برگزیده ها
علم و فناوری مهمترین بستر گام دوم انقلاب است

رییس قوه قضاییه گفت: از مهمترین بسترهای گام دوم، علم و فناوری است که یکی از مهمترین محورهای آن نیز عدالت و مبارزه با فساد است.

مازندمجلس: آیت الله سیدابراهیم رییسی در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی-اسلامی که صبح امروز(یکشنبه) سوم آذرماه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: مساله اجرای عدالت در جامعه، پیوند بین حقوق و جامعه شناسی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه قاضی باید بلد را بشناسد افزود: چه ارتباطی بین حقوق و جامعه مطرح است؟ بین جامعه شناسی و حقوق و نیز روانشناسی و حقوق و اخلاق و حقوق ارتباط وجود دارد. باید این میز و کنگره و دانشگاه در این موارد کاربردی مسایل را حل کند.

وی افزود: مسایل اجتماعی و آسیب شناسی‌های رهبری از مباحثی است که دانشگاه باید آن را حس کند و به میدان بیاید و حضور پیدا کند.

رییسی تصریح کرد: مسایل مطروحه در پایان نامه‌ها و تحقیقات غیربومی است و باید بومی شود. همچنین در مساله یابی و راهکارها نباید تقلید کنیم.

وی افزود: از مهمترین بسترهای گام دوم علم و فناوری است و یکی از مهمترین محورهای آن عدالت و مبارزه با فساد است.

رئیسی ادامه داد: دستگاه‌های حاکمیتی از نوآوری‌های علمی باید حمایت کنند. ارتباط جدی بین نظام برنامه ریزی و علوم انسانی اخلاقی بسیار مهم است. نمی‌توان برنامه‌ریزها کار خودشان را کنند و دانشگاه‌ها کار خود را بلکه باید این ارتباط بین آنها وجود داشته باشد و به طور کلی ارتباط بین برنامه ریزی و علم اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: کارهای خوبی در این چهل سال شده است اما جامع ترین نسخه در گام دوم است که رهبری آن را فرمودند و تحولی که در بستر گام دوم  باید صورت گیرد.

وی افزود: ما توسعه را در پرتو عدالت تعریف می کنیم و باید در حوزه علوم انسانی اسلامی، عدالت مورد توجه قرار گیرد البته با نگاه کاربردی.

وی تاکید کرد: قضات و دست‌اندرکاران ما اگر از علم جدا شوند مشکلات جدی ایجاد می‌شود. این ارتباط معناداری است که همه بخش‌های اجرایی در نظام باید آن را تعریف کنند و از سوی شما نیز ارتباط برنامه‌ریزی تعریف شود و ضروری و قطعی است.

رییس قوه قضاییه گام دوم انقلاب مازندمجلس