برگزیده ها
مسیر صحیحی در اقتصاد کشور شروع شده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح امروز(یکشنبه 17 آذر) به منظور ارائه لایحه بودجه سال 1399 کل کشور وارد مجلس شورای اسلامی شد.

مازندمجلس: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، پیش تقدیم لایحه به مجلس طی سخنانی گفت: همزمانی تقدیم این لایحه را با ایام شعف ملت ایران و نمایندگان برای حضور در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با حضور پرشور مردم بهریتن‌ها برای مجلس شورای اسلامی توسط ملت شریف ایران انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن کریم مشخص کرده«وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ» را عملیاتی کند. نمایندگان مجلس میراث‌دار شخصیت‌هایی مانند شهید مدرس، آیت‌الله عاشمی رفسنجانی و شهدای عزیز مجلس شورای اسلامی و خادمانی که در این 10 دوره خدمت گرده‌اند خواهند بود.

وی افزود: مطالب درباره بودجه سال 99 را از اینجا آغاز می‌کنم که سال گذشته که در محضر شما بودم و بودجه سال 98 تقدیم شد، ما در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم؛ در محضر شما وعده دادیم دولت توان خود را بکار خواهد گرفت و کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی خواهد توانست بودجه را محقق کند و تا امروز چنین بوده است. تقریبا 9 ماه از سال 98 گذشته و بودجه‌های جاری به‌موقع پرداخت شده و بودجه عمرانی نیز تاکنون 34 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و طرح‌های مهم و اساسی که مدنظر دولت بوده یا افتتاح شده و یا تا پایان سال ان‌شالله افتتاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان ما، آمریکا و رژیم صهیونیستی فکر می‌کردند با تحریم شدید، ملت ایران ملت را از ساخت کشور و دولت را از اجرای قانون و بودجه ناتوان خواهند ساخت تا امروز نامید شدند و در آینده هم همینطور خواهد بود. ما طبق خواست مردم و نمایندگان در 9 ماه گذشته در اقتصاد کلان قدم‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته‌ایم، علیرغم اینکه شرایط بودجه‌ای و اقتصاد ما به‌گونه‌ای بود که در سال گذشته تا اسفندماه شرایط ما از نظر اقتصادی بسیار نامساعد بود و از اسفندماه سال گذشته اقتصاد ما مسیر راه درست خود را آغاز کرد و آثار آن رادر اردیبهشت امسال در شاخص‌های کلان اقتصادی دیدیم. همان‌گونه که مطلع هستید تورم نقطه به نقطه از 52 درصد به 27 درصد رسید و رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود، طبق علائم و پیش‌بینی‌ها می‌گوید اقتصاد منهای نفت ما مثبت باشد و امیدوارم به این هدف برسیم و شرایط ما در سال آینده پیش بینی می‌کنیم با کمک هم می‌توانیم این را ادامه دهیم. اینکه در صنایع بورسی رشد 3.7 درصدی در تولید و 14.5 درصدی در ارزش و فروش داشته‌ایم بدین معناست که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور شروع شده است.

روحانی خطاب به نمایندگان ادامه داد: در تمام بخش‌هایی که در نطق سال گذشته در محضر شما قول دادم که دولت درباره آن تلاش خواهد کرد تا شرایط نسبتا مناسب با تحریم را داشته باشد و به همان صورت ملاحظه می‌کنیم. آغاز امسال گرچه هم با رحمت و هم با نقمت توأم بود؛ با رحمت بارش‌های آسمانی و با مشکلاتی که برای مردم در 21 استان ایجاد شد ولی در عین حال آثار آن بارندگی را در این روزها می‌بینیم.

وی اظهار داشت: روز گذشته که آمار برداشت محصولات خوزستان را که می‌دیدم، این آمار بسیار خوشحال‌کننده بود و در همه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای دارد، تولید شلتوک 900 هزار تن و برنج سفید 550 هزار تن و ذرت و کلزا و سایر محصولات نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. این از برکت بارندگی و اجرای طرح کانال‌کشی و زهکشی در خوزستان است که 300 هزار هکتار برای خوزستان و ایلام که در سایه آن از این نعمت استفاده می‌کنیم، انجام شده است. چند ماه قبل که در خوزستان بودم همه اهالی آنجا خوشحال بودند که اجرای این طرح چه مقدار توانسته بر ارزش زمین‌ها و محصولات آنان بیافزاید.

رئیس‌جمهور گفت: ما این طرح را ادامه خواهیم داد و در مناطق گرمسیری نیز قدم‌های بزرگی برداشته شده و سدهای فراوانی در ماه‌های گذشته افتتاح شده است. در دولت‌های زادهم و دوازدهم مجموعا تاکنون 35 سد افتتاح شده و این نشان از حرکت درست اقتصاد کشور است. 25 تصفیه‌خانه آب دولت‌های یازدهم و دوازدهم افتتاح و 62 تصفیه‌خانه فاضلاب نیز ایجاد شده است. این یعنی در کشاورزی، آب و برق حرکت مثبت و درست بوده و آنچه دشمنان دنبال می‌کردند و آن شکستن اقتصاد کشور بوده که ناموفق بودند و ملت استوار و ایران ایستادگی کردند. در هر استانی بین 10 الی 20 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شده و معادل این عدد نیز کلنگ‌زنی صورت گرفته و این یعنی همه استان‌ها در مسیر رشد اقتصادی قرار دارند و در شش ماه دوم امسال 33 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در آب و برق افتتاح می‌شود.

روحانی با بیان اینکه روند اقتصاد ما هم در کلان و هم در مثبت بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ در پارس جنوبی تولید ما از قطر افزایش یافت و این در حالی است که تولید ما در سال 92 نسبت به قطر نصف بوده و این نشان از پیشرفت در گاز و نفت است. در میادین نفتی مرزی غرب کارون که روزانه 70 هزار بشکه تولید داشتیم، امروز 355 هزار بشکه تولید می‌کنیم و تولید ما 7 برابر شده است. اقتصاد ما در بخش‌های مختلف رشد و حرکت داشته و در حوزه‌های کشاورزی، آب، برق و انرژی، ارتباطات و گازکشی به روستاها حرکت مثبت بوده است. وزارت راه و شهرسازی طرحی تدوین کرده که 180 هزار واحد مسکونی در طول دو هفته اخیر برای اجرا آغاز شده و 400 هزار واحدی که قول داده را تا پایان دولت اجرا خواهد کرد. همچنین حدود 107 هزار منزل مسکونی در بخش زلزله‌زده ترمیم و احداث کردیم و در سیل امسال 147 هزار واحد ترمیم و یا در حال احداث است و امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود. برعکس اینکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اقتصاد ما را با تحریم دچار مشکل می‌کنند ما در حال پیشرفت هستیم.

وی ادامه داد: در سال جاری برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی را اختصاص دادیم و همچنین برای بودجه سال 99 بازهم برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی اختصاص دادیم. طرح‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت که برای رفاه مردم و اینکه مشکلات معیشتی کاهش یابد ولی می‌دانید ارز چندنرخی چه کار سختی است ولی دولت این را تحمل می‌کند تا مردم در فشار نباشند، پس ارز خصیص یافته برای کالاهای اساسی همانند امسال، ارز 4200 تومانی خواهد بود. کالاهای غیر اساسی نیز با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه قیمت ارز نیمایی را 8500 تومان مدنظر قرار دادیم و تلاش می‌کنیم معیشت مردم در سختی نباشد.می‌کوشیم حقوق و مستمری افرادی که در جامعه آسیب‌پذیرتر هستند را به مقداری که در توان دولت است را افزایش دهیم. در دو هفته اخیر 1000 میلیارد تومان برای کمک به معلولین علاوه بر آنچه در سال‌های پیش پرداخت میشده اختصاص دادیم. درباره مستمری‌بگیران شرایط به‌گونه‌ای است که نسبت به دو سال اخیر بیش از 2 برابر افزوده شده و در سال آینده حقوق ثابت کارمندان و کارگران 15 درصد افزایش می‌یابد و این یعنی اقشاری که تحت فشار هستند فشار کمتری را تحمل کنند. تلاش ما این بوده به کسانی که مشکلات بیشتری دارند کمک معیشتی هم در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری پرداخت شود که شامل 60 میلیون نفر از اعضای خانواده عزیز ایران هستند می‌شود و ممکن است در اثر درخواست مردم بر این مقدار افزوده شود ولی ما این را اجرا می‌کنیم چون مردم عزیز ما در فشار کمتری قرار بگیرند و این روند در سال 99 هم ادامه خواهد یافت.

روحانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: به نمایندان می‌گویم که مبنای بودجه ما طبق فشار حداکثری و ادامه تحریم‌هاست و این بدین معنا نیست که دولت قدم‌های دیگری را برندارد ولی مبنا بر این است و طبق این موضوع، بودجه سال 99 را طراحی کردیم. ضمن اینکه خبر می‌دهم که روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و چند کشور غیر همسایه در ماه‌های اخیر روند بهتری را طی می‌کند و امیدواریم سال آینده شرایط بهتری با این کشورها داشته باشیم و صادرات ما با ورود موقت در اتحادیه اوراسیا رونق بیشتری خواهد یافت. ورود ما به این اتحادیه یعنی صادرات ما یا بدون تعرف و یا با تعرفه کم انجام می‌شود و ما کار همین را با ترکیه به نحوی دیگر و با کشور آذربایجان نیز اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در سرمایه‌گذاری مدنظر ما بوده این است که از 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در ایران که 2 میلیارد آن تاکنون نهایی شده، امیدواریم 5 میلیارد دلار سرمایه در سال آتی وارد کشور شود و با کشورهای دیگر مشابه این را داریم. شرایط اقتصاد ما به‌نحوه‌ای است که اقتصاد ما بهتر خواهد بود و تلاش می‌کنیم شرایط طوری نباشد که مردم در فشار باشند و هرچه به دست آوردیم در سایه حمایت مجلس شورای اسلامی، هدایت‌های مقام معظم رهبری و حضور مردم در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: سعی می‌کنیم شبکه ملی اطلاعات داخلی به‌گونه‌ای تقویت شود که رفع نیازمندی‌های مردم نیازی به خارج نداشته باشد و اخیرا هم مقام معظم رهبری دستوری در این زمینه دادند که در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم.

روحانی اظهار داشت: حقوق و مزایا و کارکنان و بازنشتگان در سال آینده 15 درصد افزایش می‌یابد و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه خواهد یافت. مبارزه با فقر مطلق به عنوان مسئله‌ای مهم دنبال می‌شود و اعتبار لازم برای ریشه‌کنی آن در نظر گرفته شده است. همچنین برای رتبه‌بندی معلمان پیش بینی کرده‌ایم.

حسن-روحانی تحریم لایحه-بودجه-99 مازندمجلس