برگزیده ها
توضیحات مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی/ چگونگی کاهش وابستگی بودجه به نفت

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی چگونگی کاهش وابستگی بودجه به نفت و ضرورت جلوگیری از انتظارات کاذب در بودجه سال آینده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس خبر داد.

مازندمجلس: اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: در آستانه ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس شورای اسلامی هستیم، بودجه سال ۹۹ در مقایسه با بودجه سال ۹۸، از نظر شکلی و محتوایی مورد ارزیابی قرار گرفت تا ببینیم چقدر توانستیم از بودجه‌ای که به نفت وابسته نباشد، را محقق کنیم.

وی افزود: در رابطه با مالیات ما ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه مالیاتی پیش بینی کردیم و با توجه به اعمال قانونی که قوه قضائیه داشت و همچنین حذف معافیت‌های مالیاتی غیر ضروری، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا کرده یعنی مبلغ از پیش‌بینی‌ها بیشتر شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید بدانیم که سال آینده چقدر بودجه مالیاتی، فروش اوراق و فروش شرکت‌های دولتی را داشته باشیم، همه اینها باید در سطحی باشد که بتوانیم هزینه‌های کشور را تأمین کنیم و در تملک دارایی‌ها هم طوری رفتار کنیم که انتظار کاذب ایجاد نشود.

عباسی همچنین تصریح کرد: امیدواریم دولت از نظر شکلی و محتوایی بودجه‌ای را به مجلس بیاورد که قابل تحقق باشد و مانند سال ۹۸ برخی ردیف‌ها تخصیص ۴۰ درصدی داشته باشد و همچنین توازن منطقه‌ای هم در آن لحاظ شده باشد. همچنین بودجه باید به گونه‌ای باشد که آقای رئیس جمهور در سفرهای استانی بر اساس منطقی عادلانه، وعده دهند و انتظارها واقعی باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس دررابطه با گام چهارم کاهش تعهدات نیز گفت: گام چهارم موضع استراتژیک نظام است و با دقت و محاسبه شده انجام می‌شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره‌ای نخواهیم داشت، اگر هم مذاکره‌ای باشد چهارچوب ۱+۵ خواهد بود آن هم در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود. در این جلسه همچنین سفر روحانی به نیویورک و دیدارها و پیشنهاداتی که رئیس جمهور فرانسه برای آقای روحانی داشت را هم مورد بحث قرار دادیم.

بودجه غیروابسته به نفت مجلس یازدهم مازندمجلس