برگزیده ها
نفت برای صعود قیمت فضا ندارد

نظرسنجی ماهانه رویترز از اقتصاددانان و تحلیلگران نشان داد ابهام پیرامون اقتصاد جهانی و رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده همچنان قیمتها را تحت فشار کاهشی قرار خواهد داد زیرا اشباع عرضه احتمالا ادامه پیدا می‌کند.

مازندمجلس:۴۲ کارشناس در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۶۲ دلار و ۵۰ سنت خواهند کرد که در مقایسه با قیمت ۶۲ دلار و ۳۸ سنت پیش بینی شده در نظرسنجی قبلی رویترز اندکی بالاتر است.

همچنین اقتصاددانان قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال میلادی آینده را ۵۷ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه پیش بینی کردند که اندکی بالاتر از ۵۶ دلار و ۹۸ سنت در نظرسنجی قبلی بود.

نفت وست تگزاس اینترمدیت در معاملات روز جمعه ۵۸ دلار و نفت برنت ۶۲ دلار و ۸۸ سنت بود.

این تحلیلگران رشد تقاضا برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را به دلیل رشد اقتصادی کمتر، ضعیف پیش بینی کردند. از سوی دیگر اکثر آنها توافق داشتند که نفت زیادی در بازار وجود دارد. رشد تقاضا ممکن است بین ۸۰۰ هزار بشکه در روز تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز باشد.

پیش بینی می‌شود رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده بالاتر از روند رشد امسال باشد اما عرضه نفت از سوی تولیدکنندگانی که در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس مشارکت ندارند مانند آمریکا، برزیل و نروژ سریعتر از رشد تقاضا بوده و تلاشهای این گروه برای متعادل کردن بازار را تضعیف می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که تولید کشورهای غیراوپک به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد در حالی که رشد تقاضا برای نفت ۱.۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

در نظرسنجی رویترز که یک هفته پیش از برگزاری نشست رسمی اوپک پلاس در وین انجام شد، اکثر کارشناسان انتظار دارند اوپک و شرکای غیراوپک که در راس آنها روسیه قرار دارند با تمدید پیمان محدودیت عرضه موافقت کنند اما تصویب کاهش بیشتر تولید بعید خواهد بود زیرا عربستان سعودی تمایلی به قربانی کردن بیشتر سهم بازار ندارد.

کارولین بین، تحلیلگر شرکت کپیتال اکونومیکس به رویترز گفت: انتظار می‌رود روسیه به همراهی با اوپک ادامه دهد اما همچنان بالاتر از سهمیه خود نفت تولید خواهد کرد.

نفت صعود-قیمت اقتصاددانان مازندمجلس