برگزیده ها
احتمال برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به صورت الکترونیکی

محمودی شاه نشین گفت: امکان برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی وجود دارد اما نظر نهایی را شورای نگهبان می دهد، اکنون نیز احراز هویت رای دهندگان و تجمیع آرا به صورت الکترونیکی است و فقط اخذ رای و شمارش آرا باقی مانده تا الکترونیکی شود.

مازندمجلسمحمد محمودی شاه نشین با اشاره به گذشت سه سال از ارائه لایحه جامع نظام انتخابات از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: اصلاح قانون شوراها دقیقا منطبق بر سیاست های کلی انتخابات انجام شده و اکنون در نوبت  بررسی در صحن مجلس شورای اسلامی است.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات مجلس موسوم به طرح استانی شدن مجلس انجام شد اما در شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت، در این طرح سیاست های کلی انتخابات بطور دقیق مورد توجه قرار گرفته بود و اکنون در کش و قوس مجلس و شورای نگهبان است.

وی افزود: هنگام بررسی لایحه جامع قانون انتخابات در دولت نیز در جلساتی که نمایندگان مجلس نیز مورد دعوت قرار گرفتند، مشاهده کردیم که هر بندی که از لایحه که مغایر سیاست های کلی بود حذف یا اصلاح شد؛ اگر این سه قانون به جایی برسند، دقیقا سیاست های کلی انتخابات نیز لحاظ شده است.

محمودی شاه نشین ادامه داد: در قانون برای الکترونیکی شدن انتخابات الزامی وجود نداشت بلکه به دستگاه‌های متولی برگزاری انتخابات، اختیار استفاده از فناوری های نوین برای برگزاری انتخابات داده شده بود اما در قوانین جدید استفاده از فناوری های نوین در برگزاری انتخابات الزام شده است.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت: در پنجمین دوره انتخابات شوراها در شهرهای زیادی انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی برگزار و در انتخابات ریاست جمهوری نیز حدود 50 تا 60 درصد مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد. در انتخابات ریاست جمهوری، تجمیع آرا انتخابات و احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیکی انجام شد.

وی افزود: شورای نگهبان و وزارت کشور جلسات مشترکی را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی برگزار کرده اند تا به آن جامه عمل بپوشانند

محمودی شاه نشین اظهار داشت: امکان برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی وجود دارد اما نظر نهایی را شورای نگهبان می دهد، اکنون نیز احراز هویت رای دهندگان و تجمیع آرا به صورت الکترونیکی است و فقط اخذ رای و شمارش آرا باقی مانده تا الکترونیکی شود، شورای نگهبان باید به سخت افزارها و نرم افزارهای انتخابات الکترونیکی اعتماد کند تا پس از آن مجوز برگزاری انتخابات الکترونیکی را صادر کند.

لازم به ذکر است در بند 12 سیاست های کلی انتخابات، چنین آمده است: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج.

محمد-محمودی-شاه-نشین -سیاست-های-کلی-انتخابات مازندمجلس انتخابات-مجلس-یازدهم