برگزیده ها
ریسک بانوان در فساد اقتصادی ناچیز است/ روحیه مادرانگی زنان در اداره کشور

اختصاصی مازند مجلس: مشاور معاونت سیاسی دفتر رئیس‌ جمهورگفت: امروزه بانوان در حال تلاش برای ساختن جایگاه های کلان مدیریتی در تمامی عرصه ها هستند اما همچنان مقاومت هایی وجود دارد که باعث می شود، نظام تصمیم سازی کشور با اندیشه مردان یا مدیریت آقایان حرکت کند.

گفتگوی اختصاصی مازندمجلس: زهره آشتیانی، مشاور معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و فعال حوزه زنان در گفتگو با خبرنگار مازند مجلس بابیان اینکه خوشبختانه نقش زنان در اداره کشور پذیرفته‌شده است، اظهار داشت: امروزه بانوان در حال تلاش برای ساختن جایگاه‌های کلان مدیریتی در تمامی عرصه‌ها هستند اما همچنان مقاومت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود، نظام تصمیم سازی کشور با اندیشه مردان یا مدیریت آقایان حرکت کند. 

وی تصریح کرد: با افزایش حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و ... در دو دهه اخیر، شاهد نگاه تعادلی نسبت به‌نظام برنامه‌ریزی کشور بوده‌ایم به این خاطر که زنان ذاتاً روحیه مادرانه، حسابگرانه و اقتصادی دارند و وقتی وارد نظام برنامه‌ریزی کشورمی شوند ناخودآگاه، بر اساس ذات وجودی خود این روحیه را نیز وارد می‌کنند.

ریسک زنان نسبت به مردان در فساد اقتصادی ناچیز است

آشتیانی ادامه داد: باکمی دقت می‌توان دریافت که در عرصه اقتصادی در جایگاهی که زنان مدیریت را بر عهده‌دارند چه در پست‌های مدیریتی چه در مدیریت‌های میانی اقتصادی، همیشه دقیق‌تر بوده و آسیب‌ها و زیان‌ها نیز در آن حوزه کمتر بوده است، درواقع ریسک زنان نسبت به مردان در فساد اقتصادی بسیار ناچیز بوده و در نظم، محاسبه و برنامه‌ریزی دقیق‌تر هستند.

این مقام مسئول افزود: باید این باور را ایجاد کنیم که نظام برنامه‌ریزی و تصمیم سازی کشور برای انتصاب پست‌های کلان به جنسیت افراد نگاهی نداشته باشد بلکه بر اساس شایسته‌سالاری گزینش انجام دهد.

نقش تدارکاتی زنان درگذشته

فعال حوزه زنان خاطرنشان کرد: در کشور ما طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی، زنان در حوزه‌های مختلف حضور فعالی داشته‌اند و تأکید امام (ره) نیز حضور زنان چه در مبارزات مسلحانه و چه در راهپیمایی‌ها و ... بوده است اما پس از جریان جنگ تحمیلی، این حضور در عرصه‌های مختلف کمرنگ‌تر شد و متأسفانه زنان در پشت‌صحنه نگه‌داشته شده و نقش تدارکاتی پیدا کردند.

مشاور معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر، هر چه روبه‌جلو پیشرفته‌ایم این باور که زنان توانمندی لازم را در تمامی عرصه‌ها دارند، بیشتر شد بطوریکه در حال حاضر با تقویت مرکز امور مشارکت زنان، این باور در میان مسئولان ایجاد شد که نمی‌توانیم نیمی از بدنه کشور را در فرایند اداره کشور نادیده بگیریم.

آشتیانی بیان کرد: درگذشته تصور بر این بود که زنان تنها می‌توانند در مناصب آموزشی، خدماتی و فرهنگی حضورداشته و تنها زمینه‌ساز و بسترساز باشند که البته باید گفت این تفکر درست است، چراکه ذاتاً زنان در این عرصه می‌توانند همواره نسبت به نظم، ایجاد فرهنگ، توسعه با رویکرد آموزش موفق باشند.

زنان برای ورود به عرصه‌های مدیریتی  همچنان 7 خان را می‌گذرانند

فعال حوزه زنان افزود: اما از سوی دیگر این نوع نگرش منجر به نگاه تک‌بعدی شد، به همین دلیل در چند سال گذشته، تعداد بانوان در پست‌های حساس‌تر و منصب‌های تصمیم گیر اقتصادی بسیار اندک بود گرچه در حال حاضر نیز بانوان برای ورود به عرصه‌های حساس باید هفت‌خان را طی کنند اما خوشحالیم که درنهایت به اهمیت حضور زنان در اداره کشور پی برده‌اند.

مشاور معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: متأسفانه پذیرش حضور بانوان در عرصه‌های کلان در شهرهای کوچک‌تر همچنان آن‌گونه که باید اتفاق نیفتاده اما هنوز نیازمند به فرهنگ‌سازی بیشتر این نوع نگرش در شهرهای کوچک‌تر هستیم البته انتصاب بانوان به‌عنوان دهیار، بخشدار و ... گام مثبتی در ایجاد پذیرش حضور بانوان بوده و در تلاش هستیم تا این‌گونه مناصب به زنان بیشتری اختصاص داده شود.

آشتیانی در پایان مصاحبه به خبرنگار مازند مجلس گفت: البته نباید نقش رسانه و شبکه اجتماعی را در پذیرش حضور زنان در اداره کشور و کاهش دوقطبیتی میان زنان و مردان نادیده گرفت.

خبرنگار: هدی نتاج

 

زهره-آشتیانی مازندمجلس پست-مدیریتی زنان مادران