برگزیده ها
باید اظهار نظرها در زمینه انتقال آب خزر بر پایه نگرش علمی باشد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با امنیتی کردن مسئله آب، بحران آن در کشور حل نمی شود، باید اظهار نظرها در زمینه طرح های انتقال آب بر پایه نگرش علمی و کارهای کارشناسی باشد چراکه اظهار نظر های غیر کارشناسی مانع حل مشکلات می شود.

مازندمجلس: علی بختیار با اشاره به طرح موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه شیرین سازی و نمک زدایی از آب دریا به عنوان یکی از راهکارهای تامین آب برای مناطق خشک پیش بینی شده است و تا پایان این برنامه باید یک میلیارد مترمکعب آب دریا شیرین شده و به مناطق خشک و نیمه خشک منتقل شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در این رابطه جلساتی در دانشگاه صنعتی شریف با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شده است تا از جنبه علمی بحث انتقال آب مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بر اساس آمارها کشور عربستان روزانه حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب آب دریا را شیرین کرده و از آن مصرف می کند. بحث کمبود آب تا حد زیادی با شیرین سازی آب دریاها قابل حل است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه «چند سالی است که اجرای طرح انتقال آب چه از خلیج فارس و چه از دریای خزر با چالش هایی روبه رو شده است» گفت: بحث انتقال آب از دریای خزر یا خلیج فارس به فلات مرکزی موضوعی نیست که منجر به خشکیدن این دریاها شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: بر روی مسائل زیست محیطی انتقال آب کارعلمی انجام شده است. اینکه هر منطقه یا استانی بخواهد با تکیه بر اظهار نظرهای غیر کارشناسی مانع این موضوع شود، با منافع ملی در تضاد است. یکی از دلایلی که امروز مسئله بحران آب در کشور حل نشده باقی مانده است، نگرش های غیر کارشناسی است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس افزود: در گذشته مسئله آب به صورت حوزه ای در کشور مدیریت می شد اما امروز مدیریت به صورت استانی بوده و هر استان نگران تامین آب منطقه خود است. در حالی که باید منافع همه مردم در نظر گرفته شود. نباید اجازه دهیم که منافع منطقه ای مانع توسعه و آبادانی کشور در سطح ملی شود.

بختیار در ادامه با تاکید بر اینکه «با امنیتی کردن مسئله آب، بحران آن در کشور حل نمی شود»، تاکید کرد: باید اظهار نظرها در زمینه طرح های انتقال آب بر پایه نگرش علمی و کارهای کارشناسی باشد چراکه اظهار نظر های غیر کارشناسی مانع حل مشکلات می شود.

انتقال-اب-خزر عواقب-زیست-محیطی بحران-آب مازندمجلس