برگزیده ها
پیشنهاد وزیر کشور در احراز صلاحیت ها نگاه انبساطی است

رییس ستاد انتخابات کشور در آستانه آغاز ثبت نام کاندیدیاهای مجلس دهم اعلام کرد که پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد.

مازندمجلس: جمال عرف در نشست خبری امروز(شنبه) خود با اشاره به آغاز فرایند اجرایی انتخابات از دهم آذر، اظهار کرد: در ماه های گذشته به دو هزار نفر از فرمانداران و بخشداران آموزش داده و به ابهامات و سوالات آنها پاسخ داده ایم. هیچ نیروی اجرایی نداریم که آموزش ندیده باشد. کارهای اجرایی انتخابات به روز در حال اجرایی است. وزیر کشور به پنج استان که انتخابات خبرگان همزمان با مجلس برگزار می شود، برگزاری انتخابات خبرگان را ابلاغ  کرده است. انتخابات میان دوره ای خبرگان در ۵استان برگزار شده تا هفت نفر انتخاب شوند.

وی ادامه داد: امیدوارم به سمت انتخاباتی با شور، امن و قانونمند و سالم حرکت کنیم. اگر همه مجریان و ناظران قانون را مبنا قرار دهند، چنین انتخاباتی برگزار خواهد شد. قانون مبنای اقدام همه ما خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره مشکلات قانونی که منجر به تعداد زیاد ثبت نام ها در انتخابات می شود، تصریح کرد:  امروز ما موظف به اجرای قانون هستیم. دولت با چند سال کار کارشناسی، لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرد که همزمان شد با طرح نمایندگان مجلس و لایحه کنار گذاشته شد، اما طرح مجلس هم فعلا مانده است و این طرح به انتخابات امسال نمی رسد. اگر مجلس لایحه را در دستور کار می گذاشت شاید بخشی از مشکلات فعلی اجرای انتخابات برطرف می شد. اما اکنون باید قانون فعلی را اجرا کنیم.

عرف درباره هماهنگی های میان وزارت کشور و شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما با شورای نگهبان جلسات مختلفی داریم. وزیرکشور و دبیر شورای نگهبان و معاونان دو دستگاه جلسات مختلفی برگزار کرده اند. همه ما ملزم هستیم قانون را رعایت کنیم. پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد. چهار مرجع مصرح در قانون انتخابات باید مبنای بررسی صلاحیت افراد قرار گیرد و مرجع دیگری اظهارنظر نکند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات، گفت: در دوره قبل مدارک افراد کامل نبود یا افراد در آخرین لحظات برای ثبت نام اقدام می‌کردند و این اقدامات وقت ما را می گرفت . کسانی که معیارهای اولیه برای ثبت نام ندارند؛ مثل سن یا مدرک تحصیلی، برای ثبت نام رجوع نکنند، اما توصیه می کنیم  کسانی که شرایط ماهوی را داشته و می توانند به کشور خدمت کنند، در انتخابات ثبت نام کنند. تا پایان آبان ماه، براساس برآوردها حدود ۷هزار نفر در سراسر کشور برای حضور در انتخابات شناسایی شده اند.۲۶درصد آن افراد اصلاح طلب، ۳۴درصد اصولگرا و ۴۰درصد هم مستقل هستند.

وی درباره تایید صلاحیت ها در وزارت کشور و شورای نگهبان اظهار کرد: هر دو براساس هیات های خود بررسی صلاحیت انجام می دهند. مبنای بررسی هیات های اجرایی صرفا مراجع چهارگانه و مبنای شورای نگهبان، هیات های نظارت است ولی به طور طبیعی اختلافاتی در تایید صلاحیت ها بوجود می اید.

رئیس ستاد انتخابات با اشاره به جلسات وزارت کشور با جریان های سیاسی  برای بررسی دغدغه های این جریانها برای انتخابات، گفت: نگاه انبساطی در احراز صلاحیت ها ورود می کند و وزیر تاکید کرد در این زمینه تمام تلاش خود را می کند. باید فضایی ایجاد کنیم تا همه کسانی که در خانواده نظام هستند، فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند و البته باید قانون مبنا باشد. من معتقدم بهترین داور مردم هستند و باید به مردم اعتماد داشت.

رییس-ستاد-انتخابات-کشور ثبت-نام-کاندیدیاهای-مجلس-یازدهم مازندمجلس