برگزیده ها
نقش قانون انتخابات مجلس در راه ‌اندازی نهضت ثبت‌نام

پس از هفت روز ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رکورد ثبت‌نام در انتخابات مجلس ایران شکست. هر چند این رکورد نه تنها جای افتخار ندارد، بلکه گویای مشکلات قانون انتخابات مجلس است.

مازندمجلس: 16 هزار و 145 نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند یعنی برای هرکرسی سبز پارلمان، 55/67 نفر رقابت می کنند البته پس از بررسی تایید صلاحیت‌ها، این عدد مسلما کمتر خواهد شد.

شورای نگهبان که مسئولیت نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان در انتخابات را بر عهده دارد، در این سال‌ها منتقد ثبت نام زیاد افراد در انتخابات بوده است، زیرا فرصت کافی برای بررسی دقیق شرایط داوطلبان را ندارد و در این بین چه بسا حق افرادی که صلاحیت حضور در انتخابات را دارند، نادیده گرفته شده است.

پس از ثبت‌نام 12 هزار داوطلب در انتخابات مجلس دهم، لزوم بازنگری در قانون انتخابات احساس شد، زیرا شرایط حداقلی قانون انتخابات مجلس درباره شرایط داوطلبان زمینه را برای ثبت‌نام زیاد فراهم کرده است. با این حال لایحه جامع انتخابات آنقدر دیر به مجلس رسید و مجلس هم در بررسی آن تعلل کرد تا انتخابات پیش‌روی مجلس هم با همان قانون و نقص‌هایش اجرا شود.

ماده ۲۸قانون انتخابات مجلس تصریح می کند که انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱- اعتقاد و التزام عملی به اسلام.

2- التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

3- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

4- ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقۀ فقیه.

5- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن.

6- نداشتن سوء شهرت در حوزۀ انتخابیه.

7- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی.

8- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتادوپنج سال تمام. ‌

تبصره ۱- داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون‌اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند «۱»، مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت‌العقیده باشند. ‌

تبصره ۳ (الحاقی ۲۶/ ۱/ ۱۳۸۶)- هر دورۀ نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.

وجود این شرایط حداقلی و همچنین نبود نظام انتخاباتی حزبی اجازه می دهد تا هرکسی که دارای این شرایط باشد این حق را به خود بدهد تا در انتخابات ثبت‌نام کند. مجلس دهم می تواند در عمر باقی‌مانده خود لایحه جامع انتخابات را بررسی و تصویب کند تا حداقل نقش سازنده‌ای درحل مشکل انتخابات داشته باشد.

قانون-انتخابات-مجلس نهضت-ثبت‌نام مازندمجلس