برگزیده ها
امضای مجمع روحانیون پای لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس؟

مازندمجلس: شیوخ اصلاح طلب فعال شده و به میدان آمده اند تا در چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، وحدت را در بین تشکل های این جریان جاری و ساری کنند.

مازندمجلس: چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، شیوخ جناح چپ پا به میدان گذاشته اند و اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را به جلسات داخلی خود دعوت کرده‌اند تا تحرکات انتخاباتی این شورا را زیرنظر بگیرند، یک ماه پیش هم فراکسیون امید مدعو مجمع روحانیون شده بود. امیدی ها در آن جلسه از عملکردشان گزارشی به ریش سفیدان دادند. جلسه ای دیرهنگام در ماه های منتهی به پایان عمر مجلس دهم که نشان از آن دارند که شیوخ اصلاح طلب به شکل عملیاتی و جدی وارد دایره تصمیمات اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آینده شده‌اند.

گلایه ها از مجمع روحانیون، شیوخ را به میدان آورد؟

همان روزی که فراکسیون امید میهمان مجمع روحانیون شد و تک عکس هایی از آن جلسه به بیرون درز کرد، برخی آن را دیداری دیرهنگام تفسیر کردند و گلایه ها را روانه مجمع روحانیون کردند که چرا در سه سال و نیم گذشته نظارتی اینچنینی بر فراکسیون امید نداشته است، برخی نیز استقبال کردند و معتقد بودند در روزهایی که اختلافات درونی اصلاح طلبان نگرانی هایی را ایجاد کرده است ورود مجمع روحانیون می تواند وحدت بخش باشد. 

اختلافاتی که بیش از همه به سازوکار و نحوه ورود به انتخابات اسفندماه باز می‌گردد. برخی جریان های اصلاح طلب کماکان معتقدند باید همچون سالهای گذشته جریان اصلاح طلب ائتلاف خود با جریان اعتدال را حفظ کند. با این حال گروهی دیگر که از سرنوشت تلخ لیست امید گلایه دارند معتقدند در انتخابات آینده باید با لیست یکدست اصلاح طلب وارد میدان شد. برخی هم ایده حضور مشروط را دنبال می کنند.

اما نگاه مجمع روحانیون در میانه این اختلافات سازوکاری چیست؟ آیا قرار است شیوخ در نوع ورود به انتخابات مرکز ثقل وحدت شوند؟روایت های مطرح شده از آنچه بین اعضای مجمع با شورایعالی سیاستگذاری به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیری در جریان اصلاحات در مقطع فعلی گذشته است آن است که اصرار اعضای مجمع بر حمایت از کاندیداهایی است که یکدست اصلاح طلب باشند. این روایت یعنی کنار زده شدن نگاه های ائتلافی یا مشروط به انتخابات.

جلسه ای که در آن یک فرمان انتخاباتی صادر شد

مهمترین روایت از این جلسه را محمدعلی ابطحی از اعضای مجمع روحانیون داشت. بنا به گفته او در ذیل مباحث مطرح شده دراین جلسه شیوخ اصلاح طلب تاکید داشته اند در انتخابات پیش رو فقط کاندیداهایی معرفی شوند که اصلاح طلب باشند. روایتی که به نوعی حکایتگر نوع نگاه این تشکل مهم اصلاح طلب به انتخابات اسفند است. 

آذر منصوری، دبیر شورای عالی سیاستگذاری نیز درباره جزئیات این نشست به جماران گفته است«عمده بحث ها گزارش عملکرد شورای عالی و بحث درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و وظیفه اصلاح طلبان در انتخابات آینده بود. بحث های مهمی در آن راجع به راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مطرح شد. اینکه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که چند ماه مانده به انتخابات، دست کم مردم تهران بیش از دوره‌های گذشته نسبت به شرکت در انتخابات بدبینی و تردید دارند و به نظر می رسد که مردم از نتایج حاصل از انتخابات با محدودیت های مختلفی که برای انتخاب بهترین ها و با صلاحیت ترین ها وجود داشته، به اندازه کافی راضی نیستند. »

تلاش مجمع بستن لیست قوی اما بدون دخالت مستقیم

محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز در ارتباط با نقش تشکل متبوعش در انتخابات آتی می گوید: «مجمع همیشه در هر انتخاباتی سعی می کند زمینه حضور حداکثری را فراهم کند. مجمع همیشه همین بوده و همیشه با گروه های سیاسی همسو جلساتی برگزار و رایزنی می کند و راه های شرایط را بررسی می کند. اگر شرایط به گونه ای باشد که کاندیداهای مختلف بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند آنها هم همه تلاششان لیست قوی و حساب شده ای را تنظیم و ارائه کنند. جلسات مجمع در این راستا است.»

او در پاسخ به این سوال که مجمع در بستن لیست کاندیداها دخالت و ورود مستقیم خواهد کرد یا خیر، می‌گوید:«در این رابطه همیشه  شورای سیاستگذاری برنامه ریزی می کند. آن ها باید شرایط را ارزیابی کنند که آیا شرایط باز به تمام معناست یا نه. این شورا براساس شرایط لیست را تنظیم می کند. مجمع مجموعه ای است شرایط را برای این حضور فراهم می کند. مجمع به دیگران نمی گوید چه کار بکنید یا چه نکنید. در این لیست ها بر اساس شرایط خاص لیست بسته می شود.»

لیست باید اصلاح طلبانه باشد، انتخابات ۹۴ استثناء بود

او در پاسخ به آنکه قرار است لیست انتخاباتی اسفندماه تنها با کاندیداهای اصلاح طلب بسته شود، نیز می گوید «طبیعتا همینطور است. در هر شرایطی هر جریانی افراد مورد نظر خود را عرضه می کند و در همه انتخابات ها نیز همین بوده است.»

مقدم انتخابات سال ۹۴ را استثنایی می خواند و می گوید: «من فکر نمی کنم در انتخابات پیش رو به دنبال روش گذشته باشیم. آنچه برای مجمع روحانیون مطرح است وضعیتی است که با آن رو به رو خواهیم شد.»

تحرکات شورای عالی سیاستگذاری مورد تایید مجمع روحانیون 

محمود میرلوحی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید:«مجمع همیشه فعال بوده است. آقای خاتمی، موسوی خوئینی ها و موسوی لاری در هر صحنه چهره‌های فعالی هستند. با این حال برخی از دوستان انتظار دارند که مجمع حضور بیشتر و فعال تری داشته باشد. همانطور که می دانید مجمع در شورای عالی سیاستگذاری حضور رسمی ندارد و این پاسخ به این نیاز بود که دیدارها بیشتر گسترده تر و علنی تر شود. 

او با تاکید براینکه شورای عالی سیاستگذاری از ابتدا که تشکیل شد مورد تایید مجمع روحانیون و آقای خاتمی بوده، معتقد است«منتخبین شورای عالی سیاستگذاری الان با چالش رو به رو هستند. طبیعتا نهادهای مرجع جریان اصلاح طلبی برای تبیین شرایط، علل و عوامل چالش ها و اتخاذ راهکارهای انتخاباتی به صحنه بیایند. اگر در ۹۴ با کلمه تکرار آقای خاتمی مردم به صحنه آمدند الان در ۹۸ نباید منتظر چنین اتفاقاتی باشیم. در هرجریان سیاسی کشور با چالش های جدی مواجهند. این ملاقات ها را باید در چارچوب هم اندیشی، یافتن پاسخ برای ابهامات و چگونگی ورود به انتخابات ۹۸ و ابهامات فراتر دید.»

مجمع روحانیون امضایش را پای لیست اصلاح طلبان می زند؟

علی محمد نمازی عضو حزب کارگزاران نیز درباره احتمال بستن لیست واحد اصلاح‌طلبان با محوریت روحانیون اصلاح طلب به تسنیم می‌گوید «احتمالا هدف از تشکیل این جلسات حل اختلافاتی است که میان برخی احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد و موجب عدم حضور این احزاب در جلسات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شده است.»

وی می گوید؛ «بعید می‌دانم مجمع روحانیون بخواهد امضای خود را پای لیستی بگذارد که نقشی در بستن آن نداشته باشد. به اعتقاد من اگر قرار باشد کارها را شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انجام بدهد  و مجمع روحانیون نقشی در شناسایی و قرار دادن افراد در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نداشته باشد، بعید به نظر می‌رسد مجمع روحانیون اعتبار خود را پشت چنین لیستی قرار دهد.»

انتخابات مجلس اصلاحات اصلاح طلبان