برگزیده ها
احتمال حذف برخی بندها در لایحه شفافیت دولت

عضو کمیسیون قضایی مجلس روند بررسی لایحه شفافیت دولت در مجلس را تشریح کرد.

مازندمجلس: محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین روند بررسی لایحه شفافیت در مجلس، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، کارگروه ویژه‌ای در کمیسیون حقوقی تشکیل شده تا به صورت کارشناسی جزئیات لایحه مذکور را بررسی کند.

وی افزود: کار گروه ویژه‌ نیز تاکنون یک جلسه با حضور کارشناسان مربوطه، سمن‌ها و نهاد‌های خصوصی که در امر مبارزه با فساد فعال هستند، برای بررسی جزئیات لایحه تشکیل داده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: در این جلسه 3 ساعته دیدگاه‌های مختلف مطرح و جمع‌بندی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد تا جلسه بعدی کارگروه هفته آینده و با مسئولان دستگاه‌های دولتی و اداری برگزار و پس از جلسه مذکور جمع‌بندی نهایی در این باره انجام می‌شود و گزارش آن برای بررسی به هیئت رئیسه کمیسیون ارائه شود.

پورمختار در پاسخ به این پرسش که گزارش کمیسیون درباره لایحه چه زمانی در جلسه علنی بررسی می‌شود، گفت: ما تلاشمان این است که گزارش هر چه سریعتر آماده و در اختیار هیئت رئیسه قرار گیرد اما با توجه به فرصت اندک باقی مانده از عمر مجلس دهم و با توجه به حجم طرح‌ها و لوایحی که در نوبت رسیدگی در جلسه علنی قرار دارد، مشخص نیست که چه زمانی در دستورکار قرار گیرد.

عضو کمیسیون قضایی تصریح کرد: اما و اگرهای فراوانی درباره این طرح وجود دارد برای مثال ممکن است دولت بر اساس این لایحه الزاماتی رار برای دولت یا قوه قضائیه پیش‌بینی کند که ممکن است این الزامات مورد پذیرش مجلس نباشد چرا که هر یک از دستگاه‌ها مأموریت و مسئولیت خودشان را دارند بنابراین لایحه مذکور چالش برانگیز است. بعضا نگاه بر این است که اقدامی که دولت انجام داده اقدام سیاسی است و بیشتر فضاسازی است تا اینکه بخواهد به صورت واقعی موضوع شفاف‌سازی را در عمل پیگیری کند بنابراین امکان رد برخی از مفاد آن در کمیسیون و جلسه علنی وجود دارد.

لایحه-شفافیت-دولت مجلس-یازدهم مازندمجلس