برگزیده ها
تبادل تجربیات دفتر هیئت دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه سیاست‌گذاری عمومی

جلسه مشترک معاونت مطالعات کاربردی دفتر هیئت دولت و معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با هدف به اشتراک گذاری تجربیات در زمینه ارزیابی تأثیرات لوایح پیشنهادی دولت، چارچوب گزارش‌های توجیهی لوایح و مشاوره عمومی برگزار شد.

مازندمجلس: در این جلسه معاون مطالعات کاربردی دفتر هیئت دولت با بیان اینکه ارزیابی پیشینی تأثیرات لوایح یکی از روش های تحلیل سیاست در چارچوب پارادایم سیاستگذاری مسأله محور و متکی بر شواهد و روشی سیستماتیک و عقلایی است، افزود: این روش کمک می‌کند قوانین به حلّ مؤثر مشکلات عمومی و حداکثر کردن منافع اجتماعی منجر شوند.

محمد آزادانی با ذکر نمونه‌هایی از تجربیات جهانی پیشنهاد کرد گزارش‌های تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره لوایح و طرح‌ها به سمت بیان مسأله و اهداف و پیش بینی تأثیرات اقتصادی و اجتماعی اقدامات سوق پیدا کند.

وی پیشنهاد کرد: معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سالانه تعداد محدودی ارزیابی جامع تأثیرات لوایح مهم پیشنهادی دولت و مشاوره عمومی در خصوص آنها را در دستور کار خود قرار دهد.

معاون مطالعات کاربردی دفتر هیئت دولت استفاده از دانش موجود در جامعه و متخصصان و ذینفعان برای حلّ مؤثر مشکلات عمومی را مهم ترین مزیت مشاوره عمومی دانست و تصریح کرد: مشاوره با ذی نفعان و عموم به ارتقاء سرمایه اجتماعی و بهبود شفافیت و پاسخگویی دولت می انجامد.

در ادامه جلسه، معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزیابی تأثیرات سیاست و مشاوره عمومی نه در ایران بلکه در دنیا نیز جدید است، افزود: وقتی سطح آگاهی بالا می‌رود، مردم از دولت ارزیابی تأثیر سیاست‌ها را بر زندگی خود مطالبه می‌کنند. همچنین در حال حاضر نهادهای مدنی قوی تر شده و از دولت انتظار دارند بهتر تصمیم بگیرد.

سپس مدیران و کارشناسان معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به طرح نقطه نظرات و پرسش‌های خود در خصوص کارکردها و مشکلات‌ روش‌های پیشنهادی پرداختند و در این زمینه بحث و گفتگو صورت گرفت. در پایان معاون پژوهش‌­های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در زمینه محورها و برنامه‌­های همکاری بین دو طرف در زمینه ارزیابی تاثیرات و گزارش های پشتیبان لوایح پیشنهادی توضیح داد و بر تبادل دانش و تجربیات طرفین در این خصوص تاکید کرد.

هیئت-دولت مرکز-پژوهش‌های-مجلس لوایح-پیشنهادی-دولت مازندمجلس