برگزیده ها
کمتر زنی دچار فساد مالی شده است

اختصاصی مازندمجلس: فعال حوزه زنان گفت: در سال‌های اخیر کمی نقش بانوان در حال پررنگ‌تر شدن است، اگرچه شاید بسیار کم به نظر برسد.

مازندمجلس: نرگس کمالی در گفت‌وگو با مازندمجلس با بیان این نکته که ازنظر ظرفیت و توانمندی بین خانم‌ها و آقایان چیزی به‌عنوان تفاوت وجود ندارد و بانوان نیز می‌توانند مدیر و مدبر خوب با عملکرد مطلوب باشند، اظهار داشت: نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند که از نگاه کمیتی ازنظر کیفیت جایگاه لازم رادارند اما ازنظر کمیتی وجودشان در عرصه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود که این موضوع به سیاست‌های دولت و نگاه مردم برمی‌گردد.

عضو اسبق شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به شعارهایی که دولت درزمینهٔ حمایت از زنان، رسیدگی به امور بانوان و پیگیری مطالباتشان طرح کرده بود ما احساس می‌کردیم با حضور رئیس‌جمهور جدید و مسئولان و نمایندگانی که همگی در زمان انتخابات وعده‌های قشنگی در این زمینه می‌دادند اتفاقات بسیار خوبی برای بانوان رقم خواهد خورد اما این‌گونه نشد.

وی با اشاره به اینکه اخیراً رئیس‌جمهور اعلام کرد 30 درصد جایگاه مدیریتی کشور به زنان اختصاص داده خواهد شد تصریح کرد: در حال حاضر در استان مازندران ما چند مدیرکل، معاون و رئیس اداره زن در دستگاه‌های اداری داریم؟ متأسفانه تعدادشان بسیار اندک است، حتی با نگاه اجمالی به مجلس دهم می‌توان به‌راحتی دریافت که باگذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، تعداد کرسی‌های اختصاص‌یافته به بانوان بسیار اندک است.

کمالی بابیان این نکته که باید جایگاه زنان را آن‌گونه که هست به آن‌ها اختصاص داده و به مدیریتشان اعتماد کنیم بیان داشت: اگر این موضوع را مانند یک امتحان و آزمون ببینیم به‌طور حتم هیچ‌گاه در این آزمون ضرر نخواهیم کرد.

این فعال حوزه‌ی زنان بابیان این نکته که تاکنون نزدیک به 90 درصد واگذاری مدیریت به زنان بدون اشکال بوده و کمتر زنی دچار فساد مالی شده است، گفت: دغدغه بانوان این است مسئولیتی که در اختیارشان قرار داده‌شده را باهدف مشخص به سرانجام برسانند.

وی افزود: در سال 1383 در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی مطرح‌شده بود مبنی بر اینکه حقوق فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، خدماتی، بهداشتی و سلامت بین زن و مرد رعایت شود اما امروز به کجا رسیده‌ایم؟ آیا واقعاً آن چیزی که مطرح‌شده به اجرا درآمده یا در حد حرف باقی ماند؟

کمالی اظهار داشت: در قانون حقوق مدنی نیز در ماده 26 این‌گونه بیان شد که هر شهروند ایرانی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کند. حال چرا تاکنون جز یک مورد در دوره اول مجلس خبرگان که یک بانو در آنجا حضورداشته‌اند، دیگر این اتفاق نیفتاده باید گفت بانوان متأسفانه بارد صلاحیت مواجه می‌شوند.

این فعال مدنی بابیان این نکته که هر جا مردم درصحنه هستند شاهدیم به زن‌ها بیشتر اعتماد می‌کنند تصریح کرد: آنچه امروز در سیستان و بلوچستان به‌عنوان یک استان محروم اتفاق افتاده این است که در یک روستا از دهیار تا شورا را زنان مدیریت می‌کنند همچنین حضور فرماندار و دهیار زن نیز صحه بر موضوع می‌گذارد درواقع این موضوع را باید سرلوحه قرار دهیم که چه شد این اعتماد به وجود آمد؟

وی با ذکر این مطلب که حضور زنان در یک مجموعه قطعاً ملاحظاتی را نیز ایجاد می‌کند، گفت: در دوره‌ای که بنده در شورای شهر فعالیت می‌کردم، بیشترین مراجعینم بانوان بوده‌اند چون مشکلات خود را با یک خانم راحت‌تر می‌توانستند مطرح کنند.

کمالی در پایان اظهار داشت: جای تأسف دارد باوجود زنان توانمند استان مازندران تا به این لحظه نماینده‌ی زن در مجلس شورای اسلامی نداشته‌ایم.

زنان انتخابات مجلس-یازدهم مازندمجلس