برگزیده ها
وزیر اقتصاد؛ شرایط مطلوب نیست اما همچنان، امیدواریم!

اختصاصی مازندمجلس: فرهاد دژپسند در ۵ آبان ۱۳۹۷ با ۲۰۰ رای موافق از مجلس شورای اسلامی وزیر امور اقتصادی و دارایی شد. وی اصالتی بهشهری دارد و چندی پیش به دعوت اصلاح طلبان مازندران پاسخ مثبت داد تا با حضور در جمع حامیان و البته منتقدان امروز دولت، توضیحاتی درخصوص عملکرد اقتصادی دولت ارائه نماید.

اختصاصی مازندمجلس: گرچه عمده مباحث مطرح شده در نشست انتقاد از عملکرد دولت بود، اما مسئولان شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران همچنان بر درستی انتخاب روحانی در سال 96 تاکید کردند. در این نشست علاوه بر عباسعلی بهاری، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، محمدامیر عادلانی مسئول امور شهرستان ها، مظاهر طهماسبی، نایب رئیس اول و علی اکبر بهمنش دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان پشت تریبون قرار گرفتند و انتقادات و درخواست هایی را خطاب به وزیر اقتصاد عنوان نمودند. گزارش کوتاهی از مهمترین محور های اشاره شده از سوی دژپسند را در ادامه می خوانید:

 در موقعیت مطلوبی نیستیم

وزیر اقتصاد در آغاز صحبت ها و پس از خوش و بش با حضار بیان کرد: برای اینکه یک تحلیل واقع بینانه و صادقانه از عملکرد 6 ساله دولت روحانی ارائه کنیم باید ببینیم که دولت کار خود را در چه شرایطی شروع کرده و تا این مرحله چه برنامه ها و اقداماتی انجام داده است؟ پرسش اساسی این است که ما الان در چه موقعیتی هستیم؟ راحت عرض می کنم در حال حاضر در موقعیت مطلوبی نیستیم و نرخ تورم غیر قابل قبول است. چنانچه دولت روحانی از ابتدا تورم یک رقمی را هدف گیری کرده و اتفاقا در دولت یازدهم به آن دست یافته بود، در حال حاضر شرایط رشد اقتصادی خوب نبوده و مطلوب دولت هم نیست. در دولت یازدهم نرخ رشد اقتصادیمان به 12 و نیم درصد رسیده بود.
او ادامه داد: الان رشد سرمایه گذاری مطلوب دولت نیست و نگران این وضعیت هستیم اما از سال 90 تاکنون، کلا 2 سال رشد اقتصادی مثبت بوده، یقینا دولت این شرایط را نمی پسندد.

 روی کارآمدن فرد بی برنامه ای چون ترامپ دستاوردهای برجام را دچار چالش کرد

این مسئول در ادامه صحبت هایش با اشاره برخی مباحث مربوط به برجام اظهار داشت: برجام حرکتی بود که می خواست موانع مصنوعی برون داد را به حداقل برساند و به این مهم دست یافت. اما یک تغییر در یک کشور دیگر و روی کار آمدن یک رئیس جمهور بی برنامه موجب شد خیلی از دستاوردها دچار چالش شود و متاسفانه تحرکاتی که در دی ماه سال 96 داشته ایم موجب شد دشمنر به این باور را برسد که می شود خیال خامی در سر بپرورانیم. و در نهایت شاهد بودیم که آمریکا از برجام خارج شد.

 تاریخ به وزیر اقتصادی که آمار دروغ دهد ننگ می فرستد

فرهاد دژپسند با اشاره برخی مباحث درخصوص صادرات و جزئیات جلساتش با فعالان اقتصادی بیان داشت: ما در حوزه صادرات واقع بینانه آمار داده ایم و شعار نداده ایم. تاریخ ننگ فرستاد به وزیر اقتصادی که آمار دروغ می دهد. در جلسه ای که با فعالان اقتصادی داشته ام گفته ام من عواقب کار را قبول خواهم کرد و نگران نباشید. در بحث مالیات و بودجه دولت ، باید بگویم نفت از بودجه رخت بر بست. وی درباره افزایش مالیات گفت: مالیاتی که ما افزایش داده ایم ناشی از اعمال فشار نیست، ما برای بدهکاران مالیاتی فرصت ایجاد کردیم که با پرداخت آن از جرائم معاف شوند. بسیاری از افراد به ما انتقاد کردند که با این اقدام شما بعدها می گویند به منافع دولت خیانت کرده اید، اما در 7 ماه بابت این سیاست 7 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات اضافه وصول شد و ما به ازای آن 15 هزار میلیارد تومان جریمه بخشیده شد، چرا ما اینکار را بعنوان یک اقدام موثر برنمیشماریم؟

 چرا قدرت اقتصادی را بعنوان نماد به زانو در آوردن دشمن کتمان می کنیم؟

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به برخی تحولات و دستاوردهای دولت دوازدهم گفت: برخی تحلیلشان این است که اگر دشمن از موضع خود کنار آمد به خاطر قدرت نظامی ایران است البته بنده بعنوان یک تحلیل گر اقتصادی می گویم قدرت نظامی هم نقش دارد اما چرا قدرت اقتصادی را بعنوان نماد به زانو در آوردن دشمن کتمان می کنیم؟ آنها تحلیلشان این بود که اگر گلوگاه اقتصادی ایران را بفشاریم حتما مردم ایران در مقابل دولتشان ایستادگی خواهند کرد و جمهوری اسلامی در درون خود سرنگون خواهد شد. چرا نمی گویید دولت تدبیر کرده است؟ کالاهای اساسی را در یک سال اخیر مشاهده کنید، در این سال ها حتی یکبار در معرض تهدید در این حوزه قرار نگرفته ایم. در حال حاضر کالاهای اساسی ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است، ما با ورود کالای اساسی به کشور می خواستیم حاشیه امن برای مردم ایجاد کنیم، تا فکر نکنند بازار خالی می شود و همه هجوم بیاورند. برخی پوپولیست ها می خواهند با اطلاعات دروغ برای خود موقعیت اجتماعی درست کنند.

 

وزیر-اقتصاد دستاوردهای-برجام فرهاد-دژپسند دستاوردهای-دولت مازندمجلس