برگزیده ها
بیم و امید احزاب سیاسی

اختصاصی مازندمجلس: عملکرد نمایندگان فعلی این حوزه از زوایای متعددی قابل بررسی است. حواشی میان یکی از نمایندگان با امام جمعه بابل و هم‌چنین انتقادات بسیاری که به عدم نمود کشوری دیگر نماینده بابل صورت می‌گیرد به ظاهر کار را برای انتخاب مجدد آن‌ها سخت کرده است.

اختصاصی مازندمجلس: بابل تنها شهرستان استان مازندران است که به تنهایی دو نماینده مجلس دارد. کارزار انتخابات در این حوزه انتخابیه همواره دارای پیچیدگی‌‌های خاصی بوده و به نوعی جدال سنت و مدرنیته همواره در این حوزه وجود داشته است. در تحلیل ساختار سنتی سیاست در این حوزه انتخابیه و عوامل تعیین سرنوشت انتخابات مجلس می‌توان به نقش حوزه‌های علمیه، قومیت‌ها و فعالان اقتصادی اشاره کرد.

اما تحلیل روند تغییرات در معادلات انتخاباتی این حوزه طی ده دوره اخیر نشان می‌دهد؛ انتخابات مجلس یازدهم محل رقابت سنگین میان جریانات سیاسی است. جریاناتی که که یک سوی آن درصدد حفظ جایگاه خود در مجلس و گسترش گفتمان‌شان در جامعه هستند و سوی دیگر آن با توجه شرایط خاص دولت و عملکرد جناح رقیب، امید زیادی برای بدست آوردن اکثریت آرا و بازگشت پرقدرت به پارلمان دارند.

به طورکلی رویکرد سیاسی بابل در یک دهه اخیر تغییر کرده است. وجود دانشگاه‌های متعدد که یقینا در انتخابات سال جاری هم می‌توانند ایفاگر نقش مهمی باشند و اهمیت به بحث تولید علم را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل گسست ساختار‌های سنتی بابل عنوان کرد.

از طرفی عملکرد نمایندگان فعلی این حوزه از زوایای متعددی قابل بررسی است. حواشی میان یکی از نمایندگان با امام جمعه بابل و هم‌چنین انتقادات بسیاری که به عدم نمود کشوری دیگر نماینده بابل صورت می‌گیرد به ظاهر کار را برای انتخاب مجدد آن‌ها سخت کرده است.

همچنین اصلاح‌طلبان بابل که تجربه سرشاخ شدن با موضوع ردصلاحیت‌ها را از سرگذرانده‌اند به خوبی می‌دانند که در نبود گزینه‌ی ایده‌آل باید به داشته‌های خود اکتفا کنند.

لذا با توجه به لیست کاندیداهای احتمالی این حوزه و ترافیک در میان کاندیداهای اصولگرا و جبهه پایداری؛ چه بسا اصلاح‌طلبان تصمیم به حفظ وضعیت موجود بگیرند.

همچنین اصولگرایان که از جدی‌ترین منتقدان نمایندگان فعلی حوزه انتخابیه بابل هستند به دلایل متعددی امیدوارند تا بتوانند، قاطعانه پیروز انتخابات مجلس یازدهم شوند.

از حاشیه‌های مربوط به شورای شهر بابل نیز نمی‌توان به راحتی گذشت. افرادی که به علت حواشی اخلاقی ایجاد شده از سمت خود برکنار شدند اکثرا اعضای لیست امید شهر بابل برای انتخابات شورای شهر بودند و این موضوع می‌تواند اهرم محکمی برای جناح اصولگرایان جهت مقابله انتخاباتی با اصلاح‌طلبان باشد.

پایگاه خبری مازندمجلس در تحلیل بعدی به بررسی حیات سیاسی نمایندگان ادوار این حوزه انتخابیه می‌پردازد.

انتخابات مجلس مجلس یازدهم مازندران اصلاح طلبان اصولگرایان بابل علی نجفی حسین نیاز آذری شورای شهر بابل