اختصاصی مازندمجلس: شاید یکی از عناصری که هم در گرمتر شدن تنور انتخابات موثر بوده و هم میتوانستند تا به امروز در جلب آرا برای برخی از نامزدها موثر باشند لیدرهای انتخاباتی میباشند، لیدرهایی که یا به جهت اعتبار اجتماعی شخصی یا به سبب تجربههای انتخاباتی مورد حمایت و همکاری نامزدهای انتخاباتی قرار میگیرند.
فضای سرد انتخابات، طی ماههای گذشته، تنزل اعتبار اجتماعی لیدرهای انتخابات، نارضایتی برخی از این افراد از نامزدهای مورد حمایتشان در انتخابات ادوار گذشته، انصراف سید رمضان شجاعی از انتخابات، تاخیر در اعلام حضور یوسفنژاد در ساری، احتمال عدم احراز صلاحیت دیگری و اختلاف نظر شدید در میان لیدرهای یکی دیگر از کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم در مرکز استان سبب شد ابتکار عمل از دست لیدرهای انتخابات خارج گردد و عملا بخش زیادی از جهتگیری و فعالیت کمپین کاندیدا متاثر از شبکههای اجتماعی و فعالین فضای مجازی و رسانهها شود.
برخی از لیدرها به دلیل عدم اطمیان از تایید صلاحیت نامزد مورد حمایت خود، به منظور ورود به کمپین سایر نامزدها برای خود قیمتگذاری کردهاند به نحوی که قبل از اعلام وضعیت احراز صلاحیت نامزدها مبلغ قابل توجهای طلب مینمایند و برای بعد از اعلام احراز صلاحیتها نرخی دیگر، از سویی چشم طمع سایر نامزدها به این لیدرهای انتخاباتی بیشتر شده و حتی امید به جلب حمایت آن نامزدهای بازمانده از رقابت نهایی انتخابات را نیز بیشتر کرده است.
به نظر میرسد نامزدهایی که روشهای غیرسنتی را در این انتخابات برگزیدند تاکنون موفقتر بوده و بدون اندک تنشی توانستهاند بدون واسطه لیدرهای انتخابات با سطوح مختلف جامعه ارتباط بگیرند.