برگزیده ها
جبهه‌هایی که نمی‌توانند فعالیت سیاسی- انتخاباتی داشته باشند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اعلام اینکه جبهه پایداری و جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت خود را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام نکرده‌اند، تصریح کرد که ای سه تشکل نمی‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند .

مازندمجلس:حمید ملانوری در نشست خبری هفتگی خود، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۶ حزب دارای پروانه فعالیت هستند . هشت ائتلاف شامل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، جبهه هماهنگی اصولگرایان استان قم، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت؛ رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران، جبهه مردمی نیروهای انقلاب و جبهه ایستادگی ایران اسلامی می‌توانند فعالیت یا اقدام سیاسی داشته باشند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: انتخابات بحث حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، مشارکت و توسعه و رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی است و این موضوع برای مردم، کشور، نظام و قوای سه گانه امری مهم، حساس و ضروری است که پرداختن به آن از تکالیف اساسی ما است.در همین راستا دو موضوع مهم انتخابات مشارکت حداکثری و انتخاب صحیح است. حضور حداکثری مردم بیانگر مشروعیت نظام و پشتیبانی مردم از نظامی است که خود تشکیل دادند و همچنین نشانگر یاس دشمنان این نظام است که این روزها مباحث تخریبی را به داخل کشور پمپاژ می‌کنند تا مردم را نظام جدا و آنان را بی انگیزه سازند.

ملانوری افزود: مردم باید برای حضور در انتخابات پررنگ حاضر شوند و احزاب که یکی از ارکان آگاهی‌بخشی مسائل سیاسی در کشور است باید با بالا بردن سطح دانش مردم در تصمیم‌گیری صحیح نقش قابل‌توجهی در این زمینه داشته باشد. مردم باید نمایندگانی را برای مجلس انتخاب کنند که کاردان باشند. فعالان عرصه انتخابات، احزاب و داوطلبان باید با نیت مشارکت حداکثری در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی در ارتباط با نقش احزاب در دوران انتخابات نیز گفت: احزاب باید توجه داشته باشند اساسنامه‌ای که براساس آن شکل گرفته‌اند و قانون نحوه فعالیت احزاب و قانون اساسی باید ملاک فعالیت آنان قرار بگیرد. احزاب رسمی باید فعالیت انتخاباتی داشته باشند و نشست برگزار کنند.

ملانوری در ادامه این نشست اعلام کرد: در جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فعالیت دو حزب راه ملت و سفیران انقلاب اسلامی بررسی شد؛ که بررسی اصلی برای اصلاح اساسنامه به نشست بعد موکول شد. صلاحیت مسئولان شعبه استان قم ۱۴ تشکل چون مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، کارگزاران سازندگی ایران، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها، خانه پرستار، جمعیت پیروان حضرت زینب (س)، سازمان معلمان ایران، مجمع نیروهای خط امام (ره)، اعتدال و توسعه، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، توسعه و عدالت ایران اسلامی و جامعه اسلامی حامیان کشاورزی نیز ایران تایید شد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب سپس گفت: جبهه پایداری و جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت خود را به کمیسیون ماده ۱۰ اعلام نکرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند و به اسم این جبهه‌ها در نشست‌های انتخاباتی سخنرانی کنند.

وی یادآور شد: جبهه با ائتلاف احزاب دارای پروانه فعالیت شکل می‌گیرد؛ تشکیل جبهه باید به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برسد در غیر اینصورت رسما نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. تشکیل جبهه از ائتلاف دست‌کم دو حزب امکان‌پذیر است. احزاب دقت داشته باشند در صورت پیوستن به جبهه‌ای که به کمیسیون اعلام نشده است، فعالیت آنها مخدوش می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: در جلسه امروز همچنین پرداخت یارانه به احزاب بررسی شد. در سال ٩٦، ٢میلیارد تومان در اختیار خانه احزاب قرار گرفت. یکی از منابع احزاب یارانه های دولتی است. این یارانه که در دولت نهم قطع شد، در دولت یازدهم از سال ۹۶ از سر گرفته شد. خانه احزاب باید گزارش نحوه توزیع یارانه را ارائه دهد و احزاب نیز هر کدام به صورت مجزا گزارش هزینه‌کرد را به کمیسیون ماده ١٠ احزاب اعلام کنند؛ اگر احزابی گزارش هزینه ها را ارائه ندهند و به تصویب کمیسیون نرسد، یارانه به آنان تعلق نمی گیرد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: ١٠٣حزب مشمول یارانه سال ۹۶ شدند که از این تعداد ٧٣ حزب از طریق خانه احزاب یارانه دریافت کردند و ٣٠حزب باقی ماند که باید به این احزاب هر کدام ١٨میلیون و ۴۴۶ هزار تومان پرداخت شود. اما اعتباری که سال٩٧ برای احزاب در نظر گرفته شده ۶۰۰ میلیون تومان است که امروز به تصویب کمیسیون ماده ١٠ احزاب رسید.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان ٤٨ میلیون تومان در اختیار خانه احزاب قرار می گیرد که ٣٠میلیون برای خود خانه احزاب و ١٨میلیون در اختیار خانه احزاب استانی قرار می گیرد، یعنی به هر استان یک میلیون پرداخت می شود، که با مصوبه مجمع قانونی قابل هزینه است. همچنین برای هر حزب ملی ۶ میلیون تومان و برای هر حزب استان، سه میلیون تومان یارانه پرداخت می شود.

دبیر کمیسیون ماده احزاب فعالیت سیاسی- انتخاباتی مازندمجلس