برگزیده ها
محرمانه‌بودن اطلاعات مسئولان مصوبه مجمع تشخیص است/نمایندگان داوطلبانه اموال خود را اعلام کنند

مازندمجلس: عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محرمانه‌بودن اطلاعات مسئولان مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: در حال رایزنی با نمایندگان هستیم که اموال خود را به‌صورت داوطلبانه اعلام کنیم.

مازندمجلس: احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قانون اساسی مسئولان و مقامات کشوری پیش و بعد از قبول مسئولیت باید اموال و دارایی‌های خود را به قوه قضائیه اعلام کنند، گفت: اواخر مجلس هشتم نیز تصویب شد که دایره مسئولان، اعضای شورای شهر، شهردارها ، نماینده‌ها،  استانداران و... را نیز شامل شود.

وی ادامه داد: این مصوبه مجلس هشتم حدود سه سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند و تصویب نشد اما در مجلس نهم با پیگیری نمایندگان مجمع این مصوبه را تصویب و در سال 94 ابلاغ کرد، در یکی از مواد این قانون پیش‌بینی شده بود که  آیین‌نامه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه نوشته شود که تا سال 97 این کار انجام نشد که اخیراً با حضور حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه این آئین‌نامه تدوین و ابلاغ شد.

نماینده قم در مجلس با تأکید بر اینکه در یکی از بندهای قانون گفته شده اعلام اموال محرمانه است و فقط رئیس قوه قضائیه می‌تواند از آن خبر داشته باشد، اظهار داشت: به‌دلیل اینکه ممکن است اعلام اموال از سوی مسئولان از طریق مکتوب مشکلاتی داشته باشد سامانه‌ای در این زمینه راه‌اندازی شده است که ابتدا به ساکن بر اساس اطلاعات آن‌لاین اطلاعات وارد آن می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: قوه قضائیه کد شناسه‌ای به مسئولان می‌دهد که از طریق آن وارد سامانه می‌شوند و در فرم‌هایی که در این سامانه تعبیه شده یک سری اطلاعات خواسته شده که شامل اموال منقول و غیرمنقول، دیون، طلب‌ها و حقوق و دستمزد مسئولان است وقتی اطلاعات وارد می‌شود در یک سروری قرار می‌گیرد که رمز آن فقط در اختیار رئیس قوه قضائیه است.

امیرآبادی فراهانی با ابراز اینکه پس از این‌که مسئولی از آن پست کنار می‌رود باید اموال خود را اعلام کند که اموال ورودی و خروجی انطباق داده شود، عنوان کرد: محرمانه بودن اطلاعات مسئولان مصوبه مجمع تشخیص است نمی‌توان تغییری در آن ایجاد کرد مگر اینکه خود مجمع بخواهد در آن تغییری داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اعلام اینکه تعدادی از نمایندگان در حال رایزنی با یکدیگر هستند که اموال خود را به‌صورت داوطلبانه اعلام کنند، اظهار داشت: سامانه ثبت اموال نمایندگان نیز پس از مراسم اربعین در مجلس مستقر می‌شود.

شفافیت مالی شفافیت مالی نمایندگان طرح شفافیت مجلس مجلس دهم