برگزیده ها
مجلس دهم انفرادی عمل کرده و  با اجتهاد شخصی نمایندگان پیش رفت

اختصاصی مازندمجلس: عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اشاره به هزینه‌ی سه میلیارد تومانی یکی از کاندیداها در شهرستان ساری اظهار داشت: چطور باید محاسبه کرد که یک نماینده با حقوق مجلس بتواند 3 میلیارد توان را جبران کند و اسپانسر نیز به چه نیتی چنین هزینه‌ای را پذیرفته است؟

اختصاصی مازندمجلس: صادق علی رنجبر بابیان این نکته که حداقل 99 درصد از مجلسی‌ها باید امکان ارزیابی مستقیم را به افرادی که نماینده دارند، بدهند خاطرنشان کرد: گاهی افکار عمومی مجلس را درهاله ای از ابهام می‌بیند که دلیل آن نیز فقدان اطلاعات کافی ست که بر همین اساس، تحلیل ناصحیح انجام می‌شود.

 برخی از نمایندگان زمینه را برای انحراف اطرافیان فراهم می‌کنند

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: علی‌رغم اینکه مخالفین شفافیت سعی می‌کنند دلایل منطقی و حقوقی بارزی بیاورند، بنده به‌شدت طرفدار شفافیت هستم چراکه دموکراسی تاوان دارد.

وی افزود: شاهدیم در مواقعی نماینده‌ای انتخاب می‌شود با این مختصات که با انتظارات ما سازگاری ندارد اما به‌هرحال بهتر از دیکتاتوری است.

رنجبر دقیق شدن به عملکرد مالی نمایندگان و اطرافیانشان به‌منظور جلوگیری از فساد مالی ضروری دانست و تصریح کرد: برخی از نمایندگان خود انحراف مالی ندارند اما زمینه را برای انحراف اطرافیان فراهم می‌کنند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیان داشت: در حال حاضر که جامعه به دستور رئیس قوه قضاییه با پدیده مبارزه با فساد مالی مواجه است، حداقل انگیزه‌ها بیشتر می‌شود چراکه این روزها شاهدیم هرروزه چندین نفر که پیشینه منفی نداشته و اتفاقاً پیشانی پینه‌بسته دارند، در حال محاکمه شدن هستند که نشان می‌دهد کار از اعتماد عمومی گذشته و افرادی که پای محاکمه می‌روند از سطوح پایین جامعه نیستند و در سطوح میانی مدیریت هستند.

وی افزود: وزیری بوده که بالای صد و خرده‌ای شرکت فعال داشته درحالی‌که درآمد مستقیمش آن‌چنان بالا نیست که نجومی حساب شود اما درآمد غیرمستقیمش به مبلغ نجومی می‌رسد.

رنجبرتصریح کرد: وقتی این‌گونه محاکمه‌ها انجام می‌شود می‌بینیم که بسیاری از این افراد موردحمایت افراد دیگر هستند؛ یعنی آن‌ها مستقیم محاکمه می‌شوند اما در پرونده‌هایشان اعترافاتی وجود دارد، این اعترافات شاید در محکومیت برخی افراد پشت پرده تأثیرگذار نباشد اما به‌طور حتم در تائید صلاحیت‌ها مؤثر خواهد بود.

بیشتر از پرونده‌های اخلاقی و سیاسی، پرونده‌های آلودگی مالی داریم

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این‌که در سال 88 نگرانی‌های حاکمیتی ما سیاسی بوده اما در حال حاضر نگرانی سیاسی در درجه دوم و نگرانی مالی دغدغه اول محسوب می‌شود، اظهار داشت: هرکسی در هرجایی که توانسته، برای خود کیسه‌ای دوخته و شاهدیم برخی از افراد در رأس مسئولیت در ابتدا مستأجر بوده اما اکنون سرمایه‌های بی‌حساب‌وکتابشان دلیل موجهی ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مشروعیت حضور مردم درصحنه، کارآمدی توان اجرایی نظام است، این توان اجرایی اگر با اختلاس‌ها، رانت‌خواری‌ها و زد و بندها افت کند مستقیم بر مشروعیت اثرگذار بوده و میزان مشارکت مردم در انتخابات را کاهش می‌دهد.

رنجبر بابیان این نکته که دوباره باید اعتماد ازدست‌رفته را برگرداند، گفت: ما باید افرادی که زمینه‌های دزدی را فراهم کردند از میدان خارج کنیم، آن‌ها نیز باید احساس خطر کنند، اگر فقط این‌گونه باشد که تنها دزدان مستقیم به دام بیفتند و محاکمه شوند ارزشی ندارد، متأسفانه ما بیشتر از پرونده‌های اخلاقی و سیاسی، پرونده‌های آلودگی مالی داریم.

رنجبر با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مجلس را بررسی کنیم، یک مجلس قوی نداریم اظهار داشت: اینکه چرا مجلس این‌گونه شد بهانه‌های مختلفی مطرح می‌شود ازجمله بحث سختگیری در تائید صلاحیت‌ها، تغییر سلایق مرد، پوست‌اندازی جامعه به سمت جوان‌گرایی.

وی گفت: در دوره‌های اخیر چهره‌هایی بدون تجربه‌های اجرایی وارد مجلس شدند اما درگذشته غالباً افراد بعدازاینکه در مسئولیت‌های اجرایی پخته می‌شدند، به مجلس ورود می‌کردند. درواقع افراد فاقد پیشینه اجرایی که شناختی نسبت به مأموریت‌ها و کمیسیون ها نداشته و در معرض پیچ‌وخم‌های مسائل مدیریتی قرار نگرفته‌اند، به این حیطه ورود کرده‌اند.

 مجلس دهم در شان چهل‌سالگی نظام نبود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بابیان این نکته که مجلس دهم در شان چهل‌سالگی نظام نبود، تصریح کرد: اگر این مجلس دوره‌های اول و دوم بوده می‌توانستیم بگوییم نوپا است و ایراداتی دارد اما اکنون به مجلس دهم رسیده‌ایم ولی نتایج مثبتی حاصل نشد.

رنجبرافزود: گاهی فکر می‌کنم مجلس اصلی قربانی لابی‌گری‌های نمایندگان شده، چون حجم مطالبات استانی بالا است و آن‌ها در مواقعی زیادی کوتاه می‌آیند.

این استاد دانشگاه بابیان این نکته که خیلی از استیضاح‌ها، سؤالات و ... توسط نمایندگان پس گرفته شد، خاطرنشان کرد: مجلس باید از حق‌وحقوق خود در تحقیق و تفحص استفاده می‌کرد اما دخل و تصرف صورت گرفت. یا در نوع برخورد دولت نسبت به مجلس، بازهم مجلس در دفاع از شأن خود موفق نبود.

وی افزود: درگذشته گلایه‌ها این بود که نمایندگان در شش‌ماهه اول و شش ماه آخر دیده می‌شوند، اما در حال حاضر بازدیدهای میدانی مطلوب بوده، همچنین بازدید وزرا و مسئولین از استان با پیگیری نمایندگان نیز از اقدامات خوب آن‌ها بوده است.

رنجبر با اشاره به این موضوع که عملکرد فراکسیونی نمایندگان فرازوفرود داشت و سال‌به‌سال نفرات حاضر در فراکسیون‌ها تغییر کرده‌اند، بیان داشت: خیلی از نمایندگان فرهنگ فراکسیونی ندارند و تنها در انتخاب رئیس مجلس و اعضای هیئت‌رئیسه اتحادشان پابرجا است اما اینکه بتوانند در مصوبات، موضع‌گیری‌ها، نطق‌های قبل از دستور و یا حتی در پذیرش و عدم پذیرش کنوانسیون‌ها و قراردادها تأثیرگذار باشند، حضور فراکسیونی در آن‌ها دیده نشد.

 جو کُلّی مجلس دهم رقابت منفی است

این تحلیلگر مسائل سیاسی با ذکر این نکته که تقریباً مجلس دهم انفرادی عمل کرده و به‌گونه‌ای با اجتهاد شخصی نمایندگان پیش رفت، گفت: عملکرد مجلس متأسفانه در حد شورای شهر بوده و به‌جای اینکه نگاه‌های بلند خود را به مسائل ملی، طرح‌های سراسر و مصالح عمومی سوق دهد تبدیل‌شده به پارلمان‌های محلی که در حد شورای شهر مطالبات محدود دارد.

وی افزود: فکر می‌کنم مجلس یازدهم نیز با فهرستی که در حال حاضر می‌بینیم تقریباً به سرنوشت مجلس دهم دچار خواهد شد چون با برخی از کاندیداها که صحبت می‌کنم می‌پرسم برنامه کاری شما چیست؟ میگویند اسفالت فلان جاده، ساخت استادیوم ورزشی برای فلان روستا و...

رنجبر با اشاره به این مطلب که وقتی نمایندگان مطالعات تخصصی نداشته و کلیات را ندانند قطعاً جزئیات را نیز نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: فرض بر اینکه وزیری عملکرد ضعیفی داشته و یا می‌خواهند لایحه یا طرحی را پیگیری کنند، می‌بینیم نمایندگان یک‌چشم ضعیف به اصل موضوع و چهار چشم قوی به عقب دوخته‌اند تا ببینند به آن‌ها چه منفعتی می‌رسد.

وی افزود: جو کُلّی مجلس دهم رقابت منفی است وگرنه دلیلی ندارد نامه‌ای با 90 امضا به 10 تا کاهش پیدا کند.

 نماینده باید یقه گیر باشد و دربند برخورد دیپلماسی و رسمی نباشد

این استاد دانشگاه بیان داشت: از عملکرد 12 نماینده مازندرانی ناراضی نیستم و موافق برخی اقدامات و عملکردهایشان هستم ازجمله موضوع مناطق آزاد و تحصن پیرامون انتقال آب دریای خزر را قبول دارم.

رنجبر تصریح کرد: نماینده نباید رفتار کت‌وشلواری داشته باشد در مواقعی لازم است که در کف مجلس بنشینیم و اعتراض خود را اعلام کنیم چراکه نماینده باید یقه گیر باشد و دربند برخورد دیپلماسی و رسمی نباشد، در تمام دنیا مجلس با کابینه متفاوت است و جای فیگور و ژست‌های رسمی نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بنده معتقدم زنان نیز باید برای واگذاری مسئولیت احراز صلاحیت شوند. چون تفاوتی میان مرد و زن نیست، به‌طور مثال اگر بانویی تمایل به این دارد که مدیرکل محیط‌زیست شود باید دانش و تجربه محیط زیستی نیز داشته باشد.

وی افزود: در مجلس اگر بخواهیم عملکرد زنان را در نظر بگیرم تاکنون دیده نشده که یک نماینده زن در حال چرت زدن باشد، آن‌ها به‌شدت پیگیر امور بوده و در انجام وظایفشان مسئولیت‌پذیر هستند.

رنجبر خاطرنشان کرد: دیده نشده که هیچ نماینده زنی در مجلس هنگام طرح مباحث اصلی عرض راهرو را بیهوده قدم بزند، همچنین به تعداد غایبان اگر نگاهی بیندازیم بانوان کمترین میزان غیبت در صحن رادارند.

 این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: راه‌حل درست این است که در این مسیر بیاییم سلیقه مردم را تغییر دهیم تا به افراد اصلح روی دهند، متأسفانه ما در زمان انتخابات خیلی معیار گویی نمی‌کنیم یا اگر برای آن اقدامی صورت گیرد، در اغلب مواقع، مصداق گویی ست که این رفتارها چیزی جز خیانت به افکار عمومی نیست.

وی تصریح کرد: بیایم مانند کشورهای پیشرفته برنامه محور عمل کنیم، زن و مرد، شهری و روستایی و. همه برنامه ارائه کنند، تا کی افراد باید نان نام خود را بخورند؟ همیشه این‌طور بوده زمانی که اکثریتی از یک جناحی نمی‌توانند شعارهای خود را محقق کنند مردم یا به جناح مقابل مراجعه می‌کنند یا به طیف سوم.

 

 

 

کاندیداها-شهرستان-ساری حقوق-مجلس شفافیت-مالی مازندمجلس