برگزیده ها
نماینده‌ای که طی چهار سال 500میلیون حقوق می‌گیرد، چطور برای انتخابات میلیاردی هزینه می‌کند؟

اختصاصی مازندمجلس: روح‌الله جمشیدی اردشیری متولد سال 1359 و دارای مدرک مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی_ منابع انسانی و همچنین دکتری مدیریت تحول دیجیتال از دانشگاه تهران است. دو سال تصدی شهرداری نکا، مسئول پسماند روستایی استانداری مازندران و مدیرکل فناوری اطلاعات دانشگاه مذاهب اسلامی بخشی از مسئولیت‌های اجرایی جمشیدی است. این فعال سیاسی در زمان ثبت‌نام از داوطلبان ورود به مجلس با حضور در فرمانداری شهرستان بهشهر در عرصه انتخابات حضور پیدا کرد. گفت‌وگویی با او ترتیب دادیم که متن آن در ادامه می‌آید:

اختصاصی مازندمجلس: روح‌الله جمشیدی اردشیری متولد سال 1359 و دارای مدرک مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی_ منابع انسانی و همچنین دکتری مدیریت تحول دیجیتال از دانشگاه تهران است. دو سال تصدی شهرداری نکا، مسئول پسماند روستایی استانداری مازندران و مدیرکل فناوری اطلاعات دانشگاه مذاهب اسلامی بخشی از مسئولیت‌های اجرایی جمشیدی است. این فعال سیاسی در زمان ثبت‌نام از داوطلبان ورود به مجلس با حضور در فرمانداری شهرستان بهشهر در عرصه انتخابات حضور پیدا کرد. گفت‌وگویی با او ترتیب دادیم که متن آن در ادامه می‌آید:

مجلس دهم بی‌برنامه‌تر از مجالس قبلی بود

جمشیدی در آغاز صحبت با اشاره به عملکرد کلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق نظر بسیاری از کارشناسان و حتی خود نمایندگان، مجلس دهم عملکرد ضعیفی داشت. از اول انقلاب تا به امروز، کیفیت مجالس ما رو به افول بوده و قطعاً مجلس دهم بسیار ضعیف‌تر و بی‌برنامه‌تر از مجالس قبلی بود. طی سال‌های اخیر همواره یک بده بستانی بین دولت و مجلس وجود داشته است. این اتفاق موجب شده تا برخی نمایندگان برای تأمین اعتبارات و امکانات حوزه انتخابیه خود سعی در قانع کردن دولتی‌ها داشته باشند. اگر هم نماینده‌ای با دولت همکاری نمی‌کرد، دولت تدبیری اتخاذ می‌کرد تا حوزه انتخابیه آن نماینده شرایط سختی را تجربه کند. مجموع این اتفاقات موجب شد تا مجلس کارکرد اصلی خود را فراموش کند و از مسیر خارج شود. نمایندگان مجلس دو وظیفه اساسی یعنی قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده‌دارند که متأسفانه از آن غفلت می‌کنند.
وی ادامه داد: مجلس دهم در آزمون‌های اقتصادی هم نتوانست موفق عمل کند. عدم اقتدار مجلس دهم باعث شد تا دولت از این نهاد عبور کند. به‌طور مثال مسئله بنزین، مسئله‌ای نبود که مجلس از آن بی‌اطلاع باشد.

 

نمایندگان مازندران درگیر مسائل حاشیه‌ای و قبیله‌ای هستند

این فعال سیاسی با تأکید بر عدم موفقیت نمایندگان استان مازندران در حل معضلات استان، گفت: نمایندگان مازندران عملکرد قابل دفاعی ندارند. برای پیشبرد اهداف، باید میان نمایندگان هم‌افزایی و وحدت وجود داشته باشد. اما نمایندگان مازندران بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای و قومی قبیله‌ای هستند. به‌طور مثال بحث منطقه آزاد به علت ضعف نمایندگان و عدم کلان نگری آن‌ها به نتیجه مطلوب نرسید.
جمشیدی افزود: بهشهر، نکا و گلوگاه به‌عنوان شرقی‌ترین حوزه انتخابیه مازندران از مسائل و مشکلاتی رنج می‌برد. نماینده دوره دهم این حوزه و نمایندگان قبلی تلاش خود را انجام دادند اما انتظار عموم مردم و حتی شعارهای خود افراد برآورده نشده است. اینکه نماینده در حوزه خود حضور پیدا کند و در مسائلی که مربوط به دولت است دخالت کند درست نیست.

 

شفافیت مالی انتظار مردم است و مجلس در این موضوع عملکرد مناسبی نداشت

شهردار اسبق شهر نکا با اشاره به موضوع شفافیت اظهار داشت: عنوان شفافیت در دنیا پذیرفته‌شده است. به این صورت که نمایندگان باید در اتاقی شیشه‌ای که ملت بر آن نظارت دارد، فعالیت کنند. در نظام جمهوری اسلامی حداقل انتظار مردم این است که بدانند، نماینده آن‌ها قبل از دوران نمایندگی چه داشته و بعد از پایان دوران نمایندگی به چه رسیده است؟ نماینده‌ای که حقوقش در سال 500میلیون تومان می‌شود، چطور می‌تواند برای انتخابات دوره بعد خود هزینه میلیاردی انجام دهد؟ شفافیت مالی انتظار مردم است و مجلس در این موضوع عملکرد مناسبی نداشت.
وی بیان کرد: حق مسلم مردم است که بدانند نماینده آن‌ها در مجلس به چه طرح‌ها و لوایحی رأی داده است. و یا این‌که وضعیت حضور غیاب او در جلسات مجلس چگونه است. شفاف نبودن عملکرد نمایندگان در مجلس یک مسئله بغرنج در نظام سیاسی کشور است.

 

به علت ضعف احزاب، برخی نمایندگان به خود اجازه موج‌سواری می‌دهند

این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد فصلی احزاب گفت: دو جناح بزرگ کشور، تنها در عرصه انتخابات فعالیت می‌کنند. احزاب سیاسی به دلیل عدم وجود زیرساخت لازم برای فعالیت حزبی، کارکرد خود را ازدست‌داده‌اند. احزاب در کشور ما تنها در ایام انتخابات معنی پیدا می‌کنند. به علت چنین ضعف‌هایی در عملکرد احزاب، برخی به خود اجازه موج‌سواری می‌دهند. آن‌ها از طریق حمایت احزاب وارد مجلس می‌شوند و سپس تعهدات حزبی خود را نادیده می‌گیرند و عملکرد دیگری از خود نشان می‌دهند. اگر قرار باشد مجلس مقتدر عمل کند، افرادی که از یک طیف سیاسی خاص وارد بهارستان می‌شوند باید تا آخر پایبند به تعهدات سیاسی خود باشند.

 

مجلس آینده مجلس جوانی خواهد بود

جمشیدی با تأکید بر نقش جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: بر اساس آمار، جمعیت افراد بین 15تا 40سال کشور ما 36میلیون نفر است. بسیاری از پیشرفت‌های کشور طی دهه‌های اخیر توسط جوانان رخ‌داده است. 8سال دفاع مقدس توسط جوانان مدیریت شد. نگاه رهبری این است که باید 40سال دوم انقلاب را به دست جوانان سپرد و از آنان خواست که وارد میدان شوند. به عقیده من مجلس آینده مجلس جوانی خواهد بود. با ضعف عملکردی دولت و مجلس بسیاری معتقدند اصولگرایان اکثریت مجلس یازدهم را در اختیار خواهند گرفت اما به عقیده من جوانانی از طیف مستقلین می‌توانند حضور پررنگ‌تری داشته باشند و یک مجلس مستقل را تشکیل دهند.

 

دوستان باتجربه فضا را در اختیار جوانان قرار دهند

جمشیدی در پایان گفت‌وگو و با اشاره به هدفش از ثبت‌نام در انتخابات مجلس گفت: در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه از هر دو طیف سیاسی کاندیداهای مطرحی در انتخابات حضور دارند. اکثر ثبت‌نام کنندگان هم از افراد باتجربه و با سنین بالا هستند. بنده بر اساس دستور مقام معظم رهبری سوای از نتیجه به‌عنوان کاندیدای نسل جوان بر خود تکلیف دانستم که در انتخابات ثبت‌نام کنم. انتظار بنده این است که دوستان باتجربه فضا را در اختیار جوانان قرار دهند و آن‌ها را حمایت کنند.

 

شفافیت انتخابات مجلس یازدهم حوزه انتخابیه بهشهر نکا و گلوگاه گام دوم احزاب