برگزیده ها
روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.

مازندمجلس: ابوالفضل حسن بیگی ضمن انتقاد از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اعلام بی خبری از افزایش قیمت بنزین گفت: دولت در مرگ مغزی به سر می برد.

وی با بیان اینکه موضوع گران شدن قیمت حامل های انرژی به چهار شیوه، در کمیسیون تلفیق بررسی شد، افزود: کارشناسانی از وزارتخانه‌های مختلف و مرکز پژوهش ها نیز در جلسات کمیسیون تلفیق حضور یافتند و نهایتا کمیسیون تلفیق و صحن علنی با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند.

نماینده مردم دامغان در مجلس اظهار داشت: حدود بیست و دومیلیون خودروی سبک در کشور وجود دارد، حدود دو میلیون آن ماشین‌های لوکس هستند و بیش از سیصد میلیون قیمت دارند، دولت با حذف سوبسید بنزین این خودرو هامی تواند ماهانه دویست تا پانصد میلیون تومان مالیات دریافت کرده و این مبلغ را در بخش اشتغال سرمایه گذاری کند.

حسن بیگی تاکید کرد: پیشنهاداتی برای افزایش قیمت بنزین چندین بار در قالب لایحه و طرح به مجلس ارائه شد اما هر بار مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرد. مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت بنزین خارج از برنامه ششم مخالف بود.

وی با بیان اینکه امروز قیمت واقعی بنزین لیتری ۱۶۰۰ تومان است، افزود: قیمت آب، برق، گاز و تلفن طبق برنامه ششم توسعه افزایش یافت اما دولت طی چند سال گذشته اجازه نداد قیمت بنزین به میزان سالانه ۱۰ درصد افزایش یابد ویکباره قیمت بنزین را به میزان ۳۰۰ درصد افزایش دادند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد از عدم دعوت از کارشناسان و نمایندگان مخالف با افزایش قیمت بنزین در جلسات سران قوا، گفت: امروز سران قوا هر کدام به شکلی می گویند که ما در جریان افزایش قیمت بنزین نبوده ایم. تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا حضور می یابند نیز اعلام کردند با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده اند. مشخص نیست این طرح چگونه در شورای هماهنگی تصویب شده است.

حسن بیگی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین فشار اقتصادی زیادی را به قشر متوسط و محروم جامعه وارد کرده است، اظهار داشت: این در شرایطی است که بازار طی چند ماه اخیر بالاخره بعد از ماه ها التهاب و نوسان آرام شده بود، قیمت ارز کاهش یافته و چرخ اقتصاد به حرکت درآمده بود اما ناگهان تصمیمی گرفته شد که مجددا اقتصاد کشور را دچار شوک کرد.

وی اظهارات اخیر رئیس جمهور را نشان دهنده سردرگمی دولت خواند و افزود: رئیس جمهور برای مردم دلهره ایجاد می کند. به بهانه ۲۰۰ هزار تومان کمک یارانه ای،  تورم بالایی را به جامعه تحمیل کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه دولت دچار مرگ مغزی شده و تصمیمی را گرفته که برای ۸۳ میلیون جمعیت کشور غیرقابل باور بود، تصریح کرد: مجلس سکته قلبی کرده و هیچ حرکتی را طی یک سال گذشته انجام نداده است و جایگاه خود را در میان قوا و در بین افکار عمومی از دست داده است.

حسن بیگی اظهارداشت: متأسفانه نفوذی ها پوست خربزه ای زیر پای دولت انداختند، اگر رهبر انقلاب ورود نمی کرد، آمریکا و اسرائیل به اهداف خود برای تجزیه ایران دست می یافتند.

وی تأکید کرد: طبق بررسی های کارشناسانه، مخازن نفت و گاز ایران تا ۲۰۰ سال آینده می توانند نفت موردنیاز ۱۰۰ میلیون جمعیت و برای ۳۰۰ سال گاز مورد نیاز همین تعداد جمعیت را تأمین کنند. با پیشرفت های علمی، احتمالا سوخت های دیگری جایگزین سوخت های فسیلی خواهند شد، بنابراین عقل سلیم حکم می کند که به جای فشار به مردم، نفت و گاز را به فرآورده تبدیل کرده و علاوه بر مصرف داخلی، صادر کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حرف های رئیس جمهور ملت را شوکه کرد، گفت: در گذشته سهمیه بندی بنزین در دولت دهم انجام شد، با روی کار آمدن دولت یازدهم اعلام کردند که در سهمیه بندی فساد وجود دارد و باید بنزین تک نرخی شود. این سیاست را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلام می کردند. حالا چه شده که بعد از ۶ سال مجددا سازوکار سهمیه بندی بنزین و احیای کارت سوخت را به کار گرفته اند؟

حسن بیگی با بیان اینکه قیمت واقعی ارز ۸ هزار تومان است، گفت: دولت به جای افزایش قیمت بنزین باید قیمت واقعی ارز را اعمال می کرد و در راستای کاهش قیمت ارز گام بر می داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت با افزایش قیمت بنزین حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که به اندازه هزینه یارانه های نقدی است، تاکید کرد: از این طریق قصد دارد حداکثر ۲۰۰ هزار تومان به خانواده ۴ یا ۵ نفره بدهد. ۲۰۰ هزار تومان چه دردی از مردم دوا می کند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین شوک بزرگی بود که از سوی عناصر نفوذی به جمهوری اسلامی وارد شد. اینکه رئیس جمهور مسئولیت این شوک بزرگ را به گردن وزارت کشور یا شورای امنیت می اندازد، قابل قبول نیست. رئیس جمهور باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.

حسن بیگی گفت: وزارت و اطلاعات سپاه با این اقدام مخالف بودند، عربستان و آمریکا در کودتایی تلاش داشتند ایران را تجزیه کنند اما با تدبیر مقام معظم رهبری این توطئه خنثی شد.  

گرانی-بنزین حسن-روحانی حسن-بیگی-نماینده-مجلس مازندمجلس