مازندمجلس: قائمشهر در کنار همسایه‌های جنوبی و شمالی خود یعنی سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ یکی از پرجمعیت‌ترین حوزه‌های انتخابیه استان مازندران را تشکیل می‌دهد.

جنبش‌های کارگری، روحانیون و ورزشکاران طی ده دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی از مهم‌ترین عوامل و اهرم‌های رای‌آوری در این حوزه بوده‌اند.

در قائم‌شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرستان این حوزه‌ی انتخابیه، وضعیت متفاوت‌تر است. به این‌گونه که حضور مهاجرین از نقاط مختلف کشور در این شهر که در دوران حکومت خاندان پهلوی و ضرورت به‌کارگیری نیروی انسانی فراوان جهت ساخت راه ارتباطی مازندران به پایتخت، احداث خط راه‌آهن شمال، کارخانه‌های نساجی و... موجب شده تا همیشه تمرکز اساسی کاندیداها در دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی به بافت جمعیتی غالباً کارگری این شهر خسته باشد.

از نظر جمعیتی شهرستان قائم‌شهر با ۳۰۹ هزار نفر جمعیت، در رتبه‌ی بالاتری از چهار شهرستان دیگر قرار دارد. ترتیب و ترکیب نمایندگان ادوار حوزه‌ی انتخابیه‌ی قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ از ابتدای انقلاب تاکنون نشان می‌دهد غالب منتخبین مردم در مجلس از جغرافیای قائم‌شهر و سوادکوه بوده و جویباری‌ها و اهالی سیمرغ نتوانستند در این عرصه عرض‌اندام نمایند.

آمار هفت نماینده از قائم‌شهر، چهار نماینده از سوادکوه و یک نماینده‌ی جویباری و دو نفر متولد خارج از این حوزه‌ی انتخابیه، مؤید این نکته است که رقابت در این حوزه به‌شدت دوقطبی و شدید است. توجه به میزان آرای مأخوذه‌ی کاندیداهای پیروز در دوره‌های گذشته، از تقسیم نزدیک آراء بین نامزدهای منتسب به این دو شهرستان حکایت دارد، مطلبی که با توجه به بافت جمعیت جغرافیای سیاسی قائم‌شهر و سوادکوه تکرار مجدد آن در انتخابات پیش رو دور از ذهن نیست!

البته این تمام ماجرای انتخابات مجلس ۹۸ در حوزه‌ی انتخابیه‌ قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ نیست، بدون شک علاوه بر تأثیر شخصیت‌ها و میزان اقناع مردم توسط آن‌ها برای حضور درصحنه، بخشی از عوامل مؤثر بر نتایج انتخابات به جوّ عمومی کشور و میزان مشارکت مردم در زمان رأی‌گیری برمی‌گردد.

تحلیل فعالان سیاسی این حوزه اقبال کم دو نماینده فعلی این حوزه انتخابیه برای انتخاب مجدد است. از سوی دیگر با توجه به شرایط حاکم بر کشور، فضای سیاسی آنچنان انتخاباتی نشده است و به سختی می‌توان گزینه‌های احتمالی و داوطلبان جدی ورود به مجلس ۹۸ را شناسایی کرد.

هرچند با توجه به برخی اخبار رسیده به این پایگاه خبری، نام تعدادی از نمایندگان ادوار این حوزه انتخابیه به عنوان جدی‌ترین رقبای نمایندگان فعلی در انتخابات سال جاری مطرح است.

اوضاع نابسامان اقتصادی، اختلاس و فساد در میان مدیران و مسئولان و سونامی مشکلات ناشی از تحریم و سوء مدیریت، ممکن است مشارکت مورد انتظار حضور مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد، تجربه نشان داده است در مشارکت‌های حداکثری راه برای پیروزی اصلاح‌طلبان بازتر است، اما اگر به هر دلیل مشارکت کم شود، فارغ از محاسبات و معیار و مقیاس‌های معمول، این اصولگراها هستند که با آرای ثابت طیف سنتی وفادار و همیشه درصحنه‌ خود، شانس نشستن بر کرسی سبز مجلس را پیدا می‌کنند.

از نکات قابل توجه انتخابات مجلس در این حوزه می‌توان به عدم موفقیت نمایندگان در تمدید دوران نمایندگی و انتخاب مجدد اشاره کرد. با نگاهی به لیست نمایندگان این حوزه میفهمیم که کمتر نماینده‌ای توانسته برای دو دوره متوالی نماینده این حوزه باشد.

زمان زیادی در برطرف شدن ابهامات و قطعی یا رد شدن پیش‌بینی‌ها باقی نمانده است. اواسط آذرماه ثبت‌نام داوطلبان ورود به مجلس یازدهم آغاز می‌شود و اتمسفر انتخابات بازهم فضای این حوزه انتخابیه را فرا می‌گیرد.

حوزه انتخابیه قائمشهر و سوادکوه مجلس مجلس یازدهم سوادکوه انتخابات