برگزیده ها
اصلاح‌طلبان باز هم به سمت ائتلاف انتخاباتی خواهند رفت

مازندمجلس: معصومه ابتکار با بیان اینکه امروز بسیاری از نیروهای صرفا اصلاح طلب با جریان اعتدال همگرایی زیادی دارند، گفت: به دلیل محدودیت های اعمال شده ما در نهایت باز هم به سمت ائتلاف خواهیم رفت.

مازندمجلس: نشست اخیر مجمع روحانیون مبارز و شورای عالی سیاستگذاری در حالی طی روزهای اخیر انجام شد که خبرهای متفاوتی از آن به بیرون درز کرد. درحالی که عده‌ای این جلسه را همراه با  اتخاذ تصمیمات موثر به نفع اصلاح طلبان توصیف کردند اما گروهی دیگر و بر خلاف اخبار منتشر شده خبر از پرحاشیه بودن این جلسه دادند، حاشیه هایی که  گفته می شود در پی انتقادات مجمع روحانیون مبارز از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان طی چهار سال گذشته ایجاد شده است.

اما موضوعی که بیش از هر چیز این نشست را در مرکز توجهات قرار داد علنی شدن نگاه این تشکل روحانی اصلاح طلب درباره نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات بود. بنا به روایت محمد علی ابطحی تاکید موکد نشست شورای علی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اعضای مجمع روحانیون مبارز چیزی جز شرکت قطعی اصلاح طلبان در انتخابات آن هم با نیروهای اصلاح طلب نبوده است.

با این وجود هنوز هم گروهی از اصلاح طلبان معتقد به ادامه ائتلاف یا حضور مشروط در انتخابات هستند. معصومه ابتکار، چهره سیاسی اصلاح طلب و معاون روحانی نیز معتقد است اصلاح طلبان در نهایت باید به سمت ائتلاف پیش بروند.

طی روزهای اخیر نشست مشترک مجمع روحانیون مبارز و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار شد که خروجی این نشست ظاهرا صدور فرمان انتخاباتی مبنی بر اینکه "در انتخابات آینده مجلس اصلاح طلبان فقط کاندیداهایی را معرفی خواهند کرد که اصلاح طلب باشند" بوده است. نگاه شما به این تصمیم چیست و فکر می‌کنید تا چه اندازه تامین کننده منافع اصلاح طلبان باشد؟

ببینید وقتی تصمیمی به صورت جمعی اتخاذ می‌شود یعنی تصمیم آخر و نهایی گرفته شده منتهی نکته جالب این است که امروز بسیاری از نیروهای صرفا اصلاح طلب با جریان اعتدال همگرایی زیادی دارند، با این وصف اینکه بگوییم ما با نیروی صرفا اصلاح طلب یا صرفا اصولگرا یا اعتدال روبرو هستیم این طور نیست و در بسیاری از موارد این مرزها و خط کشی ها تغییر کرده است.

اصلاح طلبان باز هم باید به سمت ائتلاف خواهند رفت

پس شما این تصمیم را آسیب زا می دانید؟

آسیب زا نمی دانم اما فکر می‌کنم ما در نهایت باز هم به سمت ائتلاف خواهیم رفت به دلیل واقعیت ها، شرایط و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، باید بپذیریم که واقعیت‌ها در صحنه عمل چیز دیگری است؛ با همه این اوصاف نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت این است که باید کماکان در انتخاب هایمان دقت کرده تا بهترین انتخاب ها را داشته باشیم. البته نکته مهم تر از انتخاب این است که احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی اعم از اعتدال و اصلاحات وقتی فردی را معرفی کرده و اعتبار یک جریان سیاسی را پشت او قرار می دهند باید در ادامه‌ راه مرتب عملکرد، اقدامات و رویکردهای او را رصد و ارزیابی کنند؛ متاسفانه رها کردن نیروها و اینکه افراد به دلیل مشکلات، امتحان هاو تطمیع بخواهند از مسیر مردم داری و عدالت خواهی منحرف شوند آسیب زا است و هیچ فرقی هم نمی کند که این فرد از جریان اعتدالی، اصلاح طلب یا سایر جریان ها باشد زیرا ما را از اهداف و آرمان و مردم دور کرده است. مهم این است که در انتخابات مردم پیروز شوند بنابراین باید مراقب باشیم و همه تصمیمات را در همین مسیر تنظیم کنیم.

اصلاح طلبان برای اینکه به این هدف دست پیدا کنند باید چه سیاستی را پیش بگیرند؟

یکی از مهم ترین کارهایی که اصلاحات باید در شرایط کنونی انجام دهد بحث ارزیابی خود و نیروهایی است که در دور قبل به مجلس فرستاده و همچنین نیروهایی که منتسب به جریان اصلاحات هستند، تاکید می کنم این موضوع مهم ترین دستور کاری است امروز باید روی آنها تمرکز شود زیرا شاهد بودیم افرادی از طیف امید بعد از ورود به مجلس به جریان های دیگر ملحق شدند.

جریان اصلاحات، خودارزیابی و خوداصلاحی را نمی تواند نادیده بگیرد

گویا به همین دلیل است که این تصمیم در نشست اخیر مجمع روحانیون و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گرفته شده است که فقط نیروهای اصلاح طلب وارد پارلمان شوند.

بله اشکالی هم بر آن وارد نیست، تاکید می کنم خودارزیابی، خوداصلاحی و بازگشت به مبانی یکی از مسائل مهمی است که جریان اصلاحات نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

رأی اقلیت مقتدر در مجلس تاثیرگذار است اما..

خانم ابتکار شما به اقلیت مقتدر اعتقاد دارید یا اکثریت ائتلافی؟
بستگی به افرادی دارد که می آیند، ببینید وقتی نیروها در اقلیت باشند عمدتا رایشان در رای جمع چندان اثرگذار نیست اما اگر همین اقلیت مقتدر باشند رایشان هم در مجلس و هم در افکار عمومی تاثیرگذار خواهد بود.

به طور مثال ما در شورای سوم در اقلیت بودیم ولی بسیار روی حفظ مواضع خود و حقوق مردم تاکید داشتیم بنابراین بستگی به افرادی دارد که می آیند چه اقلیت و چه اکثریت، وقتی این افراد روی اصول‌شان ایستادگی کرده، عقب نشینی نکنند، از حق مردم دفاع کنند و در گیر بازی های ناسالم مالی و سیاسی نشوند برنده خواهند بود.

معصومه ابتکار اصلاح طلبان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مجمع روحانیون مبارز انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات 98 مجلس یازدهم