برگزیده ها
برنامه ششم توسعه مانع از بیابانی شدن جنگل‌ها است/منابع طبیعی قربانی مدیریت نادرست

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با هشدار نسبت به بیابانی شدن ایران ، به طرح «تنفس جنگل‌ها » اشاره کرد و گفت: طرح« تنفس جنگل‌ها» مانعی برای قطع درختان و جنگل‌خواری است.

مازندمجلسعلی محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد بیابانی شدن جنگل‌های کشور گفت: ایران در زمره کشورهایی است که به سرعت به سمت بیابانی شدن در حرکت است ، سالانه حدود 100 هزار هکتار از جنگل‌ها در معرض نابودی و بیابانی شدن هستند؛ مناطقی که در معرض خشکی و بیابانی شدن هستند تنها مربوط به مناطق خشک و کم بارش نیستند بلکه مناطق سرسبز و جنگل‌های شمالی کشور هم در خطر بیابانی شدن قرار گرفته اند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: مساحت کل منابع طبیعی ایران 134.4میلیون هکتار است که 82.83درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود بنابراین مساحت جنگل‌های کشور حدود 14 میلیون هکتار، مراتع 84 میلیون هکتار و بیابان 32 میلیون هکتار محاسبه شده است که کمبود بارندگی‌ها به میزان یک سوم متوسط جهانی بارش‌ها، تبخیر سه برابری منابع آب نسبت به میانگین جهانی و تغییر کاربری‌ها از معضلاتی است که آب و خاک کشورمان را تهدید می‌کنند؛ ایران در کنار مشکلات کم آبی و خشکی تالاب‌ها و هجوم ریزگردها بامشکلات متعدد دیگر محیط زیستی از جمله خطر بیابانی شدن روبرو است. خانمان سوز، جاده­‌سازی های پی ­در ­پی و زمین‌­خواری، تغییر کاربری زمین‌های گسترده جنگلی، دفن هزاران تن زباله و پسماندها در دل جنگل‌های بی‌­همتا، بهره‌برداری بی‌­رویه از چوب، قاچاق چوب و طغیان آفات و بیماری‌ها؛همگی سند آشکاری از فاجعه انسانی است که تیشه به ریشه این ثروت ملی و جهانی می زند.

تغییرات اقلیمی و اکوسیستمی دلیلی بر مرگ گونه‌های بسیار نایابی از گیاهان

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: جنگل‌ها به دلیل تغییرات و شرایط اقلیمی و اکوسیستمی با مرگ گونه‌های بسیار نایابی از گیاهان مواجه هستند که شاید دیگر توان بازگشت آنها وجود نداشته باشد؛ اما با تمام این اوصاف تا حدودی امکان احیای دوباره جنگل‌ها وجود دارد؛ جنگل‌های هیرکانی، زاگرس، ارسباران و جنگل‌های جنوب که خشک شده اند، توانایی احیای دوباره آنها وجود دارد، حفاظت از جنگل‌ها یک وظیفه ملی محسوب می شود که باید تمام اقشار مردم در جهت حفظ این منبع بی‌بدیل تلاش کنند .

برنامه ششم توسعه مانع از بیابانی شدن جنگل‌هاست

شاعری به حفاظت از جنگل‌ها اشاره کرد و یادآور شد: برنامه ششم توسعه به طرح «حفاظت از جنگل‌ها» تاکید دارد که مانع از بیابانی شدن جنگل‌ها است؛ این برنامه در سال 95 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در «بخش 9- محیط زیست و منابع طبیعی» به تبیین مواد 48 و 48 مکرر پرداخته، که جنبه­‌های مثبت و منفی آن حائز اهمیت و قابل بررسی است.

وی در ادامه گفت: «طرح تنفس جنگل‌ها» اقدام موثری در جهت احیای جنگل‌های کشور است؛ این طرح از الزامات قانونی و در راستای منشور حقوق شهروندی و با اعلام «ممنوعیت برداشت و بهره‌­برداری از جنگل­های کشور» از سوی وزارت کشاورزی ابلاغ شد که به‌­موجب آن، بهره­‌برداری تجاری ازتمام جنگل‌های و هرگونه برداشت چوب توسط شرکت‌های چوب­بری به مدت ۱۰ سال ممنوع اعلام شده، تا در این بازه زمانی جنگل‌ها امکان خودپالایی را پیدا کنند؛ چالشی که این طرح به همراه داشته بیکاری کارگران بوده است. باید سازمان جنگلداری و وزارت جهاد در اجرای این طرح دقت بیشتری داشته باشند تا هیچ کارگری بیکار نشود؛ سازمان جنگلداری باید کارکنانی که در قسمت بهره‌برداری مشغول بودند به سمت طرح‌های احیایی و حفاظتی جنگل‌ها هدایت کنند؛ تا مانع از بیکاری آنها شوند؛ در این میان هزینه حفاظت و احیای جنگل‌ها باید به درستی بهینه سازی شود.

طرحی که به نوع و گونه بهره برداری بی توجه است

شاعری عنوان کرد: تعدادی از درختان جنگل‌ها در کشور براثر رانش زمین، طوفان و سیلاب شکسته می‌شوند و دلیلی بر آتش سوزی و گاهی موجب ایجاد سیلاب می‌شوند؛ بر اساس پیش بینی‌های انجام شده اجازه بهره‌برداری از این درختان صادر شده است، تا هم کارگران بیکار نشوند و هم جنگل‌ها در خطر آتش سوزی و سیلاب قرار نگیرند؛ متاسفانه در اجرای این طرح به نوع و گونه بهره برداری توجه نشده است و دارای ضعف‌هایی است که امیدورایم برطرف شود.

منابع طبیعی قربانی مدیریت نادرست

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: در بسیاری از کشورها محیط زیست جزو ثروت‌های طبیعی محسوب می شود و برای حفاظت از آن‌ها برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی  مشخص شده است؛ متاسفانه در کشور ما منابع طبیعی قربانی مدیریت نادرست سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان محیط زیست است به دلیل عملکرد نادرست این سازمان‌ها باعث از بین رفتن حداقل 6 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی شده است . اگر اقدامی برای جلوگیری از مرگ جنگل‌های کشور نشود تمام اکوسیستم جنگلی از دست می رود و کشور با سرعت بیشتری به سمت بیابانی شدن پیش می رود.

جنگل-زدایی- علی-محمد-شاعری -پدیده-بیابان-زایی مازندمجلس