برگزیده ها
فاجعه ای بزرگ تر از بمب اتمی در استان سبز/ مازندران خراب می شود سمنان آباد

مازندمجلس: اجرای طرح انتقال آب خزر در سال ۱۳۹۱ در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد مطرح و به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابلاغ شد. اما انتقاد و مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست منجر به توقف آن شده بود، حال این موضوع در دولت دوازدهم از سوی رئیس جمهور وقت، مطرح شد اما با یک تفاوت؛ این بار سازمان محیط‌زیست با اجرای این پروژه موافقت کرده است.

با مطرح شدن این طرح در مجلس شورای اسلامی، سرو صدا در میان نمایندگان بالا گرفت بطوریکه فعالان محیط زیست و حتی کاربران فضای مجازی نیز در انتقاد به این طرح اظهار نظر کردند و"کمپین مخالفین انتقال اب خزر به کویر" شکل گرفت.

اینکه چرا بحث اجرای این طرح دوباره به میان کشیده شد، بر می گردد به سخنرانی غرای حسن روحانی دراستان سمنان .

مازندران خراب می شود سمنان آباد

با توجه به تحلیل های صورت گرفته از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیست، اجرای این طرح، آسیب ها را صد چندان می کند در واقع نه تنها مشکل آب سمنان حل نمی شود بلکه مازندران نیز با چالش هایی نظیر بی آبی، شوره زاری، آلودگی شدید ناشی از تجمع نمک و بیماری هایی که مردم منطقه را درگیر می کند، رو به رو خواهد شد.

از سوی دیگر باید گفت با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، هزینه این طرح ۹۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و قرار است سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به استان سمنان، گرمسار، دامغان و شاهرود منتقل شود.

مخالفان این طرح، اجرای آن را به دلیل نابودی محیط زیست، برهم خوردن اکوسیستم، تخلیه نمک، تغییر کاربری صدها هکتار اراضی کشاورزی، تخریب جنگل های در مسیر لوله ی آب و... فاجعه می دانند و باز هم حامیان این طرح مخرب "رئیس جمهور، وزیر نیرو و عیسی کلانتری" بر خواسته خود پافشاری می کنند.

اینکه رئیس جمهور بدون در نظر گرفتن تبعات و آسیب های ناشی از طرح انتقال آب خزر برای استان همیشه سبز و خوش آب و هوای ایران، به هر قیمتی به اجرای طرح مذکور مبادرت می ورزد، جای تعجب دارد چرا که با علم به وضعیت نابسامان بودجه کشور ممکن است در میانه راه با کمبود اعتبار مواجه شده و مصیبت پیش بینی شده به وقوع بپوندد.

فاجعه ای بزرگ تر از فاجعه اتمی

همچنین محمد درویش، کنشگر و کارشناس محیط زیست، بهمن‌ماه سال ۹۶ نسبت به اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان هشدار داده و آن را "فاجعه‌ای بزرگ‌تر از فاجعه اتمی" دانسته بود، این عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران اخیرا نیز نسبت به اجرایی شدن این طرح ابراز نگرانی کرد.

خدیجه گلین مقدم، مدیر "کمپین مخالفان انتقال آب خزر به کویر" نیزدر نامه‌ای سرگشاده با اشاره به موافقت رئیس سازمان محیط زیست ایران با طرح انتقال آب خزر به سمنان، اعلام کرده است که «کلانتری با این کار نشان داد که هیچگونه شناختی از محیط زیست ایران ندارد.»

مدیر "کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر" همچنین "ضمن محکوم کردن این عمل شتابزده، ناشایست و غیرعلمی"، از "مدعی‌العموم" خواسته است تا "از طرف مردم ایران به ویژه مردم شمال ایران، هر چه سریع‌تر" علیه رضا اردکانیان، وزیر نیرو و عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور "اعلام جرم" کند.

دولت در مقابل مردم مازندران

اینکه دولت به جای حل ریشه ای مسئله، آسیب پذیر ترین و آسان ترین راه را دنبال می کند، جای تاسف و تعجب دارد چرا که با سبک سنگین کردن ماجرا و ابعاد این طرح به آسانی می توان فاجعه ی عمیق و مخرب را درک کرد، البته تا به این لحظه اجرای این طرف از سوی دولت اصرار و از سوی مخالفان انکار است باید دید در آینده پیروز میدان چه کسی ست.

خبرنگار: هدی نتاج

انتقال آب خزر نمایندگان مجلس دولت فعالان محیط زیست مازندمجلس