برگزیده ها
هیچ قانونی در زمان انتخابات برای شفاف‌سازی نداریم

اختصاصی مازندمجلس: استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: اگر یک نماینده در طی چهار سال خدمت خود نتوانست عملکرد مطلوبی را ارائه دهد و نیازهای اساسی مردم را پیگیری و مطالبه نکند به‌طور حتم دیگر برنده میدان رقابت‌های بعدی نخواهد بود این موضوع یکی از مشکلاتی ست که متأسفانه نمایندگان مجلس مازندران تاکنون به آن بی‌توجه بوده‌اند.

اختصاصی مازندمجلس: روح‌الله صالحی جویباری اظهار داشت:نمایندگان مازندران، بیش از آنکه به وظایف خود توجه کنند به مداخله در اموری که به آن‌ها مربوط نیست، می‌پردازند که در این راستا ممکن است گروهی از طیف، حلقه یا باند بر اساس منافع خود بپذیرند که افراد یک اداره یا سازمان را مطابق خواسته‌های منفعت طلبانه جابه‌جا کنند، با چنین عملکردهایی نباید از مردم انتظار اعتماد دوباره و رأی موافق داشت.

وی افزود:برخی از نمایندگان مصالح و منافع عمومی را کنار می‌گذارند و به‌صورت باندی و ستادی فکر می‌کنند، مثلاً می‌گویند پنج نفر در ستاد انتخاباتی ما فعال بوده‌اند و باید در فلان سازمان پست مدیریتی بگیرند ازاین‌رو گاهی در طی چهار سال نمایندگی خود، تمام هم و قمّ شان این می‌شود که افرادی مشخص‌شده را به پست و منصب برسانند.

 برخی از نمایندگان به‌جای توجه به کارکردهای قانونی به مهره‌ها اهمیت می‌دهند

این فعال سیاسی تصریح کرد: نمایندگان ما آغاز نمایندگی را بلافاصله با دوره پایان نمایندگی ارتباط می‌دهند، برقراری ارتباط غیرمنطقی میان نقطه آغاز و پایان در این نکته نهفته است که به این فکر هستند، چه کسانی قرار است در دوره بعد کاندیدا شوند؟ حتی اگر کاندیدا کارآمد هم باشند، سیاست حذفی را بر آن‌ها پیاده خواهند کرد.

وی افزود: برخی از نمایندگان به‌جای توجه به کارکردهای قانونی به مهره‌ها اهمیت می‌دهند که کدام مهره‌ها را جابه‌جا کنند تا دور بعد هم بتوانند نماینده شوند، این مسائل متأسفانه مهم‌ترین معضل نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی است.

صالحی جویباری اظهار داشت:بحث شفافیت در رسانه‌های دموکراسی مطرح است بنابراین هرکجا مردم‌سالاری پررنگ‌تر باشد، شفافیت بیشتری مشاهده می‌شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه خاطرنشان کرد:اگر شفافیت در عملکرد نمایندگان مجلس را موردبررسی قرار دهیم، می‌توان گفت آیا این نمایندگان قبل از انتخاب شدن حاضر به شفاف‌سازی عقاید، اندیشه و رفتارهای خود هستند یا خیر؟ در این بحث اولین موضوعی که یک نماینده را می‌ترساند بحث رد صلاحیت است، شاید بخواهد شفافانه مطرح کند اما از اینکه تائید صلاحیت نشود، بیم دارد. همین موضوع باعث می‌شود از همان ابتدا این افراد رنگ ریا به خود بگیرند.

 در کشورهای مختلف شفافیت مالی از قبل از نمایندگی افراد است.

وی تصریح کرد:در جامعه‌ای شفافیت اهمیت پیدا می‌کند که ساختار حکومتش در تمامی ابعاد به سمت شفاف‌سازی برود و ما متأسفانه تا به این لحظه که 40 سال از عمر جمهوری اسلامی گذشت، کمتر به فکر شفاف‌سازی امور بوده‌ایم.

صالحی جویباری گفت:پیشنهاد می‌کنم ابتدا آقایان شفافیت سیاسی،مالی و عملکرد خود را به مردم ارائه دهند تا گام‌های اولیه برداشته و سپس افراد در سطوح مدیریتی مختلف و نمایندگان نیز مجبور به این عمل شوند، حداقل با این اقدام مسئولان بالادست، به مردم ثابت می‌شود که آن‌ها تلاش خود را برای شفا سازی کرده‌اند و مانع آن‌ها به‌طور مثال مجلس شورای اسلامی است که این قانون را تصویب نمی‌کند.

این فعال سیاسی بیان داشت:در کشورهای مختلف شفافیت مالی از قبل از نمایندگی افراد است. اولین کار این است که کل دارایی را لیست می‌کنند و به اطلاع افکار عمومی رسانده می‌شود، پایان دوره نمایندگی هم شفاف‌سازی می‌شود، هم‌چنین در زمان انتخابات می‌گویند چه کسانی می‌خواهند به شما برای هزینه انتخابات کمک کنند، لیست ارائه دهید، یک حسابدار دارند و یک کمیته حسابداری که روزانه ورودی‌ها و هزینه‌های ها را به اطلاع کمیسیون انتخابات می‌رسانند بنابراین با این روند هیچ‌گاه یک نماینده از شفافیت فرار نخواهد کرد.

وی افزود:در زمان انتخابات هیچ قانونی برای شفاف‌سازی نداریم، حال اینکه قانون را چه کسانی باید تصویب کنند؟ جواب مجلس است، حداقل 15 نماینده می‌توانند با رأی مثبت این قانون را تصویب کنند.اینجا باید گفت آیا در مجلس شورای اسلامی 15 نفر هم پیدا نمی‌شود که به تصویب قانون شفافیت رأی دهد؟

صالحی جویباری گفت: به نظر من نماینده مجلس از شفافیت آرا به این دلیل که رقیب سیاسی او را تخریب می‌کند، نمی‌ترسد به این دلیل واهمه دارد که باندها و حلقه‌های پشت پرده که منافعشان را تأمین می‌کنند، لو برود.

 در این دوره رد صلاحیت‌ها صرفاً اقتصادی نیست

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: پیش‌بینی بنده در حوزه رد صلاحیت‌ها، تلفیق اقتصادی سیاسی است، بدین معنی که وقتی به کسانی می‌رسیم که در حوزه سیاست می‌خواهند حامل اندیشه و آرا و منافع مردم برای نمایندگی در مجلس باشند اگر در حوزه اقتصاد مشکل‌دارند ما حوزه اقتصادی را علم کنیم نه سیاسی که جامعه حق را به ما دهد.

وی افزود: در این دوره رد صلاحیت‌ها صرفاً اقتصادی نیست چراکه نیروهایی که صرفاً پایبندی‌شان به حوزه‌های سیاسی خاص بیشتر باشد اگرچه تخلفات اقتصادی داشته باشند از نگاه این‌جانب تائید می‌شوند، چون احساس خطر نمی‌کنند.

صالحی جویباری تصریح کرد: اقتضای این دوره با توجه به شرایط مملکت این است که حوزه سیاسی کمرنگ جلوه داده شود و حوزه اقتصادی پررنگ‌تر شود نه اینکه حوزه اقتصادی اساس قرار گیرد.

 بهترین ارزیابی از هر مقام مسئول، مشاهده همکاران اوست

استاد علوم سیاسی دانشگاه بابیان این نکته که بهترین ارزیابی از هر مقام مسئول، مشاهده همکاران اوست. خاطرنشان کرد: کارکرد یک مقام، نیاز به زمان دارد، در ظرف یک سال آقای حسین زادگان توانست مهره‌های خود را جابه‌جا کند، بعضی از طرح‌ها از قبل بود که باید پیگیری می‌شد، به بار نشستن این طرح‌ها ربطی به اقدامات و تلاش‌های مسئولان فعلی ندارد.

صالحی جویباری اظهار داشت: به اعتقاد من آقای حسین زادگان به‌جای بمب تبلیغاتی، عملکرد خود را شفاف‌سازی کند و انصافاً هرکجا که به بن‌بست رسید، بگوید.

 وی افزود: شاید این سؤال پیش بیاید که نمایندگان مجلس حاضر به شفاف‌سازی نیستند، استاندار چطور می‌تواند چنین اقدامی را پیش گیرد؟

 تفکیک زن و مرد معنایی ندارد

این فعال سیاسی استان گفت: در حوزه حکومت‌داری اساساً ازآنجایی‌که یک جامعه سیاسی ترکیبی از دو جنس زن و مرد است، تقسیم آن به درصد کار غیرمنطقی ست.

صالحی جویباری خاطرنشان کرد: ما دو نوع انسان متفاوت نیستیم دو جنس هستیم، بنابراین تفکیک زن و مرد معنایی ندارد، 50 سال گذشته تعداد زنان تحصیل‌کرده کمتر بوده‌اند اما در همان زمان ما وزیر زن داشته‌ایم.

وی افزود: در دهه اول انقلاب با این تفکر که زنان پرورده نظام گذشته هستند، زنی برای پست‌های بالادست به عرصه نیامد اما باید گفت آیا مردان ما پرورده نظام گذشته نبوده‌اند؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه اظهار داشت: با این بهانه‌ها که مردان وقت بیشتری دارند برای اداره امور مملکت و زنان ندارند، نمی‌توانیم در حال حاضر خودمان را گول بزنیم. درواقع بهتر است عملکرد مردان در این زمینه که چقدر وقتشان صرف رسیدگی به امورات مملکت می‌شود، چه میزان به بطالت می‌گذرد، چقدر در سفر هستند و عمده جلساتی که برگزار می‌شود را بررسی کنیم تا آیا مبنایی دارد یا خیر؟

انتخابات شفاف‌سازی -زنان-تحصیل‌کرده مازندمجلس