برگزیده ها
سهمیه زنان در پارلمان کویت 50 کرسی، در ایران صفر/ طرح رد شده تبعیض مثبت، مطالبه بانوان مجلسی

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: در کویت سهمیه 50 نفری برای حضور زنان در پارلمان دیده شده اما در کشور ما هیچ سهمیه ای برای بانوان در نظر گرفته نشده و 17 نماینده فعلی، برای ورود به مجلس در رقابت سنگین جنگیده اند. 

مازندمجلس: با توجه به اینکه در مجلس نهم و دهم شاهد تحول مثبتی در خصوص افزایش بانوان بعنوان نماینده مردم بوده ایم اما باز هم به تناسب دیگر کشورها، خیززنان برای کسب کرسی های بیشترنسبت به مردان اندک است.

در دوره دهم، رقابت فشرده ای میان کاندیداهای زن و مرد صورت گرفت که تنها 17 نماینده زن توانستند به مجلس دهم راه یابند گرچه این موضوع نشان ازارتقای جایگاه زنان در عرصه توسعه كشور دارد اما باز هم تعداد بانوان در مجلس آنقدر اندک بوده که گفته می شود به نتیجه نرسیدن برخی اقدام ها، به دلیل تعداد كم زنان و نرسیدن به حد نصاب رای لازم، نیمه كاره باقی می ماند.

افزایش سهمیه زنان در قالب طرح تبعیض مثبت، مطالبه زنان مجلسی بود که از جمله طرح های رد شده در صحن علنی ست.

با فقدان اینگونه طرح و برنامه درحال حاضرشاهدیم که در بحث ثبت نام کاندیداها، در برخی از استان ها، هیچ زنی در این رقابت ها ثبت نام نکرده در حالی که توانمندی زنان ایرانی در تمامی عرصه ها به جامعه ثابت شده و می توان گفت در مواقعی حتی قوی تر از مردان در پست های خود عمل کرده اند.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این باره اینگونه توضیح می دهد: متاسفانه هنوز موانع بسیاری برای حضور زنان در انتخابات بعنوان کاندیداها وجود دارد به طوریکه در برخی از استان ها و شهرهای کوچک تر اصلا زنان در این رقابت به میدان نیامده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه زنان با وجود توانمندی، تمایل ورود به عرصه های مدیریتی و مسئولیتی را ندارند، به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از دلایل آن فقدان نظام حزبی ست که با عدم وجود آن، زنان موفق در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی نتوانسته اند خود را در این رقابت محک بزنند.

سیاوشی تصریح کرد: زنان در کشور ما نیاز به حمایت و وضع قانون "تبعیض مثبت" دارند موضوعی که در حال حاضر در بسیاری از کشورها اعمال شده و می توان گفت تمرین ممارستی برای حضور و فرصت آموزش بانوان توانمند به منظور ارائه خدمات همه جانبه در کشور است که با مرور زمان به طور حتم تبدیل به رویه معمول خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضردر شهرستان های کوچک زنان توانمند، دررقابت انتخابات به دلیل مسائل سنتی جا مانده اند بنابراین با وجود موانع مذکور، به افزایش تعداد بانوان خوش بین باشیم کار دشواریست مگر اینکه مساعدتی شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: در کویت سهمیه 50 نفری برای حضور زنان در پارلمان دیده شده در واقع 50 کرسی به بانوان اختصاص دارد اما در کشور ما هیچ سهمیه ای برای زنان در نظر گرفته نشده و 17 نماینده فعلی، برای ورود به مجلس در رقابت سنگین جنگیده اند تا توانستند موفق شوند.

سیاوشی در پایان گفت: تلاش ما مبنی بر اینکه سهمیه ای برای زنان در کرسی مجلس دیده شود به نتیجه نرسید و در صحن علنی به دلیل تعداد اندک بانوان و به حد نصاب نرسیدن رای، رد شد.

طیبه سیاوشی مجلس یازدهم کرسی پارلمان سهم زنان در پارلمان تبعیض جنسیتی مازندمجلس