برگزیده ها
سیاسیون به تنهایی برنده انتخابات نیستند/ تفرق آرا در اصولگرایان، احتمال ائتلاف میان اصلاح طلبان

محمد هاشمی، فعال سیاسی گفت: جناح اصلاح طلب و اعتدالیون مشترکات بیشتری دارند و به هم نزدیکترند و در دو سه انتخابات گذشته که با هم به میدان آمدند پیروزی چشمگیری نصیبشان شد. این دوره هم جز این نیست و اصلاح طلبان و اعتدالیون با ائتلاف می آیند.

مازندمجلس: محمد هاشمی عضو حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما در مورد آرایش سیاسی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی چیست؟ آیا لیست های پراکنده ای خواهیم داشت یا گروهها به لیست جامعی می رسند؟ و اینکه آیا ائتلافی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان شکل می گیرد یا نه؟ گفت: برخلاف اینکه برخی ادعا می کنند این دوره به اجماع نمی رسیم ولی من عکس این موضوع فکر می کنم. در کشور ما تجاربی که در سالهای گذشته داشتیم نشان می دهد هیچ حزب و گروه و تشکلی را در کشور نداریم که ضریب نفوذ اجتماعی ۵۰ درصدی داشته باشد که بتواند به تنهایی برنده انتخابات باشد. یعنی گروههایی موفق و برنده انتخابات هستند که با ائتلاف وارد انتخابات شوند و اگر گروهی با ائتلاف وارد انتخابات شود برنده انتخابات بوده است و اگر کسی از سیاسیون خواسته باشد وزن کشی کند و وزن خود را بداند و به تنهایی شرکت کرده است، شکست خورده و برنده انتخابات نبوده است.

اصلاح طلبان و اعتدالیون با ائتلاف می آیند

وی تصریح کرد: در بین برخی گروه ها این واقعیت ملموس است و خودشان می دانند که به تنهایی نمی توانند در هیچ انتخاباتی موفق شوند ولی در بین گروهها و جناحهای سیاسی باید ببینند که کدامیک به هم نزدیکترند و سلایق و سیاست های کدامیک به هم نزدیکترند. معمولا در این وضعیت جناح اصلاح طلب و اعتدالیون مشترکات بیشتری دارند و به هم نزدیکترند و در دو سه انتخابات گذشته که با هم به میدان آمدند پیروزی چشمگیری نصیبشان شد. این دوره هم جز این نیست و اصلاح طلبان و اعتدالیون با ائتلاف می آیند. آنها عقل سیاسی دارند و می سنجند. اگر در طول سال و در طول دوره یکی دو نفر تحلیلی ارائه داده اند نظرات شخصی آنها است چون هر جریانی سخنگو و رییس و مسئول دارد.

در جریان اصولگرا تفرق آرا بسیار زیاد است

هاشمی در مورد اینکه برخی بزرگاان اصلاح طلب بارها اعلام کرده است که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس با پرچم خودشان می آیند و ائتلاف نمی کنند، اظهار داشت: رییس اصلاح طلبان آقای خاتمی است و این جناح رییس، شورا و تشکل و سخنگو دارند. ولی همانطور که گفتم اشخاص نظرات مختلفی دارند اگر سخنگو و یا رییس جریان نظری بدهد آن حرف قابل بحث است. در جریان اصولگرا نیز تفرق آرا بسیار زیاد است. ضریب نفوذ این جریان در جامعه اگر کمتر از ۲۳% باشد بیشتر نیست. اختلاف بین آنها بسیار زیاد است. جریان احمدی نژادی به یک طرف است و برخی آقایان دیگر به یک طرف، موتلفه ها یک جور هستند و آقای لاریجانی هم یک جریانی تشکیل داده است و…

احتمالا لیست اصولگرایان هم پراکنده باشد

وی در خصوص اینکه چقدر احتمالا لیست اصولگرایان ائتلافی یا پراکنده باشد؟ افزود: احتمال دارد لیست اصولگرایان هم پراکنده گی هایی داشته باشد. جبهه پایداری چند بار اعلام کرده است که می خواهد به لیست واحد برسد ولی در عمل چقدر موفق باشند با توجه به شرایط مشخص نیست. چون اختلاف بین آنها زیاد است.

انتخابات اصلاح طلب اصول گرا مازند مجلس