برگزیده ها
مسئولی که اموال خود را اعلام نکند، مجرم است

رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: طبق قانون اموال مسئولان به صورت محرمانه در سامانه مربوطه ثبت می‌شود.

مازندمجلس: الله یار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان، اظهار داشت: ثبت اموال مسئولان از نظر روانی اثر مثبتی در جامعه دارد چرا که باعث شفافیت شده و مردم در جریان اموال و دارایی مسئولان پیش و پس از خدمت قرار می‌گیرند.

وی افزود: از طرف دیگر اجرایی شدن این قانون باعث پیشگیری از تخلف می‌شود چرا که اگر مسئولان نیز بداند که باید به صورت مرتب اموال خود را در سامانه‌ای ثبت کنند اگر خدای نکرده مسئولی بخواهد تخلفی انجام دهد، قطعاً چنین قانونی وی را از این کار باز می‌دارد.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه طبق این قانون اگر مسئولی اموال و دارایی خود را اعلام نکند مرتکب جرم شده است، اضافه کرد:اگر مسئولی دارایی خود را کم تر از آنچه که است در سامانه مربوطه ثبت کند در صورتی که بعداً کشف شود، این هم جرم است و مسئول متخلف طبق قانون مجازات می‌شود.

ملکشاهی تاکید کرد: مشابه چنین سامانه‌هایی در اکثر کشور‌ها باب و واقعاً تجربه و اثر مثبتی در راستای اعتماد سازی در آن جوامع داشته است چرا که مردم به صورت شفاف در جریان اموال و دارایی مسئولان قرار دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اموال اعلامی مسئولان باید محرمانه باشد یا خیر؟گفت: فعلا بهتر است آنچه که در قانون آمده رعایت شود و قانون هم آن را به نوعی محرمانه اعلام کرده است، یعنی رئیس قوه قضائیه و نماینده‌ای که او تعیین کرده به این اطلاعات دسترسی دارند و اگر نهاد نظارتی این اطلاعات را نیاز داشته باشد در اختیار آن قرار می‌دهند.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: طراح این قانون کمیسیون قضایی مجلس بود که پس از تصویب در جلسه علنی با ایراد شورای نگهبان مواجه شد که در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس را تایید کرد. که به اعتقاد بنده این قانون یکی از اقدامات مثبت کمسیون قضایی در مجلس دهم بود.

شفافیت-اموال سامانه-ثبت-اموال مجلس-یازدهم مازندران استاندار استانداری اشتغال بیکاری توسعه اقتصاد برندسازی مازندمجلس