برگزیده ها
مجلس منافع مردم را قربانی کرده است

اختصاصی مازندمجلس: نیازی گفت: در جنگ اقتصادی کشور با چالش‌هایی روبرو شده است. برای پیروزی در این نبرد نیاز به مدیران پاک دست و امین داریم. رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب به بحث شفافیت مالی اشاره‌کرده‌اند. چه ایرادی دارد که مسئولان لیست اموال خود را منتشر کنند؟

اختصاصی مازندمجلس: یار علی نیازی متولد سال 1341 در روستای خرم‌آباد شهر ساری است. او دارای مدرک کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی گرایش روابط بین‌الملل است. نیازی از اواسط دهه 60 تا سال 76 به‌عنوان فرمانده یگان حفاظت ذخایر دریای استان مازندران مشغول به فعالیت بود. جانشین هماهنگ‌کننده ناحیه انتظامی استان مازندران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سمت‌های او به شمار می‌رود. فرماندهی نیروی انتظامی مرکز استان مازندران و معاونت مهندسی فرماندهی نیروی انتظامی هم در کارنامه نیازی به چشم می‌خورد. وی در اولین ساعات از شروع مهلت ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، با حضور در فرمانداری ساری اقدام به ثبت‌نام نمود. گفت‌وگویی با سرهنگ یار علی نیازی ترتیب دادیم که متن آن در ادامه می‌آید:

باهدف مبارزه با فساد اقتصادی و تأمین امنیت اقتصادی وارد عرصه انتخابات شدم

یار علی نیازی پیرامون اهداف و انگیزه‌های خود برای شرکت در انتخابات بیان داشت: ضمن تشکر از کسانی که بنده را در روز ثبت‌نام همراهی نمودند که امیدوارم این همراهی تا دوم اسفند ادامه یابد چراکه در این مسیر نیاز به یاری شما عزیزان داریم. با سلام خدمت شما و بزرگواران که بنده را موردعنایت خودتان قراردادید. انشالله که بنده هم بتوانم در آینده خدمتگزار شما و تمام مردم شریف ساری و میان‌دورود باشم. پس از سال‌ها حضور و خدمت در نیروی انتظامی به مردم شریف برای تأمین امنیت احساس، نیاز کردم در عرصه قانون‌گذاری علی‌الخصوص تأمین امنیت اقتصادی برای مردم ساری و میان‌دورود وارد میدان انتخابات شوم. با اشرافیت کامل و صد درصد نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی شهرستان و با همراهی یک تیم کارآمد که عمدتاً از میان جوانان و نخبگان و صاحب‌نظران جامعه هستند پا به عرصه‌ی یازدهمین دوره انتخابات گذاشتم.
وی ادامه داد: اهم اولویت‌های بنده مبارزه با فساد اقتصادی، باندبازی، عدم دخالت در امور اجرایی، بازگشت جایگاه نمایندگی به اصل قانون‌گذاری و نظارت صحیح بر اجرای قانون است. تجربه‌ی کار اجرایی بنده و حضور در نیروی انتظامی سرفراز این خادم کوچک را وادار به احساس تکلیف درراه دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه و مردم شریف نموده است. 14 فصل قانون اساسی و 177 اصل آن را دنبال نموده و برای مردم ساری و میان‌دورود یک کلان‌شهر مدرن با شاخص‌های کرامت انسانی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی و رفاه عمومی بسترسازی پیرامون سرمایه‌گذاری و ایجاد منطقه بزرگ گردشگری از اولویت‌های بنده هست. ضمناً خط قرمز بنده ولایت‌فقیه، اجرای قانون و دفاع از حقوق مردم است.

در نیروی انتظامی هم کار عمرانی انجام دادم و هم کار خدماتی

این فعال سیاسی در آغاز گفت‌وگو با اشاره به شرایط نامناسب دریای مازندران گفت: کاهش ذخایر دریای خزر موجب شده تا معیشت صیادان درخطر باشد. بنده 10سال به‌عنوان فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان استان مازندران مشغول به فعالیت بودم و کمک صیادان عزیز توانستیم در بحث‌هایی چون ذخایر دریا، تکثیر طبیعی، تکثیر ماهیان استخوانی و خاویاری و همچنین تکثیر ماهیان مصنوعی فعالیت‌های خوبی انجام دهیم. نیازی ادامه داد: رودخانه‌های تجن، چشمه کیله تنکابن و شیرود محل تخم‌ریزی ماهیان در فصل بهار است.

معاونت اسبق مهندسی فرماندهی انتظامی استان مازندران بیان کرد: بحث قراردادها، بازسازی و نوسازی، ساماندهی اماکن و ... را در دوران مدیریت خود پیگیری می‌کردم. در جهت تأمین امنیت شهروندان پیگیر ساختن ساختمان راهنمایی رانندگی شهر ساری بودیم که خوشبختانه این مهم در زمان مدیریت بنده محقق شد. کلانتری 15، 12 و 14 ساری هم در زمان حضور من در معاونت مهندسی فرماندهی انتظامی استان به بهره‌برداری رسید. این اقدامات در جهت خدمت‌رسانی و افزایش سطح امنیت شهروندان صورت گرفت. بنده در نیروی انتظامی هم کار عمرانی انجام دادم و هم کار خدماتی.

کشوری سرمایه‌دار است که نیروی جوان و فعال داشته باشد

نیازی با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از فعالیت نیروی انتظامی خدماتی است، اظهار داشت: تمامی دوستان ما در بخش‌های مختلف نیروی انتظامی، در حال خدمت به مردم هستند. بیشتر فعالیت اداراتی مانند اماکن، گذرنامه، راهنمایی رانندگی، صدور گواهینامه،تعویض پلاک، تشخیص هویت و اکثر قسمت‌های مختلف نیروی انتظامی خدماتی هستند. و مأموریت ذاتی آن‌ها خدمات‌رسانی هست و می‌توان گفت جنبه خدماتی نیروی انتظامی پررنگ‌تر از جنبه انتظامی آن است.  

فرمانده اسبق نیروی انتظامی مرکز استان گفت: برخورد فیزیکی و قضایی با جوانان و بزهکاران نمی‌تواند راه‌حل باشد. طبق فرمایشات رهبری ما در حال حاضر در سه جبهه می‌جنگیم. جنگ فیزیکی، جنگ نرم و جنگ اقتصادی. پس از تجربه 8سال دفاع مقدس، امروز جنگ فیزیکی ما خارج از مرزهاست. هوشیاری رهبری، مسئولان و نخبگان باعث شد تا بتوانیم این موضوع را در خارج از مرزهای ایران کنترل کنیم. در بحث جنگ نرم امروزه مرزی وجود ندارد. دشمن جنگ را به فضای مجازی کشانده است. فضای مجازی علاوه بر فرصت‌هایی که در اختیار جوانان قرار می‌دهد، تهدیدهایی را هم به وجود می‌آورد که لازم است دستگاه‌های فرهنگی هوشیار باشند.
نیازی افزود: کشوری سرمایه‌دار است که نیروی جوان و فعال داشته باشد. در ایران جوانان بسیار فعال و باانگیزه‌ای وجود  دارد. جوان اگر شغل مناسب در اختیار داشته باشد و ازلحاظ فرهنگی تحت مراقبت قرار بگیرد، به‌سوی بزهکاری سوق پیدا نمی‌کند. در استان مازندران علی‌الخصوص شهرستان‌های ساری و میان‌دورود، فرصت و زیرساخت‌های اشتغال وجود دارد.

آموزش‌وپرورش اصل و اساس آینده هر کشوری است

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: متأسفانه یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش امروز کمبود تخصیص بوده است. بحث شهریه‌های مدارس دولتی به معضل تبدیل‌شده که متأسفانه در شرایط سخت اقتصادی فعلی آمورش به یک دغدغه بدل شده است و تحصیل در مقاطع مختلف بار اقتصادی مضاعفی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است که باید با تخصیص بودجه مناسب، بار تحصیل را از دوش مردم برداریم. اجرای این مهم در حقیقت اجرای اصل سوم قانون اساسی است که به‌صراحت تأکید بر رایگان بودن آموزش‌وپرورش دارد. ضمن اینکه کمبود آموزگار ازلحاظ کمی و کیفی آسیب دیگری است که آموزش‌وپرورش را تهدید می‌نماید.

ساری و میان‌دورود مقصد گردشگری نیست

این فعال سیاسی با تأکید بر موضوع اشتغال و اهمیت توسعه گردشگری عنوان کرد: هم‌وطنان ما شهرستان‌های ساری و میان‌دورود را یک شهر توریستی نمی‌دانند. باید با توسعه گردشگری این شهرستان‌ها را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم. دریای ساری، آثار تاریخی فرح‌آباد، مناطق تاریخی شهر ساری، دشت فریم، چشمه سورت و سد شهید رجایی و ... تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی است. باید تدبیری اتخاذ کرد تا سفر به منطقه ساری و میان‌دورود میان هم‌وطنان جا بیفتد. راه‌های دسترسی و دیگر زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری وجود دارد.

تحریم‌ها اثری ندارد به شرطی که جلوی فساد و رانت را بگیریم
نیازی با اشاره به موضوع شفافیت مالی ادامه داد: در جنگ اقتصادی کشور با چالش‌هایی روبرو شده است. برای پیروزی در این نبرد نیاز به مدیران پاک دست و امین داریم. رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب به بحث شفافیت مالی اشاره‌کرده‌اند. چه ایرادی دارد که مسئولان لیست اموال خود را منتشر کنند؟
کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: قوه قضاییه اقدامات مناسبی را درزمینهٔ مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام داده است. این‌گونه فسادها سزاوار مردم ایران نیست. تحریم‌ها بر ما اثری ندارد به شرطی که در جنگ اقتصادی جلوی رانت و فساد را بگیریم. شرایط سخت، مدیر سخت می‌خواهد. مدیری که ساعت 9 بیاید سرکار و ساعت 11 برود به درد چنین شرایطی نمی‌خورد.

پیگیر کار مالباختگان مؤسسات مالی بودیم

فرمانده اسبق نیروی انتظامی شهرستان ساری ضمن اشاره‌ای به موضوع مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری افزود: کمترین جرم این‌گونه مؤسسات خیانت‌درامانت بوده است. بسیاری از همشهریان ما در این مورد آسیب مالی دیده‌اند. از سوی دیگر برخی برای وصول حق خود در مقابل دستگاه‌های سیاسی تجمع می‌کردند. سزاوار نبود که با این‌گونه تجمعات برخورد نامناسب صورت بگیرد. افراد حاضر در این‌گونه اعتراضات ازلحاظ اقتصادی ضربه دیده بودند و نیروی انتظامی باید شرایط را کنترل می‌کرد. گرچه اگر مسئولان نظارت کافی را انجام می‌دادند این‌گونه اتفاقات رخ نمی‌داد. متولیان امر باید احساس مسئولیت بیشتری نسبت به اموال مردم به خرج می‌دادند. نیروی انتظامی در زمان آن اعتراضات حرف مردم را شنید و جلسات گوناگونی را با نمایندگان معترضان برگزار کرد. خوشبختانه با پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که صورت گرفت بخشی از مردم به حقوق خود رسیدند. مشکلات اجتماعی راه‌حل اجتماعی دارد. باید از ایده‌های متفاوت استفاده کرد.

نمایندگان مازندران متحد نیستند

این فعال سیاسی در خصوص عملکرد مجلس دهم و نمایندگان مازندران گفت: برخی نمایندگان مجلس از کارآمدی کافی برخوردار نبودند. از نظرات مردم گرفته تا کارشناسان، همگی معتقدند که مجلس دهم ضعیف عمل کرده است. به‌طور مثال در خصوص استان مازندران هیچ‌گونه همگرایی و وحدتی دیده نمی‌شود. حتی در برخی شهرستان‌ها که دو نماینده دارند هم وحدتی در انجام امور دیده نمی‌شود. یک مثال برای اثبات این موضوع بحث منطقه آزاد است. سال‌ها از شروع زمزمه‌ها در ایجاد منطقه آزاد امیرآباد می‌گذرد. اگر در همان سال‌ها این موضوع به نتیجه می‌رسید تا به امروز دیگر مناطقی هم که گزینه تبدیل‌شدن به منطقه آزاد بودند در آستانه این اتفاق قرار داشتند. در این میان تنها منافع مردم در حال قربانی شدن است.

مازندران ساری یار علی نیازی انتخابات مجلس یازدهم