برگزیده ها
آیا اصلاحات و اصولگرایی با هم در تضاد هستند؟

اختصاصی مازند مجلس: یک فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحات و اصولگرایی با هم در تضاد هستند، گفت: خیر، چرا که به اعتقاد بنده بیش از نود درصد اصلاح طلبان 5 اصول اصلی را قبول دارند و اینگونه می توان ادعا کرد که ذاتا بیش از نود درصد اصلاح طلبان ، اصولگرا نیز هستند.

اختصاصی مازندمجلس: ایمان اسلامی بین، فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار مازند مجلس اظهار داشت: در تعریف ساده از اصلاحات می توان اینگونه بیان کرد که هر ساختار حكومتی و سيستم سياسی پس از گذشت مدت زمانی از حيات خود، ممكن است نیازمند به اصلاحات در برخی وجوه خود داشته باشد تا در عين حفظ كلّيت و تماميت آن ساختار يا سيستم، معايب و ناكارآمدي ها آن را نیز برطرف کند.

وی تصریح کرد: به طور حتم  نظام جمهوری اسلامی ايران نيز از این قائده مستثنی نيست بدین گونه که در عین حفظ اصول و بر مدار دموکراسی می توان بوسیله ی انتخاب و صندوق رای، به اصلاحات مورد نظر دست یافت.

اسلامی بین خاطر نشان کرد: اما در تعریف اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان نقد و بررسی های بیشماری مطرح می شود اما در ابتدا باید به این پرسخ پاسخ داد که اصل اصولگرایی چیست؟ باید گفت در کشور ما چند اصل وجود دارد: - قانون اساسی ۲- استقلال کشور ۳- ولایت فقیه  4- اسلامی بودن ۵- جمهوریت و در نهایت هر فردی که این پنج اصل را قبول داشته باشد، اصولگرا است.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحات و اصولگرایی با هم در تضاد هستند، افزود: خیر، چرا که به اعتقاد بنده بیش از نود درصد اصلاح طلبان 5 اصول مذکور را قبول دارند و اینگونه می توان ادعا کرد که ذاتا بیش از نود درصد اصلاح طلبان ، اصولگرا نیز هستند اما متاسفانه درصد بالایی از اصولگرایان اعتقادی به این موضوع که اصلاحات لازمه ی ادامه ی راه وحیات نظام است ندارند و مهمتر از آن درصد قابل توجهی از اصولگرایان در ذهن خود اصلاح طلبان را یک جریان لاییک بی دین ، غربزده و برانداز می پندارند که این نگاه یکی از مهمترین چالش های اصلاحات و اصلاح طلبان در پانزده سال اخیر به شمار می رود.

 اسلامی بین ادامه داد: این طور نیست که مهمترین چالش اصلاحات و اصلاح طلبی نگاه و تصور اشتباه جریان مقابل باشد، اولا که جریان مقابلی دیده نمی شود چرا که بیش از نود درصد دوستان و همفکرانم اصول اساسی نظام را قبول و به آن ایمان دارند و بنظر من اگر همه ی چالش های اصلاح طلبی را در یک کفه ی ترازو قرار دهیم و در مقابل ، انحصارطلبی ، استبداد رای و انحصار وراثت برخی اصلاح طلبان را در کفه ی دیگر، باهم برابری می کنند و چه بسا کفه ی دوم سنگینی بیشتری را داشته باشد.

وی بیان کرد: امروزه مهمترین مشکل و اساسی ترین معضل، تفکر اصلاح طلبی ، انحصارطلبی، کارشکنی و استبداد برخی افراد است که امیدوارم هر چه سریعتر جامعه شناسان، فعالان سیاسی و اندیشمندان و همفکران راه و درمان این بیماری در حال اپیدمی را کشف کنند.

این فعال سیاسی افزود: مهمترین اصل در اصلاحات خرد جمعی و احترام به رای، نداشتن حق وتو توسط یک فرد یا خانواده محسوب می شود این در حالی ست که شورای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ فردی بسیار خوشنام ، تشکیلاتی و مورد اعتماد را برای ریاست ستاد انتخابات در نوشهر معرفی کرده بود با رای قاطع یعنی ۲۵ رای از ۲۵ نفر اما درکمال ناباوری این رای از سوی یک خانواده وتو شد.

اسلامی بین ادامه داد: همچنین شورای اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر جلسات فشرده و متعددی برگزار کردند تا لیست پنج نفره ی خود را به مردم معرفی کنند و باز هم متاسفانه در دقیقه ی ۹۱ این موضوع توسط یک فرد وتو شد.

وی تصریح کرد: در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نیزشاهد رخ دادن سلسله اتفاقاتی هستیم که موجبات شادی و تعجب جریان رقیب را فراهم کرده که این موضوع به دلیل اهمیت باور به حق وتو یا حق انحصاروراثتی یا دیکتاتوری در جریان اصلاح طلب توسط برخی افراد بوده اما متاسفانه تاکنون به وجهه ، اعتبار و بدنه ی حامیان این جریان در منطقه آسیب رسانده است.

این فعال سیاسی بیان کرد: البته در یکی دو ماه اخیر،جوسنگینی در مقابل این جریان شکل گرفت که امیدواریم با درایت، حمایت و صبر از این مرحله در واقع بهتر بگویم پیج خطرناک با سلامت و اقتدار عبور کنیم.

 

اصلاح طلب اصولگرا انتخابات مجلس یازدهم مازندمجلس