برگزیده ها
برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۱ استان/صلاحیت همه کاندیداها براساس مدارک بررسی می شود

وزیر کشور گفت: اگر نظر شورای نگهبان در خصوص مکانیزه شدن انتخابات جلب شود، می توانیم در ۱۱ استان که ۱۴۰ حوزه می‌شود، انتخابات مجلس یازدهم را بصورت الکترونیکی برگزار کنیم.

مازندمجلس: عبدالرضا رحمانی فضلی پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و محل ثبت‌نام ها در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: 9162 نفر تا این لحظه در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند که نشان از افزایش 20 درصدی ثبت‌نام نسبت به دوره مشابه قبلی دارد.

اعلام درصد ثبت نام زنان و مردان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس

وزیر کشور بیان کرد: از تعداد 9162 نفر ثبت نام شده، تعداد 986 نفر زن و 8176 از آقایان هستند و تا آخروقت اداری فراد مهلت ثبت نام وجود دارد و برای انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان نیز حدود 19 نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: تاکید می‌کنم افرادی که از نظر علاقه و توانمندی علمی خود را در حد مجلس شورای اسلامی و مردم عزیز ایران می‌دانند و مطمئن هستند که در جایگاه قانونگذاری و نظارت می توانند به ملت خدمت کنند، دریغ نکنند و خود را در معرض مردم قرار دهند، زیرا انتخابات مسابقه در خیرات است.

صلاحیت همه کاندیداها براساس مدارک مورد بررسی قرار می‌گیرد

رحمانی فضلی درخصوص بررسی صلاحیت کاندیداها، ادامه داد: با شورای نگهبان به توافق رسیده‌ایم تا صلاحیت همه افراد مورد بررسی قرار گیرند و مطابق با مر قانون و براساس مدارکی که باید مراجع چهارگانه ارائه کنند، کار پیش رود.

وزیر کشور با بیان اینکه عدم احراز شاید چندان برای مردم و در داوری افکار عمومی اقناع کننده نباشد، تصریح کرد: ما با شورای نگهبان به این توافق رسیدیم و امیدواریم شورای نگهبان در فرصت باقیمانده کارگروه های رسیدگی را بیشتر کند، البته در هیات های اجرائی باید کاری کنیم که همه مدارک و مستندات حتما دیده شود تا حقی ضایع نشود.

۸۰ درصد از هیات‌های اجرائی به تایید شورای نگهبان رسیده‌اند

وزیر کشور گفت: امشب باید انتخاب هیات های اجرایی به پایان برسد و براساس گزارشی که به من رسیده، بیش از ۸۰ درصد از هیات اجرائی به تایید شورای نگهبان رسیدند و مابقی هم این روند را طی می‌کنند و از فردا بررسی را آغاز می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال تمدید ثبت‌نام وجود دارد، گفت: در این هفت روز زمان کافی برای کسانی که علاقه‌مند بودند فراهم است و فکر نمی‌کنم ما اجازه تمدید داشته باشیم و این مهلت را تمدید کنیم.

در استان البرز به ازای هر کرسی نمایندگی در مجلس، ۹۰ نفر تاکنون ثبت‌نام کردند

رحمانی فضلی با ارائه آماری از وضعیت رقابت برای تصدی کرسی های مجلس اظهار کرد: در استان البرز به ازای هر کرسی نمایندگی در مجلس، ۹۰ نفر تاکنون ثبت‌نام کردند این درحالی است که در حوزه انتخابیه دیگری تاکنون ۹ نفر برای هر کرسی در مجلس ثبت‌نام کردند.

اگر لازم باشد بازهم در مورد بنزین توضیح می‌دهم

وزیر کشور درباره نحوه ارائه توضیحات از سوی وزارت کشور درباره موضوع بنزین، گفت: تاکنون سه مرتبه توضیح داده‌ام و اگر لازم باشد بازهم توضیح می‌دهم. معتقدم باید افکار عمومی را در این زمینه از منظر اطلاعات و آگاهی‌هایی که می شود بع مردم ارائه کرد، آگاه ساخت. به ویژه اینکه که در فضای مجازی ابهام آفرینی ها و شبهه سازی ها مطرح می‌شود و باید افکار عمومی را آگاه کرد.

وی با بیان اینکه چهار کارگروه برای موضوع سوخت تشکیل شد، افزود: کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات بود که مسئولیت آن با صدا و سیما بود. مسئولیت کارگروه انتظامات و امنیت نیز با نیروی انتظامی بود که سپاه، بسیج و اطلاعات نیز عضو این کارگروه بود. وزارت نفت نیز مسئولیت کارگروه فنی را برعهده داشت و مسئولیت کارگروه فضای مجازی نیز با وزارت اطلاعات بود، اگر لازم باشد بازهم توضیحات لازم را می دهم اما تقاضا دارم که این کارگروه‌ها برای مردم توضیح دهند و شفاف سازی کنند همچنین صداوسیما هم باید از این کارگروه ها و مسئولان بخواهد که در این زمینه توضیح دهند.

رحمانی فضلی در پاسخ به خبرنگار خبرنگار خانه ملت، در خصوص رایزنی با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، اظهار داشت: تمامی فرایند انتخابات الکترونیکی است به جز دو قسمت که یکی از آنها احراز هویت است. عمدتاً نگرانی نامزدهای انتخابات همیشه همین بحث است زیرا در این بخش امکان تخلف و اشتباه زیاد است.

وزیر کشور بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری با هماهنگی‌ شورای نگهبان از دستگاه تشخیص هویت استفاده کردیم و در این انتخابات هم به توافقاتی در این زمینه با شورای نگهبان رسیده‌ایم و سفارش داده ایم تا این دستگاه ها با تغییراتی که آن را کامل می‌کند، ساخته شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت رأی دادن الکترونیکی و شمارش آرا بصورت مکانیزه، بیان کرد: در پنجمین دوره انتخابات شوراها که سال 96 برگزار شد، در 140 شهر، بصورت الکترونیکی ثبت‌نام و شمارش آرا انجام شد، با توجه به تعداد بالای داوطلبان شورای شهر حداکثر ظرف 2 ساعت نتایج آن حوزه‌ها اعلام شد. در طول 2 سال اخیر نیز برای انتخابات نظام پزشکی، اتاق بازرگانی و نظام مهندسی از تجهیزات مکانیزه انتخابات استفاده کردیم و هیچ مشکل و تخلفی را شاهد نبودیم.

رحمانی فضلی در پایان تأکید کرد: اکنون با شورای نگهبان مذاکره می‌کنیم، اگر نظر شورای نگهبان در خصوص مکانیزه شدن انتخابات جلب شود، می توانیم، 11 استان که 140 حوزه می‌شود یا حوزه های مختلف در استان های مختلف را مبنا قرار دهیم و انتخابات مجلس یازدهم را در این حوزه ها به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. در این زمینه منتظر هستیم تا بخش فنی وزارت کشور با بخش فنی شورای نگهبان به نتیجه برسند و تا اسفندماه این فرصت فراهم است تا بتوانیم انتخابات مجلس یازدهم را بصورت الکترونیکی انجام دهیم.

انتخابات-الکترونیکی صلاحیت-کاندیداها مجلس-یازدهم مازندمجلس