برگزیده ها
صوفی: ملاک اصلاح‌طلبان در دوره قبل مجلس «طرفداری از دولت» بود ولی در این دوره نه

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت: در دوره قبل مجلس، ملاک برای اصلاح‌طلبان، طرفداری از دولت بود، ولی در این دوره این طرفداری منتفی است.

مازندمجلس: علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی اخیر موسوی لاری درخصوص تصویب کلیات سازوکار «سرا» و همچنین احتمال عدم اجرای آن، گفت: هنوز جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل نشده و احتمالاً ایشان جلسه‌ای داشته‌ و خبری که به‌شما داده‌اند، آخرین خبر بوده است. ما بعد از ثبت‌نام‌های انتخابات جلسه‌ای نداشتیم که بخواهیم درباره این موضوع بحث کنیم.

وی درباره اینکه برخی اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که مانند دوره قبل با نیروهای اعتدال‌گرا و نزدیک به دولت ائتلاف نخواهند داشت و اینکه برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز از احتمال ائتلاف سخن گفته‌اند، تصریح کرد: باید همه این مسائل در شورای عالی سیاست‌گذاری به بحث گذاشته شود و شورا نیز هرگونه بحث و تصمیم‌گیری درباره وضعیت لیست انتخاباتی را به بعد از تأیید صلاحیت‌ها موکول کرده است. در زمان حاضر نمی‌توان هیچ‌یک از این صحبت‌ها و گمانه‌‌زنی‌ها را به‌عنوان تصمیم‌ قطعی شورای عالی که تعیین‌کننده لیست است، در نظر گرفت.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: قرار شده که این تصمیم بعد از اعلام تأییدصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان که بعد از 22‌دی‌ماه انجام خواهد شد، نهایی شود. ممکن است بعد از این تاریخ(22 دی‌ماه)، عده‌ای که رد صلاحیت شدند، با اعلام شکایت، تأیید شوند؛ ولی زمان این موضوع مشخص نیست. بعد از 22‌دی‌ماه مشخص می‌شود که چه کسانی از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شدند و می‌توانند در لیست باشند. اگر تعدادشان کم باشد که وضعیت مشخص است، ولی اگر تعداد زیاد باشد باید سازوکاری در نظر گرفته شود که گزینش صورت بگیرد.

صوفی در پاسخ به این سؤال که "این سازوکار می‌تواند «سرا» باشد یا خیر؟" اظهار کرد: بله، در قالب این طرح عنوان شده، ولی اینکه آیا قابلیت اجرایی دارد و اینکه آیا بخواهند این را اجرا کنند، مشخص نیست. این سازوکار در حال حاضر جزو مصوبات شورای‌ عالی سیاست‌گذاری است، اما بحثی که آقای موسوی لاری عنوان کردند یک احتمال است و فعلاً باید منتظر ماند.

وی در پاسخ به این سؤال که تصمیم‌گیری برای ائتلاف هم همان‌زمان انجام می‌شود یا خیر، گفت: بله، اگر اصلاح‌طلبان برای بستن لیست کامل کاندیدا داشته باشند، مثلا اگر در تهران 30 نفر داشته باشند طبعا موضوع ائتلاف منتفی خواهد شد ولی اگر 30 نفر نداشته باشند ممکن است یا لیست را خالی بگذارند و یا اینکه ائتلاف کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که "با توجه به عملکرد دولت و انتقادات وارده به آن، نظر شما درباره اینکه اگر لیست کامل شود این ائتلاف انجام خواهد گرفت یا نه، چیست؟" گفت: این مسئله در دوره قبل موضوعیت داشت و بحث طرفداری از دولت، ملاک بود؛ بنابراین طبعاً اصولگرایانی هم بودند که طرفدار دولت بودند و امکان داشت که آنها را نیز جزو این لیست قرار داد، ولی در این دوره اساساً موضع طرفداری از دولت منتفی است. یعنی اصلاح‌طلبان برای طرفداری از دولت وارد مجلس نمی‌شوند، بلکه وارد می‌شوند تا کار خود را انجام دهند؛ یعنی برنامه‌های اصلاح‌طلبانه خود را که احتمالاً هم اعلام خواهند کرد، پیش ببرند و موضوع طرفداری دولت در این دوره منتفی است.

صوفی همچنین درباره احراز صلاحیت خود در انتخابات مجلس یازدهم، گفت: در هیئت اجرایی تأیید صلاحیت شده‌ام و امیدوارم در هیئت‌های نظارت نیز تأیید صلاحیت شوم، زیرا دلیلی بر رد صلاحیت خود نمی‌بینم.

اصلاح‌طلبان عضو-شورای-سیاست‌گذاری-اصلاح-طلبان شورای-نگهبان مازندمجلس