برگزیده ها
سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهاراتش درباره رسیدگی به اموال نمایندگان را پس گرفت

مازندمجلس: اسدالله عباسی گفت: شعبه ای از سامانه ثبت اموال ظرف سه هفته آینده در مجلس مستقر می شود تا نمایندگان بتوانند اموال و دارایی خود، همسر و فرزندانشان را ثبت کنند.

مازندمجلس: اسدالله عباسی، که روز گذشته اظهاراتش درباره جلسه سران قوا حاشیه ساز شده بود و از سوی روابط عمومی مجلس نیز تکذیب شده بود امروز در جمع خبرنگاران حضور یافت تا ابهامات ایجاد شده را رفع کند.او در این نشست از تاکید رئیس مجلس بر اجرای سریعتر قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی در سال ۹۱ طرحی را در خصوص شفاف سازی اموال مسئولان به تصویب رساند و به جهت مخالفت شورای نگهبان، مغایر دانستن این طرح با اصل ۱۴۲ قانون اساسی و اصرار مجلس طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۴ در مجمع تشخیص به تصویب رسید و به قوه قضائیه اعلام شد.

ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مسئولان خرداد سال ۹۸

وی گفت: آئین نامه اجرای قانون مصوب در مجمع در تاریخ ۱۹ خردادماه ۱۳۹۸ با ۲۱ ماده و ۸ تبصره به تصویب رسید و رئیس قوه قضائیه در ۲۰ خردادماه سال جاری آن را به دستگاه ها جهت اجرا ابلاغ کرد.

اهم اظهارات سخنگوی هیات رئیسه را به نقل از خانه ملت را بخوانید؛

*با توجه به اینکه تعداد افراد شامل شفافیت اطلاعات مالی طبق این قانون بسیار زیاد هستند و مجموع افراد از کارگزاران دولت، نمایندگان مجلس، شهرداران، استانداران، مدیران عامل و غیره را شامل می شود سامانه ای برای ثبت اموال راه اندازی کردند.

*براساس بند ز ماده یک آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مسئولان، منظور از تعهدنامه موجود در سامانه مبنی بر ارائه فهرست دارایی اعضای خانواده است همچنین در بند ژ همین ماده در توضیح دستگاه اجرایی یادآور شده دستگاه اجرایی در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مورد نظر است.

* براساس ماده ۳ آئین نامه اجرایی این قانون مرکز تعیین شده از سوی رئیس قوه قضائیه باید ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ تصویب آئین نامه و با همکاری اداره کل با رعایت ساز وکارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت داده ها سامانه را به نحوی راه اندازی نماید که مقامات مسئول پس از ثبت نامه در سامانه اطلاعات لازم را در فرم های مخصوصی ارائه نمایند.

شعبه ثبت اموال در مجلس راه اندازی می شود

*{با اشاره به تاکید رئیس مجلس بر اجرای سریع قانون رسیدگی به دارایی های مسئولان}: شعبه ای از سامانه ثبت اموال ظرف سه هفته آینده در مجلس مستقر می شود تا نمایندگان بتوانند اموال و دارایی خود، همسر و فرزندانشان را ثبت کنند.

*طرح و تاکید و اصرار برای ثبت اموال از سوی مجلس بوده بنابراین در اعلام اموال و دارایی خود نیز پیش قدم خواهیم شد البته اطلاعات مالی همه مسئولان نظام با توجه به شرایط امنیتی و طبق قانون محرمانه است اما نمایندگان داوطلب می توانند اموال خود را به مردم اعلام کنند که بنده در این زمینه پیش قدم خواهم شد.

هیچ نماینده ای مخالف ثبت اموال خود نیست

*قانون رسیدگی به دارایی های مسئولان و مقامات به صراحت محرمانگی اطلاعات مالی همه افراد مشمول را بیان کرده است. هیچ نماینده ای نیز مخالف ثبت اموال خود نیست اما در مورد کم و کیف نحوه ثبت اموال به صورت کتبی یا الکترونیکی اظهاراتی بیان شده است.

*{ در خصوص راستی آزمایی این اقدام}:ثبت اموال براساس اصل ۱۴۲ قانون اساسی و طبق قانون مصوب انجام می شود، در آئین نامه اجرایی آن نیز تکلیف افراد که از شناسایی اموال خودداری کنند یا اموال ثبتی آن ها با شرایط واقعی مغایرت داشته باشد را مشخص کرده است.

موضع لاریجانی درباره سازوکار ثبت اموال در سامانه

*آقای لاریجانی در نشست سران قوا درباره ساز وکار ثبت اموال و دارایی ها صحبت کردند و معاون ایشان در نشست هیات رئیسه به موضوع راه اندازی سامانه در مجلس ظرف ۳ هفته آینده پرداختند، به نظر نحوه اطلاع رسانی این خبر در روزهای اخیر به درستی انجام نگرفته است.

محرمانگی اطلاعات مالی شامل همه مسئولان است

*اصل این قانون بر شفاف سازی اموال و تطبیق دارایی ها از زمان شروع تا پایان خدمت مقامات و مسئولان است و محرمانگی اطلاعات مالی براساس قانون و مربوط به تمامی مسئولان بوده اما درباره ساز وکار ثبت الکترونیکی اموال صحبت هایی شده است.

شفافیت مالی انتخابات مجلس لیست اموال و دارایی ها