برگزیده ها
نماینده پیشین مجلس: اختیارات رئیس جمهور در ایران بالاست

یک نماینده پیشین مجلس گفت: اینکه برخی از روسای جمهور به جای ارائه کارنامه‌ای از عملکرد خود و افزایش کارآمدی و نهادینه سازی مدیریت جهادی در کشور از عدم اختیارات خود سخن می‌گویند یک فرار رو به جلو محسوب می‌شود.

مازند مجلس: زهره الهیان در پاسخ به این پرسش که گلایه‌های روسای جمهور از کمبود اختیاراتشان در قانون اساسی تا چه اندازه قابل پذیرش است، اظهار کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اختیارات بالایی به رئیس جمهوری که در راس قوه مجریه قرار دارد تفویض شده است و مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده وی قرار دارد.

الهیان افزود: برخی روسای جمهوری در دوره‌های مختلف به جای گزارش عملکردشان به مردم و تلاش در جهت افزایش رضایتمندی جامعه و بالا بردن اعتماد عمومی کوشیده‌اند با فرافکنی مشکلات موجود را به اختیارات رئیس جمهوری و محدود بودن آن گره بزنند.

وی با بیان اینکه آقای روحانی در همین دوره اخیر از سوی رهبری دارای اختیارات ویژه‌ای شده‌اند اظهار کرد: ایشان اختیار هماهنگی اقتصادی میان سران سه قوه را دریافت کرده که این از سوی رهبری برای ایشان فراهم شده است تا برای رفع مشکلات تلاش‌های بیشتری انجام شود.

این عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: رویه‌ای که در میان برخی از روسای جمهوری مشاهده می‌شود این است که به جای تلاش برای کارآمدی و نهادینه کردن مدیریت جهادی و مطابق بودن عملکردشان با برنامه‌های دقیق علمی و کارشناسی به بحث عدم اختیارات رئیس جمهوری می‌پردازند و نوعی فرار رو به جلو انجام می‌دهند.

الهیان تصریح کرد: انتظاراتی که مردم از روسای جمهوری دارند این است که تمام امکانات موجود را به کار گیرند تا وضعیت اجتماعی و اقتصادی بهبود یابد و مشکلاتشان حل شود.

وی با انتقاد از برخی سخنان درباره عملکرد شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی اظهار کرد: از طرف دیگر زیر سوال بردن نهادهای قانونی نظام یک کار نادرست و ناپسند است و تصور می‌کنم رئیس جمهوری باید تعامل خود را با این نهادها بیشتر کند و با حفظ احترام به آنان در جهت اجرای قانون اساسی گام بردارد.

رئیس جمهور نماینده مجلس اختیارات مازند مجلس