برگزیده ها
رسانه هایی مورد توجه قرار می گیرند که تولید محتوا داشته باشند

اختصاصی مازندمجلس: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: ما در استان مازندران بیش از 400 رسانه داریم که متاسفانه کمتر از 10 درصد رسانه های استان تولید محتوا دارند که باید گفت آن دسته رسانه هایی مورد توجه قرار می گیرند که تولید محتوا می کنند.

اختصاصی مازندمجلس: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفتگوی اختصاصی با مازند مجلس گفت: ما در استان مازندران بیش از 400 رسانه داریم که متاسفانه کمتر از 10 درصد رسانه های استان تولید محتوا دارند که باید گفت آن دسته رسانه هایی مورد توجه قرار می گیرند که تولید محتوا می کنند.

با توجه به مشاهدات و بررسی های صورت گرفته باید گفت، "رسانه موثق" یک هلدینگ رسانه ای موفق بوده که تولید محتوا دارد و هوشمندانه بسیاری از مسائل را کنار یکدیگر قرار داده است در واقع موسسه، رسانه مکتوب، فضای مجازی و کانون تبلیغاتی را به صورت جداگانه تدارک دیده که مکمل یکدیگر هستند.

ما اذعان داریم که جدا از یارانه ی اندک به روزنامه ها، وزارت ارشاد درحوزه رسانه اقدام خاصی انجام نمی دهد و نباید هم انتظار داشته باشیم، روزنامه ای با محتوای باب میلمان به همراه تعریف و تمجید فراوان از وزارتخانه فعالیت کند.

در حال حاضر مشکلی که در استان مازندران در حوزه رسانه وحود دارد این است که مخاطب رسانه های ما مدیران استان ها هستند و فعالان سیاسی، در حالی که رسانه نباید تنها مختص مدیران و فضای سیاسی باشد چرا که محدود می شود، رسانه باید در دل جامعه برود و به مشکلات مردم بپردازد و مطالباتشان را از طریق سایت خبری یا روزنامه ... به گوش دستگاهای مدیریتی و اجرایی برساند.

اینکه رسانه بیاید نقد سیاسی کند خوب است اما پس از مدتی در دایره محدود قرار می گیرد اما پشت آن دیوار مردمی هستند که به این موضوعات که امروز مدیران و سیاسیون چه گفته اند کاری ندارند، در واقع با مشکلات معیشتی و اساسی تری دست و پنجه نرم می کنند. باید کار پژوهشی انجام دهند مثلا در بحث اصناف یکی از مشکلات، صنوف ارزش افزوده است، کدام رسانه به آن پرداخته است؟

در این مسیر با توجه به موفقیت "رسانه موثق" این مجموعه می تواند در حوزه انتشارات ورود کند و به مشکلات اجتماعی نیز بپردازد چرا که به دلیل محبوبیت و اثرگذار بودن این رسانه و فعالیت قابل قبولش، می توانیم امیدوار باشیم مشکلات مردم با وجود چنین رسانه ای با سرعت بیشتری به گوش مسئولان برسد.

اداره کل ارشاد را زمانی که تحویل گرفتم بسیار پرتلاطم و فضا هیجانی بود، اولین اقداممان برقراری آرامش محیط و پس از آن تشکیل کارگروه اشاعه فرهنگ بومی مازندران بود که نمونه آن اطلاع رسانی در خصوص تاریخچه سال طبری بوده است.

در گام دوم، کارگروه ترویج فرهنگ بومی مازندران راه اندازی شد، افراد فعال در این زمینه شناسایی و تجمیع شدند، ماحصل آن ارج نهادن به هفته ی مازندران در 14 آبان ماه بوده است.

فرد هنرمند باید به مفاد تفاهم نامه ای که فی مابین موسسه و او منعقد می شود ، دقت کند اگر جایی تخلفات مالی و عدم پرداخت رخ داد، ما پیگیر می شویم.

در 3 ماه اخیر اجرای موسیقی کم بود در حال حاضر مجوز شهرستان ها برای اجرای موسیقی صادر شد، اعتقاد ما بر این است که فضای اجرای موسیقی مناسب باشد و شان هنرمند، مردم و گروه موسیقی حفظ شود نه اینکه در هر چادری موسیقی برگزار کنیم.

در حال حاضر مجوز موسسات و ... تا اواخر بهمن ماه صادر و باکس اولیه تهیه شد، بنای ما بر این است که تمامی برنامه ها را با تعداد مجوز و ذکر نام موسسات اعلام کنیم تا موسسات نیز بدانند در فلان روز فلان ساعت باید بدنبال سالن و اقدامات مربوط به آن باشند.

انجمن موسیقی هیچ اجرای در زمینه پاپ تحت هیچ شرایطی ندارد این انجمن حامی هنرمندان است و باید کار خود را درست انجام دهد در حال حاضراعضای انجمن کاملا تغییر کردند، ابلاغات انجام شد اما هنوز افراد را اعلام نکردیم.

انجمن موسیقی باید به دنبال پیگیری مشکلات هنرمندان باشد و به هیچ عنوان اجازه ندارد در اجرای موسیقی و پاپ دخالت کند.

انجمن موسیقی هیچ دریافتی ندارد حتی نمی تواند مجوز برگزاری موسیقی دهد اگر مشاهده کردید به ما اطلاع دهید.

ما تنها استانی هستیم که تیراژ رسانه ها را کاهش داده ایم، از سال گذشته به ویژه در این 3 ماه اخیر، اگربه سامانه جامع رسانه های کشور مراجعه کنید مشاهده می شود که تیراژ رسانه ها از 15 هزار به 2هزارتا رسیده است همچنین اعلام وصول ها را نیز به صورت دیجیتال انجام می دهیم، حتی اخیرا نامه ای را خطاب به دو واحد چاپ دیجیتال رسانه بدون تعارف ارسال کردیم، که بعد آن اتفاقات خوبی افتاد.

یکی از شروط عضویت در خانه مطبوعات بیمه رسانه است، ما اکنون به دلیل جلوگیری از تخلفات سختگیری بیشتری در این حوزه داریم، در بحث بیمه ی خبرنگاران نیز ما وقتی اعلام می کنیم بیش از 400 رسانه ی دارای مجوز مشغول به فعالیت هستند یعنی با 465 صاحب امتیاز رو به رو هستیم، بنابراین در بحث بیمه ما به 465 نفری که به آنها مجوز داده ایم، اعتقاد داریم، حال اگر به هر کدام یک سهمیه دهیم می شود 800 نفر.

در حال حاضرچالش اصلی در حوزه رسانه به مدیران بر می گردد، آنها سعی می کنند رسانه گریز باشند، مدیران رسانه ها باید به روز پیشرفت کنند اینکه صرفا یک موسسه ای را تاسیس کنند، در دفتری بنشینند و به نام رئیس موسسه پا روی پا انداخته بدون ذره ای فعالبت انتظار دیده شدن داشته باسند فکری بیهوده است.

ما باید فضای مجازی را بعنوان یک ظرفیت ببینیم همین کاری که "رسانه موثق" انجام داده است، شما بار تولید و محتوا را در سایت خود افزایش داده اید و با استفاده از فضای مجازی اهداف خود را مدیریت می کنید به همین دلیل جز رسانه ی منحصر به فرد به شمار می روید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عباس زارع تولید محتوا مازند مجلس