برگزیده ها
صادق زیبا کلام: جلیلی و عارف برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شوند

صادق زیباکلام درباره رجالی که صحنه انتخابات مجلس را با ثبت نام نکردن، واگذار کرده‌اند بیان کرد: من فکر می‌کنم هم آقای جلیلی و هم آقای عارف خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ آماده می‌کنند.

مازندمجلس: ثبت‌نام نکردن افراد مطرحی در جناح‌های مختلف کشور شوکی بود که این دوره از انتخابات مجلس با آن یادآوری خواهد شد. غیبت کسانی، چون حداد عادل، محمدرضا عارف، علی لاریجانی و سعید جلیلی که می‌توانستند از چهره‌های جدی در این انتخابات ارزیابی شوند، این سوال را ایجاد کرد که چرا این افراد در این شرایط حساس این موقعیت را واگذار کردند. در این رابطه به سراغ «صادق زیباکلام» کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران رفتیم تا تحلیل وی را نیز بشنویم:

جلیلی و عارف می‌آیند

صادق زیباکلام در جواب به این سوال خبرنگار نامه نیوز که «پیش‌بینی عمده درباره آینده سیاسی رجالی که صحنه انتخابات مجلس را با ثبت نام نکردن، واگذار کرده‌اند چیست؟» پاسخ داد: من فکر می‌کنم هم آقای جلیلی و هم آقای عارف خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ آماده می‌کنند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر این نکته که «با توجه به حجم انتقادات گسترده که به عملکرد فراکسیون امید در مجلس صورت گرفته است» بیان کرد: اینکه آقای محمدرضا عارف خود در راس این فراکسیون و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار دارد، شاید بخواهند وجهه خود را برای انتخابات بعدی که مهم‌تر است حفظ کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: آقای عارف شاید به دلیل دیگری نیز نگران وجهه خود باشد. شاید این نگرانی به حق باشد، زیرا وقتی ایشان با آن رای سنگین ۱.۵ میلیونی از تهران وارد مجلس شد، بسیار زشت خواهد بود که در این دوره از تهران حتی ۱۰۰ هزار رای هم نیاورند و به‌نظر تصمیم درستی گرفتند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین به حضور سعید جلیلی در آینده سیاسی ایران اشاره کرد و گفت: تحرکات آقای جلیلی نیز از اول با آن بحث دولت در سایه و فعالیت‌های تبلیغی نشان‌گر این بود که دورخیز وی برای موقعیتی بیش از کرسی‌های مجلس بوده است.

لاریجانی هوشمندانه عمل کرد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «علی لاریجانی نیز با همین تحلیل ثبت نام نکرده است؟» پاسخ داد: به نظرم چنین نیست. علی لاریجانی به‌نظر می‌رسد متوجه شده است که به‌هرحال حجم نارضایتی و حجم عدم محبوبیت اصولگرایان میانه‌رو طی شکاف‌های اخیر افزایش یافته است و ایشان نیز نگران هستند که اگر می‌آمدند، شاید توفیق بسیار ناچیزی می‌یافتند. شاید اگر از مازندران می‌آمدند، بخاطر مسائل قومیتی با رای حداقلی وارد مجلس می‌شدند، ولی ایشان نیز مانند آقای عارف فهمیدند که در صورت ثبت نام از شهر‌های اصلی مثل تهران و قم شانسی ندارند.

زیباکلام تصریح کرد: لاریجانی هوشمندانه عمل کرد، ولی مشخص نیست که تصمیم او برای شرکت نکردن در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی است.

علی-لاریجانی صادق-زیبا-کلام کاندیدای-ریاست-جمهوری مازندمجلس