برگزیده ها
طرح انتقال آب دریای خزر طرح گنگی است/ به خطر افتادن شغل 10 هزار صیاد با انتقال آب خزر

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که مدعی هستند این طرح کارشناسی است چرا دلایل و استدلال‌های قانع‌کننده خود را به مردم ارائه نمی‌کنند؟

مازندمجلسعلی اصغر یوسف نژاد  در مورد موافقت دولت با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، گفت: کسانی که مدعی هستند این طرح کارشناسی است چرا دلایل و استدلال‌های قانع‌کننده خود را به مردم ارائه نمی‌کنند؟

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا در مورد مسیرهای انتقال آب اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و از قیمت تمام شده پروژه و اثرات زیست محیطی آن بر اکوسیستم طبیعی سخنی نمی‌گویند؟

وی ادامه داد: شفافیت، اطلاع رسانی و نشر مطالعات طرح هنوز نامشخص و مبهم و بدون مشارکت مردمی تهیه شده است همچنین ذی نفعان در تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند؛ در حالی که گروه‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی، انجمن‌های علمی، اساتید دانشگاه و حتی سازمان جنگل‌ها و مراتع و انجمن علمی جنگل بانان ایران مخالف اجرای این طرح هستند به دیدگاه و نظرات کارشناسی آنها توجه نمی‌شود.

یوسف نژاد یادآور شد: همچنین اداره کل منابع طبیعی مازندران مخالفت خود را به صورت مکتوب و در 9 بند به سازمان محیط زیست اعلام کرده است.

مسیر انتقال لوله آب ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه مسیر انتقال لوله آب ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند، تصریح کرد: با اجرای پروژه انتقال آب خزر حدود 4 هزار درخت ممنوع‌القطع، 26 هزار اصله درخت جنگلی هیرکانی، بیش از 50 هزار پایه درختی جنگلی و چندین میلیون تن خاک مرغوب نابوده شده و از بین می‌روند و  فاجعه‌ای زیست محیطی رخ می‌دهد جای تعجب است که افرادی که مدعی هستند چرا دلایل کارشناسی خود را ارائه نمی‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه در این طرح هیچ درختی قطع نمی‌شود و از مسیر سابق انتقال نفت استفاده خواهد شد، گفت: این اظهارات نیز غیرفنی و غیرکارشناسی است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از مسیرهای دیگری برای انتقال آب به استان سمنان استفاده کرد، افزود: تامین آب به روش پایدار و منطبق با منافع ملی و صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله راهکارهای تامین آب سمنان است؛ بر اساس شرایط و توپوگرافی پمپاژ آب با اختلاف 2 هزار و 500 متر کاری بسیار سخت است و از سویی دریای خزر آزاد نیست بلکه بسته است و انتقال آب در دنیا از دریاهای بسته انجام می‌شود.

طرح انتقال آب دریای خزر طرح گنگی است/ تصمیم‌گیران با تخصص، علم و فن مقابله می‌کنند

وی ادامه داد: در این رابطه مشخص نیست پساب حاصل از تصفیه آب قرار است به کجا ریخته شود و قیمت تمام شده شیرین‌سازی، انتقال، تامین و نگهداری آب به چه میزان است؛ طرح انتقال آب دریای خزر طرح گنگی است و تصمیم‌گیران به گونه‌ای دارند با تخصص، علم و فن مقابله می‌کنند؛ چرا تصمیم‌گیران وضعیت دریاچه ارومیه را مطالعه نمی‌کنند؟ در این رابطه نیاز است بر روی طرح انتقال آب خزر بررسی بیشتری انجام شود و دولت مقابل مردم ایستادگی نکند و تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی آن را در نظر بگیرد.  

به خطر افتادن شغل 10 هزار صیاد با انتقال آب خزر

یوسف نژاد با یادآوری اینکه 10 هزار نفر صیاد در دریای خزر به فعالیت صید و صیادی مشغول هستند، تصریح کرد: با اجرای پروژه انتقال آب خزر وضعیت اشتغال این افراد چه می شود؛ مجریان باید به دلایل کارشناسی توجه داشته باشند زیرا دستور، تحکم و از بالا به پایین نگاه کردن و مقابله با دلایل کارشناسی به هیچ نمی‌تواند جواب‌ درستی برای اجرای طرح باشد.

انتقال-آب-خزر نماینده-مردم-ساری بیکاری-صیادان مازندمجلس