برگزیده ها
یوسفیان‌ملا در سودای لقب "|پدر پارلمان"|

اختصاصی مازند مجلس: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر نمایندگان حوزه‌ی انتخابیه آمل در مجلس شورای ملی از بزرگان طوایف بوده‌اند. پس از انقلاب اسلامی و به مرور با تشکیل جریانات و احزاب سیاسی و مواجهه آن‌ها با طوایف ۱۴گانه این حوزه، زمینه رقابت میان آرای سیاسی و قومیتی بوجود آمد بنابراین در حوزه انتخابیه آمل هر کاندیدایی که بتواند ائتلاف طوایف را رقم بزند پیروز است.

اختصاصی مازندمجلس: چهارده طایفه کوچک و بزرگ آملی در ده دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی محوری‌ترین نقش را ایفا کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر نمایندگان حوزه‌ی انتخابیه آمل در مجلس شورای ملی از بزرگان طوایف بوده‌اند. پس از انقلاب اسلامی و به مرور با تشکیل جریانات و احزاب سیاسی و مواجهه آن‌ها با طوایف ۱۴گانه این حوزه، زمینه رقابت میان آرای سیاسی و قومیتی بوجود آمد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر نمایندگان حوزه‌ی انتخابیه آمل در مجلس شورای ملی از بزرگان طوایف بوده‌اند. پس از انقلاب اسلامی و به مرور با تشکیل جریانات و احزاب سیاسی و مواجهه آن‌ها با طوایف ۱۴گانه این حوزه، زمینه رقابت میان آرای سیاسی و قومیتی بوجود آمد.

در حوزه انتخابیه آمل هر کاندیدایی که بتواند ائتلاف طوایف را رقم بزند پیروز است. کما اینکه طی نزدیک به دو دهه اخیر شاهدیم که عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده فعلی این حوزه توانسته با استفاده از ابزار یکپارچه‌سازی طوایف و درکنار آن کادرسازی در بطن مدیران شهرستانی، سال‌های طولانی به عنوان نماینده حوزه انتخابیه آمل به فعالیت بپردازد.

قدرت‌نمایی یوسفیان ملا در منطقه آمل موجب شده تا طی سالیان اخیر کمتر کسی انگیزه ورود به عرصه انتخابات را پیدا کند. از سوی دیگر عملکرد ضعیف هر دو جناح مطرح سیاسی آمل در کادرسازی و فعالیت انتخاباتی، شرایط هموارتری را جهت تمدید دوران نمایندگی نماینده فعلی این حوزه فراهم آورده است.

به گواه فعالان سیاسی حوزه انتخابیه آمل تاکنون فرد شاخصی که عملکرد منحصر به فردی در تبلیغات و فعالیت انتخاباتی از خود نشان داده باشد شناسایی نشده است. همچنین یکی از افرادی که بسیاری از فعالان سیاسی و اهالی رسانه او را با توجه به نیروی جوانی و عملکرد مثبتش در پارلمان شهری، به عنوان جدی‌ترین رقیب یوسفیان‌ملا در انتخابات پیش رو قلمداد می‌کردند؛ پا به عرصه انتخابات نگذاشت.

دیگر رقبای یوسفیان‌ملا و کاندیدا‌های احتمالی حوزه انتخابیه آمل با توجه به شرایط موجود در این منطقه تا به امروز بروز و ظهور خاصی نداشته‌اند. گرچه طبق اخبار رسیده به تحریریه مازندمجلس برخی کاندیداها درصدد اطمینان از تایید صلاحیت خود هستند تا عملکرد پرقدرت‌تری در این عرصه داشته باشند.

لذا با تمام این تفاسیر نمی‌توان صددرصد جو این حوزه را به سود یوسفیان‌ملا دانست. اما یقینا دست‌بالا در تجهیز نیروی انسانی و هماهنگی مدیران شهرستانی و طوایف؛ با نماینده فعلی این حوزه است. حال اینکه تا حد از این فرصت بهره می‌برد را باید تا موعد انتخابات صبر کنیم.

کمتر از پنج ماه تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است و تحلیل‌های ارائه شده خبر از پیشتازی نماینده فعلی حداقل در اذهان فعالان سیاسی و رسانه‌ای می‌دهد؛ اما کیست که نداند آرای تعیین‌کننده از عامه مردم به صندوق ریخته خواهد شد و باید دید آیا یوسفیان‌ملا می‌تواند برای پنجمین دوره متوالی آرای لازم برای ورود به مجلس را کسب کند و گام دیگری در مسیر رسیدن به رکورد احمد ناطق‌نوری (شش دوره حضور در مجلس) بردارد یا خیر؟

حوزه انتخاباتی آمل یوسفیان ملا انتخابات مازندمجلس