برگزیده ها
طرح انتقال آب دریای خزر دوباره بررسی می شود/ صدور مجوز این طرح، علمی نیست

وزیر نیرو با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان خواستار مطالعات و اطلاعات جدید شده است گفت: هیچ اتفاق تازه‌ای در این خصوص رخ نداده و طرح هنوز در همان مرحله قبلی است.

مازندمجلس: رضا اردکانیان روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: اتفاقی که این روزها درباره این طرح افتاده نه موافقت اصولی با طرح است، نه موافقت مشروط؛ بحث مخالفت و حتی اعلام بررسی مجدد هم مطرح نشده است؛ بلکه جلسه‌ای با حضور معاونان سازمان محیط‌زیست و سه مدیر کل محیط‌زیست استان مازندان و سمنان و یک مدیر کل وزارت نیرو تشکیل شده است.

وی اظهارکرد: در این جلسه یک سری اطلاعات و مطالعات جدید درخواست شده است تا بطور مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: طرح همچنان در مرحله‌ای است که پیشتر هم بوده و این همه ماجراست.

اردکانیان به انتشار وسیع اخباری درباره این طرح در فضای جامعه اشاره کرد و آن را ناشی از فراهم نبودن شرایط برای پاسخ مناسب دادن دانست و افزود: طبق قانون طرح‌های منابع آب به خصوص طرح‌های بزرگ در مرحله نخست نیازمند تخصیص اولیه است و این تخصیص یک موافقت اولیه محسوب می‌شود که از سوی وزارت نیرو انجام می‌گیرد.

وی گفت: این موافقت اولیه به طور عمده بر مبنای نیاز است به این معنا که مطالعاتی انجام و بر اساس نیازها یک موافقت اولیه صادر می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: بعد از این مرحله، آغاز مسئولیت قانونی سازمان حفاظت است تا بررسی کند و مجوز زیست محیطی بدهد و بعد از اینکه این اتفاق رخ داد باز وزارت نیرو باید تخیصص اولیه خود را تبدیل به مجوز نهایی کرده و سپس مراحل بعد دنبال شود؛ البته این را باید دانست که این سه مرحله موازی هم هستند و در عرض هم نیستند، بلکه در طول هم اتفاق می‌افتند.

وی گفت: در خصوص انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی مجوز اولیه‌ای که وجود دارد به سال ۱۳۹۱ برمی گردد، بعد از آن سازمان حفاظت محیط‌زیست طبق قانون می‌بایست بررسی‌ها را انجام می‌داد و یا مجوز زیست محیطی صادر می‌شد، یا اعلام مخالفت می‌کردند و یا مجوز مشروط داده می‌شد.

اردکانیان افزود: در این زمینه تا سال ۸۶ هیچ سابقه‌ای وجود ندارد؛ در سال ۹۶ یک مجوز مشروط داده شد اما چون شرط این مجوز عملی نبود، دوباره در سال ۹۷ یک مجوز مشروط دیگر داده شد که آن هم عملی نبود.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکید دولت، رئیس‌جمهوری و معاون اول و وزیران این است که در اجرای طرح‌ها همه ملاحظات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود؛ غیر از این هم نخواهد بود؛ همچنان که سال گذشته در جلسه با نمایندگان این چهار چوب برای آنها توضیح داده شد.

اردکانیان درباره طرح استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی گفت: البته این موضوع مستلزم آن است که با نمایندگان صحبت شده و مورد و مواردی که مد نظر آنهاست را توضیح دهیم که انجام می‌شود.

انتقال آب خزر وزیر نیرو مازند مجلس فلات مرزی