برگزیده ها
فعالان سياسی زن در انتخابات هماهنگ سازی می شوند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: شورای ائتلاف زنان اصلاح‌طلب نزديك به 2 سال است كه فعاليت‌هاي خود را در راستای يكپارچه‌سازی و حركت هماهنگ زنان در استفاده از سهميه‌ جنسيتی اختصاص‌ يافته به بانوان كه تجربه موفق آن را در مجلس دهم و انتخابات شوراها شاهد بوديم، آغاز كرده است.

مازندمجلس: توضیحات الهه کولایی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه فعالیت شورای ائتلاف زنان اصلاح طلب؛

شوراي ائتلاف زنان اصلاح‌طلب با گرد هم آوردن چهار حزب زنان اصلاح‌طلب از جمله انجمن روزنامه‌نگاران زن ايران، جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان، جمعيت زنان مسلمان نوانديش و مجمع زنان اصلاح‌طلب و همچنين اعضاي حقيقي از جمله خانم‌ها فخرالدين محتشمي‌پور و آذر منصوري تشكيل شد؛ بنده نيز به عنوان يكي از اعضاي حقيقي در اين مجمع حضور دارم. اين تشكل نزديك به 2 سال است كه فعاليت‌هاي خود را در راستاي هماهنگ‌سازي و يكپارچه‌سازي و حركت هماهنگ زنان در استفاده از سهميه‌ جنسيتي اختصاص‌ يافته به زنان كه تجربه موفق آن را در مجلس دهم و انتخابات شوراها شاهد بوديم، آغاز كرده است و تلاش دارد فعاليت‌هاي خود را براي تداوم داشتن و نهادينه كردن اين اقدامات ادامه دهد.

نكته‌اي كه لازم است به آن اشاره شود، اين است كه اين شورا فعاليت‌هاي خود را كاملا هماهنگ با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شكل داده است و اكثريت اعضا در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز حضور دارند. در حقيقت اين شورا برنامه‌ها و فعاليت‌هاي خود را به‌طور هماهنگ با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيش‌ مي‌برد و هدف آن، همان‌طور كه پيش از اين به آن اشاره شد، هماهنگ‌سازي فعالان سياسي زن در عرصه انتخابات است؛ به‌طوري كه بتوانند در امر تامين مطالبات زنان فعاليت‌هاي خود را منسجم و به صورت يكپارچه اقدام كنند تا امكان دستيابي به اهداف زنان در همه دوره‌هاي انتخاباتي چه مجلس باشد و چه رياست‌جمهوري فراهم شود. در اين راستا هماهنگي زنان فعال در عرصه سياست و زنان فعال جامعه مدني نيز يكي از اهدافي بود كه مدنظر قرار گرفت.

در رابطه با ارزيابي عملكرد نمايندگان زن و افزايش سهميه زنان در ليست‌هاي انتخاباتي بايد گفت اين دو مساله مقوله‌اي است كه هماهنگ با يكديگر به پيش مي‌رود. در اين رابطه شوراي زنان اصلاح‌طلب كف 30 درصد را در نظر گرفت كه باتوجه به نمونه موفق انتخابات مجلس دهم درصدد است تا اين سهم افزايش پيدا كند. مضاف بر اينكه بايد به ملاحظات استاني و محلي نيز توجه شود؛ چراكه فهرست‌هاي انتخاباتي تنها در شهرهاي بزرگ بسته مي‌شود، با اين وجود اين شورا تلاش دارد تا حمايت‌ها از نامزدهاي صالح و شايسته در همه مناطق را در برنامه كاري خود قرار دهد. همچنين تلاش مي‌كند از امكانات موجود در راستاي افزايش سهم زنان در عرصه تصميم‌گيري را از طريق صندوق راي پيگيري‌ كند.

نكته ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد، موضوع تعريف رجل سياسي است؛ مساله‌اي كه همواره در انتخابات‌ رياست‌جمهوري مورد مناقشه بوده‌ است. اين مجمع حتما در اين راستا نيز تلاش خواهد كرد؛ چراكه استفاده از تمام ظرفيت‌هاي موجود به‌ويژه در قانون اساسي براي پيشبرد و حضور فعال زنان در تمام عرصه‌ها از جمله فعاليت در اداره عالي كشور در زمان مناسب اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

از آنجا كه اكثريت اعضاي شوراي زنان اصلاح‌طلب به نوعي در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز حضور دارند، اين اعضا انتقال‌دهنده مباحث اين شورا به شوراي عالي سياستگذاري را هم به عهده دارند و در راستاي افزايش سهميه زنان با توجه به تجربه موفق دو انتخابات گذشته اين سهميه مورد توجه قرار گرفت كه اميدواريم نتايج مثبت براي ادامه آن راهگشا باشد.

الهه کولایی شورای ائتلاف زنان اصلاح طلب مجلس یازدهم مازند مجلس