برگزیده ها
نهادهای مسئول ابهامات کشته شدگان اغتشاشات اخیر را شفاف‌سازی کنند

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از پیام خود به ریس جمهور ۲ روز قبل از اعلام تغییر نرخ بنزین خبر داد و با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز حق طبیعی شهروندان طبق قانون اساسی است بر ضرورت تامین امنیت شهروندان معترض از سوی نهادهای ذی ربط تاکید کرد.

مازندمجلس: محمدرضا عارف در نشست اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان، از حضور مستمر و فعالیتهای این حزب جوان در شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان قدردانی کرد و با اشاره به محور فعالیتهای حزب ندا که بر عهده جوانان است، یادآور شد: در شرایطی که حزب ندا فعالیت خود را آغاز کرد و بعضا مورد برخی هجمه ها قرار گرفت شخصا به دلیل رویکرد جوانگرایی این حزب از شما حمایت کردم و در دو کنگره حزب ندا بر لزوم تداوم رویکرد جوانگرایی تاکید کردم.

وی اصلاحات را یک پروسه تدریجی و مستمر دانست و تصریح کرد: اصلاحات تعطیل بردار نیست و راه حل مشکلات کشور را حاکمیت گفتمان اصلاح طلبی می دانم به همین دلیل معتقدم  هیچکس حق ندارد به نمایندگی از گفتمان اصلاح طلبی از یاس و ناامیدی در داخل این جریان صحبت کند.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حزب ندا در مسیر رعایت اصول گفتمان اصلاح طلبی تاکنون فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: اگر در یک حزب سیاسی مواضع متفاوت و متناقض از سوی اعضای حزب درباره موضوعات مختلف گرفته شود نشان از عدم انسجام تشکیلاتی است و احزاب ما بخصوص احزاب اصلاح طلب باید دقت کنند یک صدا از حزب درباره موضوعات مهم ملی شنیده شود.

وی درباره پیشینه  شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان نیز گفت: در جبهه اصلاحات اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در سال ۹۳-۹۲  به این نتیجه رسیده بودند که باید ساز و کاری برای اجماع در داخل خانواده اصلاحات تعبیه شود و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ساز و کار مناسبی برای تشکیل شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از سوی اعضای شورای هماهنگی مطرح شد.

عارف مبنای فعالیت شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان را خرد جمعی دانست و گفت: تجربه فعالیت ۲ دوره شورای عالی اصلاح طلبان که اکنون در  دوره سوم آن قرار دادیم نشان داده از این ساز و کار جواب گرفتیم البته نافی برخی مشکلات نیستیم به عنوان مثال اعضای حقوقی شورای عالی اصلاح طلبان عموما در جلسات به نمایندگی از حزب خود صحبت نمی کنند و بعضا نظرات شخصی خود را بیان می کنند.

وی در همین زمینه ادامه داد: اگر برخی نخبگان اصلاح طلب به جای موضع گیری در فضای رسانه ای در کارگروه‌های تخصصی شورای عالی اصلاح طلبان وقت بیشتری می گذاشتند مطمئنا برخی مشکلات راحت تر حل می شد.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان انسجام و وحدت را برای اصلاح طلبان بسیار حیاتی برشمرد و تصریح کرد: بعد از موفقیت هایی که شورای عالی اصلاح طلبان در انتخابات های گذشته داشت، وحدت و انسجام ما از داخل خانواده اصلاحات هدف گیری شده است.

وی با یادآوری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در خرداد ۹۶ ، گفت: بعد از پیروزی لیست امید در انتخابات شوراها در کلان شهر چه توهین هایی که به منتخبین مردم از سوی افراد مدعی صورت نگرفت به جای قدردانی از مردم بواسطه اعتماد به لیست امید همان افراد مدعی می خواستند از مردم به دلیل رای به لیست امید  به نوعی انتقام بگیرند.

رئیس فراکسیون امید با اشاره به اظهارنظرهایی که درباره انتخابات مجلس در فضای رسانه ای کشور صورت می‌گیرد، گفت: قرار نیست انتخابات مجلس یازدهم آخرین انتخابات باشد باید در صحنه بمانیم و تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به فعالیت های فراکسیون امید نیز گفت: در دیداری که ۲ سال گذشته فراکسیون امید با رئیس جمهور داشت مقرر شده بود کمیته مشترک بین فراکسیون و دولت تشکیل شود علی رغم پیگیری هایی که از سوی فراکسیون امید صورت گرفته تاکنون این کمیته تشکیل نشده است هدف از تشکیل این کمیته کمک به دولت بود که متاسفانه دولت تمایلی به تشکیل این کمیته ندارد.

عارف با بیان اینکه فراکسیون امید بخشی از جریان اصلاحات است، ائتلاف صورت گرفته در جریان انتخابات مجلس دهم را ناکارآمد قلمداد کرد و گفت: در انتخابات مجلس دهم جریان اصلاحات  در عمل تنها با یک حزب وارد ائتلاف شد که اشتباه بزرگی بود که مطمئنا در آینده تکرار نخواهد شد. اگرچه گفتمان اصلاحات همواره اهل تعامل و گفت وگو و وفاق بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به حضور نمایندگان عضو فراکسیون امید در هیات نظارت بر انتخابات شوراها و تایید صلاحیت کاندیداهای این جریان و جلوگیری از اعمال سلیقه برای رد صلاحیت ها، تاکید کرد: حضور نماینده فراکسیون امید در هیات نظارت بر مطبوعات و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دستاوردهای ارزشمندی برای جریان اصلاحات داشت که جای تعجب است برخی مدیران مطبوعات اصلاح طلب و احزاب اصلاح طلب که نقش آفرینی نمایندگان فراکسیون امید در این دو هیات و هیات نظارت بر انتخابات شوراها را می دانند  و نظاره گر آن بودند سکوت می کنند و بعضا فراکسیون امید را مورد حمله قرار می دهند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان با اشاره به طرح کاهش اعدام در مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: این طرح باعث تغییر رویکرد مجامع بین المللی نسبت به مسایل حقوق بشری ایران شد.

وی همچنین از ارائه طرح نصف شدن مجازات حبس که از سوی نمایندگان فراکسیون امید پیگیری می شود، خبر داد و گفت: درخصوص مسایل حقوق شهروندی شخصا به عنوان رئیس فراکسیون وقت زیادی برای پیگیری مسایل و  وضعیت بازداشت شدگان از جمله فعالان محیط زیست، فعالان رسانه ای و سیاسی و دانشجویان  گذاشتم و در آینده نیز این رویکرد را بدون بهره برداری رسانه ای از آن ادامه خواهم داد.

رئیس فراکسیون امید در همین زمینه ادامه داد: در دیداری که با رئیس محترم قوه قضاییه داشتم مسایل اینچنینی(حقوق شهروندی)  را پیگیری کرده ام و توسط رابط فراکسیون امید با قوه قضاییه که از قضات برجسته دستگاه قضا بودند مرتبا مسایل حقوق شهروندی پیگیری می شود و امیدوارم با رویکرد جدیدی که در قوه قضاییه حاکم شد، احقاق حقوق شهروندی در صدر فعالیت های این قوه باشد.

عارف همچنین با اشاره به تغییر نرخ بنزین و اعتراضات مردمی به این تصمیم، گفت: ۲ روز قبل از اعلام تغییر نرخ بنزین براساس اخبار جسته و گریخته ای که به گوش ما رسید در جلسه ماهیانه وزرای دولت اصلاحات از طریق یکی از اعضای کابینه  به آقای روحانی پیغام دادم و بر لزوم هم اندیشی با مجلس و تاخیر در اجرای این طرح نکاتی را مطرح کردم بعد از اعلام رسمی تغییر نرخ بنزین هم در نامه ای به رئیس مجلس خواسته هایی را مطرح کردم، از جمله لغو تعطیلی مجلس در هفته بعد از حوادث، دعوت از سران قوا در مجلس و نیز دعوت از مقامات امنیتی و اقتصادی برای حضور در مجلس.

وی با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز حق طبیعی شهروندان طبق قانون اساسی است، بر ضرورت تامین امنیت شهروندان معترض از سوی نهادهای ذی ربط تاکید کرد و گفت: حفظ جان و مال شهروندان برای ما بسیار مهم و حیاتی است از نهادهای مسئول تقاضا دارم درباره اغتشاشات اخیر و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان با شفافیت اطلاع رسانی کنند و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد برای مردم که باید آنها را محرم بدانیم روشن شود و در مجلس نیز از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و نیز کمیته ای که درهمین خصوص در فراکسیون امید تشکیل شده است به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد و به مردم گزارش خواهیم داد.

رئیس فراکسیون امید همچنین در نشست شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ارتباط  بی واسطه با مردم را ویژگی اعضای این انجمن برشمرد و از بهره برداری ۸۵۰۰ تخت و  بیمارستان جدید در استان تهران در سال آینده با پیگیری های مجمع نمایندگان تهران خبر داد.

وی همچنین با بیان اینکه باید به مردم اعتماد کرد و پاسخ اعتماد مردم را با خدمت رسانی  مطلوب به آنها داد، گفت: مردم در شرایط فعلی در تنگنای اقتصادی هستند. شایسته نیست مردمی که در تمامی عرصه ها پشتیبان انقلاب بودند برای تامین حداقلهای مورد نیاز  خود در مضیقه باشند. اعتماد مردم به حاکمیت رمز موفقیت نظام است متاسفانه به دلایل مختلف شاهد کاهش اعتماد مردم به حاکمیت هستیم و باید برای ارتقاء آن چاره اندیشی کرد.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص  طرح سرا نیز گفت: کلیات این طرح در جلسه شورای عالی با رای بالای اعضا به تصویب رسید و در چندین جلسه قبل از تصویب آن اعضای شورای عالی اصلاح طلبان بحث های مفصلی درباره نقاط قوت و ضعف آن مطرح کردند و اکنون نیز اصلاحات نسبتا زیادی در طرح اولیه صورت گرفته است و جزییات آن  نیز مورد بررسی قرار گرفت البته مطمئنا طرح جایگزینی در کنار طرح سرا خواهیم داشت که اگر به هر دلیلی موفق به اجرای طرح سرا نشدیم مکانیزمی برای تهیه لیست انتخاباتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ناکارآمدن کردن مجلس شورای اسلامی از مجلس هفتم آغاز شد، بر لزوم حضور نخبگان و افراد باتجربه و با انگیزه در مجلس برای ارتقا کارمدی مجلس تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم مجلس کارآمدی باشد.

اغتشاشات شفاف‌سازی حزب-ندای-ایرانیان مازندمجلس