برگزیده ها
کنترل اموال و دارایی مسئولان مطالبه‌ای منطقی

طرح شفافیت آرای نمایندگان به خودی خود یک قدم بلند و اساسی در راستای شفافیت باقی ارکان کشور است؛ چرا که اگر آرای نمایندگان شفاف به مردم عرضه شود امکان اصلاح سریع و مطمئن این نهاد ایجاد می شود و هنگامی که مجلس اصلاح شود، اصلاح قوا هم دور از دسترس نخواهد بود.

مازندمجلس: طرح شفافیت آرای نمایندگان به خودی خود یک قدم بلند و اساسی در راستای شفافیت باقی ارکان کشور است؛ چرا که اگر آرای نمایندگان شفاف به مردم عرضه شود امکان اصلاح سریع و مطمئن این نهاد ایجاد می شود و هنگامی که مجلس اصلاح شود، اصلاح قوا هم دور از دسترس نخواهد بود. درباره موضوع قانون شفافیت آرای نمایندگان مجلس با بهمن طاهرخانی، نماینده تاکستان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به بحث و گفت و گو نشستیم.

مجلس فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان را رد و به جای آن فوریت شفافیت نظام تقنینی را تصویب کرد که حتی اداره قوانین مجلس به خلاف قانون بودن آن اذعان دارد، آیا این برخورد مجلس پاسخ درستی به مطالبه عمومی مردم درباره شفافیت بود؟

طاهرخانی: واقعیت این است که اولا شفافیت آرا را مجلس رد نکرده بلکه یک فوریت طرحی را تصویب کرده که آرا نظام تقنینی را شفاف می‌کند و هم اکنون در مرحله ای دیگر، همین طرح به صحن مجلس می آید تا مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد که در نهایت این که آیا تصویب می شود یا نه، در مرحله رسیدگی به این طرح روشن خواهد شد؛ بنابراین رد نشده است و نمایندگان مخالفتی با شفافیت آرا نکرده اند. اگر در زمان رسیدگی به جای طرح عادی قلمداد می شد، زمان طولانی می برد که به مجلس بیاید اما یک فوریتی تصویب کردند تا هرچه سریعتر این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

در رابطه با شفافیت قوانین هم دلیل اینکه این همه راه های گریز از پایبندی به نظام و التزامات اجتماعی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی داریم، ناشی از این است که قوانین که باید متقن و شفاف باشند اما راه فرار در آنها زیاد است و افرادی که طبیعتا به دنبال ناهنجاری های اجتماعی هستند، می‌توانند از این قوانین سوءاستفاده کنند؛ بنابراین با تصویب این قانون دیگر این افراد نمی توانند به دنبال چنین ناهنجاری هایی باشند.

ضرورت پیگیری بحث قانون احزاب در کنار تصویب قانون شفافیت

رسیدن به آن مرحله ای که اتفاق و اتحادی میان نمایندگان و قانون گذران کشور ایجاد می شود و ما بتوانیم این قانون را به تصویب برسانیم، با خلأیی که از لحاظ تأسیس احزاب در کشور داریم، کار مناسبی است؛ چراکه به موجب قانون اساسی تشکیل انجمن ها و احزاب هم در قانون اساسی پیش بینی شده و سازوکارهایی در قوانین عادی کشور برای آنها تدوین شده است؛ لذا اگر بتوانیم در کنار شفافیت آرا، بحث قانونی احزاب را بیشتر پیگیری کنیم و احزاب هم در کشور رشد پیدا کنند به نظرم دسترسی به شفافیت آرا بسیار کار ساده تری خواهد بود.

ضرورت همت جدی دولت برای راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد

دولت باید اینچنین همتی را به خرج دهد و چنین حرکتی را شروع کند که این مسأله مسکوت نماند. اگر مسکوت بگذارد دو دیدگاه می توان داشت؛ اول آنکه بخاطر انباشت مباحثی که گریبانگیر بحث های اجرایی و مدیران اجرایی کشور است، به ویژه در سطح بالای کشور، شاید فرصت ها مقداری این محدودیت را ایجاد می کند. مسأله دوم اگر اراده ای نباشد بیشتر با نگرش خوش بینانه بگویم به لحاظ انباشت مباحثی است که در مباحث دولت است، شاید هنوز نتوانستند به آن قطعیت برسند که اینها را اجرا کنند. اگر اراده ای نباشد، قابل سرزنش است که امیدوارم این مطلب نباشد.

منشأ اموال قانونی چیست؟

اگر منشأ این اموال قانونی و مبتنی بر حق است که مشکلی وجود ندارد اما به هرحال شاید افرادی باشند که چندان دوست نداشته باشند که این قضیه را اعلام عمومی کنند. اگر فرض کنید که طوری سامانه طراحی شود که فقط قوه قضائیه دسترسی داشته باشد، اگر قوه قضائیه وظیفه اش را درست، محکم و بدون ملاحظه ای انجام دهد، راه مفساد بسته می‌شود و با وجود این نظارت امکان تعرض به حقوق دیگران هم بسته می‌شود.

اینکه کسی بگوید هیچ سازوکار قانونی برای کنترل نداشته باشیم، حرف بی ربطی است؛ ما معتقدیم این نظارت باید وجود داشته باشد تا اگر فردی پاکدست نیست نتواند از مسئولیت‌ و جایگاه خود برای کسب اموال نامشروع استفاده کند. وجود ساز و کار نظارتی دقیق و راه‌اندازی و بارگذاری اطلاعات دارایی‌های مسئولان در سامانه ثبت اموال می‌تواند جلوی ورود برخی که قصد سوءاستفاده دارند را به عرصه های مدیریتی بگیرد.

هدف از اجرای ساز و کارهای قانونی برای شفافیت و اعلام اموال هم این است که از سوءاستفاده افراد و مسئولان جلوگیری شود و تا با بعدا با افشای این سوءاستفاده‌ها موجبات ایجاد بدبینی و بی‌اعتمادی در جامعه فراهم نشود، لذا همین که جلوی این سوءاستفاده‌ها با الزام اعلام اموال و نظارت قوه قضاییه فراهم شود، هدف قانون محقق شده است.

شفافیت اموال مجلس قانون مازندمجلس