برگزیده ها
مردم استان‌های شمالی انتقال آب دریای خزر را نمی‌پذیرند/ طوفان شن عاقبت خشک شدن خزر

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس با تاکید بر اینکه «در بحث انتقال آب خزر صرفا تامین آب صنایع در اولویت است و مسئله تامین آب شرب مطرح نیست»، گفت: بهتر است به جای انتقال آب که به مراتب هزینه و آثار زیست محیطی سنگین تری دارد، صنایع آب بر را به استان های شمالی انتقال دهیم.

مازندمجلس: اسدالله قره خانی درباره موضوع طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، بیان کرد: به میان کشیدن طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان دست بردن به نظام خلقت است. نظام خلقت بر این پایه است که در یک سوی کوه البرز جنگل های هیرکانی با گونه های مختلف گیاهی و جانوری واقع شود و تاریخچه طولانی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: برای پایداری زیست جنگل های هیرکانی و ادامه حیات گونه های مختلف گیاهی و جانوری موجود در آن، پایداری زیست دریای خزر الزامی است. اگر جنگل های هیرکانی که حکم ریه های کشور را دارند، از بین بروند، تبعات جدی برای کل کشور به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تصریح کرد: انتقال آب دریای خزر به معنای نابودی جنگل های هیرکانی - که اخیرا نیز ثبت جهانی شده اند- و از بین رفتن کشاورزی در استان های شمالی کشور است. دریای خزر زیستگاه گونه نادر ماهی های خاویار است و انتقال آب از اعماق خزر می تواند به تولید مثل این ماهی آسیب زده و تعادل زیستگاه آن را برهم زند که در این صورت سرمایه ارزشمندی را از دست خواهیم داد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: از سوی دیگر برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی باید جاده هایی از میان جنگل ها احداث شود که در نهایت منجر به دسترسی به جنگل های بکر و پیدا شدن سودجویان برای غارت جنگل ها خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر انتقال آب از دریای خزر منجر به پسروی آب این دریا خواهد شد و در سال هایی که پسروی به طور طبیعی نیز اتفاق افتد، شاهد خشک شدن سواحل خواهیم بود. سواحل دریای خزر استراحتگاهی برای تمام مردم ایران در ایام سال است و این امر می تواند باعث نابودی سواحل شود.

قره خانی در ادامه با اشاره به عواقب خشک شدن سواحل خزر، بیان کرد: با خشک شدن سواحل کوچک ترین باد می تواند شن ها را بلند کرده و به داخل شهرها بیاورد و علاوه بر درگیر کردن شهرها با ریزگردها، نابودی مزارع و باغ های کشاورزی را نیز به دنبال خواهد داشت. فاجعه ای که در استان های همجوار با دریای خزر رخ می دهد، به مراتب بدتر از اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه «انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی اصولا کاری غیر کارشناسی است»، گفت: سوال این است که آیا منطقه ای کویری برای استقرار صنایع آب بر مناسب است؟ چرا باید صنایع آب بر در استانی خشک مستقر شوند؟ بهتر است به جای انتقال آب که به مراتب هزینه و آثار زیست محیطی سنگین تری دارد، صنایع آب بر را به استان های شمالی انتقال دهیم. امروز شاهد هستیم که سمنان مهاجرپذیرترین استان است و پایین ترین نرخ بیکاری را دارد.

قره خانی در پایان افزود: امروز در بحث انتقال آب صرفا تامین آب صنایع در اولویت است و مسئله تامین آب شرب نیست. مردم استان های شمالی این حرکت جانبدارانه را نمی پذیرند. به دنبال این طرح استیضاح وزیر نیرو با تعداد امضای بالایی در مجلس کلید خورده و ان‌شاءالله بعد از تعطیلات مجلس، در صحن دنبال می شود.

انتقال-اب-خزر طوفان-شن عواقب-زیست-محیطی مازندمجلس