برگزیده ها
تنوع قیمت‌های ارز تخصیصی عامل رانت و فشار است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه به شدت دنبال شفاف‌سازی نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۹ است.

مازندمجلس: محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اختصاص دوباره ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی توسط دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: مجلس تلاش دارد تا به نحوی این ارز را از بودجه حذف یا تغییر دهد و براین اساس کمیسیون برنامه و بودجه به من و آقای قوامی مأموریت داده تا در این مورد بررسی‌های لازم را انجام و بهترین تصمیم را اتخاذ و گزارش کنیم.

او افزود: در جلسه روز سه‌شنبه صبح کمیسیون برنامه و بودجه به ما اعلام شد، تا ۲۷ اسفند درباره مباحث ارزی هیچ صحبتی نکنیم، زیرا با انتشار هر مصاحبه یا خبری تغییری در بازار ارز به وجود می‌آید؛ بنابراین باید مراقب اثرگذاری تمامی اظهارات خود در این مورد باشیم.

حسینی با بیان اینکه برای تغییر در نحوه تخصیص ارز ترجیحی باید با سه وزیر دولت یعنی بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و اقتصاد به جنگ برویم، تصریح کرد: آنها مدعی هستند که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی را به کشور وارد می‌کنند و بر این اساس قیمت متعادلی در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: بنده شخصاً به چنین موضوعی اعتقاد ندارم و برای شفاف‌سازی نحوه تخصیص ارز به کالا‌های اساسی، نمایندگان تصمیم دارند تا در بودجه ۹۹ شرایطی را فراهم کنند، بنابراین ابتدا باید میزان نیاز وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان به نهاد‌ه‌های دامی و مواد اولیه و دارو تعیین شود و در قدم بعدی سایر بخش‌های نیازمند مساعدت را با شیوه‌های دیگری مدیریت کرد.

حسینی با بیان اینکه متفاوت بودن نرخ ارز به صورت نیمایی ۱۱ هزار تومانی یا ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و چه ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی زمینه را برای ایجاد رانت و فشار برای مدیران ایجاد می‌کند، گفت: شاید فشار از سوی برخی مقامات کشوری به مدیران برای قرار گرفتن کالا‌های وارداتی آنها در گروه یک یا دو و حتی تخصیص نوع ارز انجام می‌شود.

او تأکید کرد: مهم‌تر از این مسائل این است که تمامی این تصمیم‌گیری‌ها بر عهده یک سری کارشناس است که خیلی سریع می‌توانند این مسائل را جابه جا کنند، بنابراین زمینه ایجاد فساد و رشوه را خودمان ایجاد می‌کنیم؛ اگر فضا‌های ایجاد فساد بسته شود دیگر مدیر به خود اجازه هرگونه تصمیم‌گیری را نمی‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه به شدت دنبال شفاف‌سازی نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۹ است و می‌توان از طریق پرداخت یارانه به شکل‌هایی که در جمع‌بندی‌های کارشناسانه به آن خواهیم رسید در بودجه شفاف‌سازی کنیم.

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا تصمیم دارید مانند سال گذشته پیشنهاداتی مانند ارائه کارت برای دریافت کالا‌های اساسی به مردم بدهید، گفت: خیر؛ آن نگاه را نداریم، نگاه شخصی من این است که ابتدا در سال اول باید این موضوع را در بودجه شفاف کرد و به وارد کننده در همان مبدأ از شیوه‌های مد نظر کمک کنیم.

قیمت‌های-ارز-تخصیصی عضو-کمیسیون-برنامه-و-بودجه-مجلس رانت-و-فساد مازندمجلس